Mengimbangi Kerjaya Dan Keluarga Dengan 6 Tips Berguna

Mengimbangi Kerjaya Dan Keluarga Dengan 6 Tips Berguna

Tips berikut telah dicuba dan diuji oleh ibu-bapa berkerjaya dan amat disyorkan.

Mengimbangi kerjaya dan keluarga serta anak-anak sangat memenatkan. Tapi jangan risau, berikut adalah beberapa tips untuk membantu anda menjadi lebih efisien untuk mengimbangi kerjaya, keluarga dan kanak-kanak anda.

Tips berikut telah dicuba dan diuji oleh ibu-bapa berkerjaya dan amat disyorkan.

Mengimbangi Kerjaya dan Keluarga: Sediakan Pek Makanan

mengimbangi kerjaya dan keluarga

Suami saya dan saya akan sentiasa memasak makan malam dengan banyak sebagai langkah pertama untuk mengimbangi kerjaya dan keluarga. Contohnya, kami memasak keseluruhan pek spaghetti untuk makan malam, untuk 2 dewasa dan anak lelaki kami yang berumur 1 tahun.

Bakinya akan dibungkus untuk makan tengah hari di pejabat dan makan malam untuk 3 hari seterusnya! Untuk variasi, anda boleh memasak 2 hari berturut-turut dan anda ada variasi untuk makan tengah hari dan makan malam.

Tip ini menyelamatkan saya banyak masa dan wang dan ia adalah mudah bagi saya kerana saya tidak kisah untuk memakan makanan yang sama untuk beberapa hari.

Galakkan anak-anak anda untuk berkongsi kerja-kerja rumah

kerjaya dan keluarga terpelihara

Galakkan anak-anak anda untuk berkongsi kerja-kerja rumah dengan membahagikan semuanya kepada mereka. Dahulu, saya akan menyapu lantai dari Isnin hingga Rabu dan adik saya akan mop dari Isnin hingga Rabu.

Pada Khamis hingga Sabtu, dia akan menyapu lantai dan saya akan mop. Kami seterika pakaian seragam kita sendiri dan memasak makanan yang ringkas untuk diri kita sendiri selepas sekolah. Jadi, pada umur 8 tahun, kami agak berdikari.

“Mainan” selamat dan boleh dimakan untuk mengalihkan perhatian anak anda

keluarga ceria dan bahagia

Ibu bapa yang bekerja dari rumah, sentiasa perlu untuk mengalihkan perhatian anak-anak mereka kerana mereka harus bekerja. Salah satu cara kegemaran saya adalah Mainan doh Marshmallow. Ia senang dibuat dan ia boleh dimakan! Rasanya sedikit manis tetapi tidak sedap, jadi anak anda tidak akan makan semuanya.

Anda boleh membuat ia dengan meleburkan marshmallow, tepung jagung dan minyak kelapa dalam ketuhar gelombang mikro pada setting yang tinggi selama 30 saat dan gaul rata, tambah beberapa titik pewarna dan anda selesai! Anak anda akan seronok menarik, mengolek dan main dengan doh!

Menyanyi di dalam kereta bersama-sama

aktiviti bersama anak

Jika keluarga anda sering membuat perjalanan jarak jauh dengan kereta, anda akan memahami bahawa ia menyusahkan untuk melancong dengan anak-anak kecil.

Tidak seperti bayi, yang akan tidur sepanjang perjalanan, kanak-kanak akan mempunyai masalah untuk duduk secara diam di dalam kereta walaupun untuk 1 jam.

Untuk menjadikan perjalanan anda lebih menyeronokkan, galakkan anak anda untuk menyanyi di dalam kereta dengan mummy dan daddy.

Nyanyian dalam kereta sangat bermanfaat kepada anak anda kerana ia menggalakkan keyakinan, komunikasi, perbendaharaan kata dan celik huruf.

Galakkan mereka untuk mengemaskan mainan mereka

aktiviti rumah bersama

Anak kecil saya hanya berumur 1.5 tahun dan dia rasa kerja rumah sangat menyeronokkan! Setakat ini, dia tahu bagaimana untuk mengemaskan mainannya sendiri dan suka membantu dengan pembersih vakum sejak dia melihat mama dan ayah beliau sentiasa mengelap dan membersihkan rumah, dia memang suka mengelap meja, kabinet dan tumpahan kecil di atas lantai.

Beliau berpendapat bahawa dia sedang membantu dan dia menikmati perhatian selepas melakukan kerja rumah. Untuk menggalakkan anak anda untuk melakukan kerja rumah, pujilah anak anda, walaupun ia tidak sebersih jika dilakukan oleh anda, pujilah dan berterima kasih kepada anak anda kerana dia sudi membantu anda.

Pujian anda akan meningkatkan keyakinan mereka dan mereka lebih cenderung untuk membantu anda pada masa depan.

Sebarkan kerja rumah

serikan rumah tangga

Ia mungkin senang untuk melakukan SEMUA kerja-kerja rumah pada hari Sabtu tetapi ia bukan idea yang baik kerana anda akan kehilangan satu hari untuk menghabiskan masa dengan anak anda.

Jika anda tinggal di rumah, dengan 2 anak-anak, dan tidak ada pembantu rumah, membasuh pakaian sahaja akan mengambil masa sehari suntuk, anda juga perlu menyapu, mop, seterika pakaian, mencuci tandas dan mungkin juga memasak. Mengapa tidak menyebarkan kerja rumah selama seminggu?

Sebagai contoh, mencuci pakaian pada hari Selasa dan Jumaat, vakum dan mop pada hari Khamis, mencuci tandas pada hari Rabu dan anda hanya perlu seterika pakaian pada hujung minggu.

Dengan kerja rumah anda tersebar dan anda dapat berehat pada hujung minggu dan meluangkan masa dengan keluarga tercinta.

Rencana dipetik daripada Cilisos.

Baca juga:

Tak salah isteri minta bantuan suami. Ikuti surat terbuka dari isteri ini yang akan membuka mata anda…

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner