6 Cara Mudah Untuk Membantu Bayi Anda Menjadi Pintar Dan Bijak

lead image

Teruskan membaca untuk mengetahui bagaimana anda boleh merangsang deria bayi anda supaya mereka membesar dengan bijak dan pintar!

Adakah anda seorang ibu bapa yang mahu memastikan bayi anda membesar dengan pintar dan bijak?

Adakah anda sedang mencari cara yang mudah dan praktikal yang akan membantu menyalurkan tenaga bayi anda untuk membangunkan dan mempertingkatkan pemikirannya lagi?

Dengan beberapa idea yang menyeronokkan dan tip praktikal, anda boleh membantu bayi anda membesar menjadi pintar, bijak dan kreatif.

Teruskan membaca untuk mengetahui bagaimana anda boleh merangsang deria bayi anda untuk mencapai matlamat ini!

Otak bayi anda akan berkembang melalui pelbagai pengalaman dan latihan.

Deria sentuhan, bau, penglihatan, bunyi dan rasa juga akan membantu proses perkembangan ini.

Anda perlu mula memberikan bayi pengalaman deria yang berbeza dari usia yang muda, untuk membantunya mengenal pasti dan membezakan sesuatu.

Pembangunan kemahiran kognitif dan motor akan membantu anda tahu bagaimana untuk meningkatkan bayi pintar.

Berikut adalah beberapa tip praktikal yang akan membantu anda membuat bayi anda pintar:

  1. Elakkan skrin

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/2017/03/feature 3 300x199.jpg 6 Cara Mudah Untuk Membantu Bayi Anda Menjadi Pintar Dan Bijak

American Academy of Pediatrics menekankan bahawa ibu bapa tidak harus membiarkan bayi dan kanak-kanak kecil mereka menonton TV atau bermain dengan aplikasi berskrin seperti tablet atau iPad.

Masa TV dan skrin berterusan tidak akan memberi apa-apa rangsangan kepada otak bayi anda.

Ia boleh merosakkan kemahiran kognitif bayi anda dan membazirkan masa yang sangat penting yang sepatutnya anda boleh gunakan untuk pembangunan kepintaran si kecil anda.

Jadi, daripada membiarkan anak-anak menonton TV, gunakan masa untuk melibatkan bayi anda dalam beberapa aktiviti fizikal yang memerlukannya bergerak dan berfikir.

Satu permainan yang mudah adalah bermain bola atau bola sepak yang akan dapat meningkatkan kemahiran koordinasi bayi anda dan pada masa yang sama ia menyeronokkan!

  1. Berinteraksi lebih dengan bayi anda

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/2016/07/feature 11 300x199.jpg 6 Cara Mudah Untuk Membantu Bayi Anda Menjadi Pintar Dan Bijak

Menurut saintis, interaksi yang berterusan dengan bayi anda boleh meningkatkan pembangunan otak.

Berpelukan, bermain dan menyatakan rasa cinta anda kepada bayi akan merangsang otaknya.

Apabila anda berinteraksi dengan bayi dan tunjukkan emosi anda kepadanya, ia membantu dalam perkembangan kemahiran berfikir bayi anda.

Ia juga akan membuatkan bayi anda lebih selamat dan yakin.

  1. Susukan Bayi Anda sehingga dia Berumur Dua tahun

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/2016/08/feature 9 300x199.jpg 6 Cara Mudah Untuk Membantu Bayi Anda Menjadi Pintar Dan Bijak

Kajian menunjukkan bahawa bayi yang diberikan susu badan akan mempunyai sekurang-kurangnya lima peratus lebih tinggi tahap IQ berbanding mereka yang tidak.

Pastikan anda menyusukan bayi anda dari masa lahir sehingga dia berusia enam bulan.

Doktor anda mungkin mencadangkan anda untuk terus menyusukan anak anda dan juga menambahkan diet dengan makanan yang sihat dan berkhasiat sehingga umurnya dua tahun.

  1. Muzik dapat membantu meningkatkan ingatan, pembelajaran dan tumpuan anak-anak anda

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/2016/11/feature 12 300x199.jpg 6 Cara Mudah Untuk Membantu Bayi Anda Menjadi Pintar Dan Bijak

Kajian menunjukkan bahawa mendengar muzik boleh meningkatkan tahap tumpuan bayi anda dan meningkatkan ingatan.

Memperkenalkan anak anda kepada alat muzik akan membantu membangunkan keupayaan pemikiran beliau.

Pembelajaran muzik memupuk pemikiran spatial dan temporal dan membangunkan kemahiran nombor si kecil anda di kemudian hari.

Walaupun penyelidikan mencadangkan anda bermula dengan piano, anda boleh memperkenalkan bayi anda dengan apa-apa cara, sebaik-baiknya alat muzik yang bertali seperti gitar.

  1. Perkenalkan bayi anda kepada tabiat membaca

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/2016/08/reading to kid asian cropped 300x199.jpg 6 Cara Mudah Untuk Membantu Bayi Anda Menjadi Pintar Dan Bijak

Ia tidak terlalu awal untuk memperkenalkan bayi anda untuk kegembiraan membaca.

Dari masa bayi anda berusia beberapa bulan, anda boleh membaca dengan kuat kepadanya dari mana-mana buku atau akhbar yang sedang anda baca.

Verbalkan perkataan supaya bayi anda boleh mendengarnya, dengan memberi penekanan pada sebutan.

Anda juga boleh memperkenalkan buku dengan gambar yang menarik untuk anak anda apabila dia semakin membesar. Bacakan cerita dan puisi.

Ia adalah cara yang baik untuk meningkatkan perbendaharaan kata bayi anda dan memperkenalkan dia kepada perkara-perkara yang berada di dalam rumah dan juga dunia luar.

  1. Berikan Cabaran Untuk Bayi Anda

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/2016/11/shutterstock 405102589 1 300x199.jpg 6 Cara Mudah Untuk Membantu Bayi Anda Menjadi Pintar Dan Bijak

Anda harus sentiasa menetapkan cabaran yang menarik untuk bayi anda dengan aktiviti-aktiviti yang sesuai dengan umurnya.

Gunakan objek seperti blok, bola dan objek bentuk untuk mewujudkan permainan yang menyeronokkan di rumah.

Anda boleh mengajar bayi anda untuk mengenal pasti nombor atau bentuk dan warna melalui aktiviti mudah.

Bawanya ke taman untuk mengajarnya tentang burung dan tumbuhan atau bawanya untuk bermain air.

Kepimpinan melalui contoh anda adalah salah satu cara yang terbaik untuk mengajar bayi anda.

Membaca, menulis, bermain alat muzik, berjalan, menghabiskan masa dengan alam semula jadi, bermain sukan - itu aktiviti yang dapat meningkatkan kemahiran pemikiran dan pergerakan/motor si kecil anda.

Yang paling penting, pastikan anda pantau bayi anda semasa anda melakukan semua aktiviti ini bersamanya.

Melibatkan bayi anda dalam aktiviti pembelajaran yang menyeronokkan juga dapat merapatkan hubungan anda dengannya!

Rencana diterjemahkan daripada MomJunction

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android, sekarang!