Kanak-Kanak Ini Hampir Pekak Kerana Kutu Rambut Masuk Ke Telinganya!

lead image

Ibu bapa jangan ambil mudah dengan bahaya kutu rambut. Kutu boleh menyebabkan pelbagai reaksi alergi dan merayap hingga ke telinga anak! Jadikan kisah ini sebagai pengajaran.

Kutu rambut sering menyerang kanak-kanak di Malaysia. Sama ada ia tersebar kerana haiwan peliharaan atau kerana jangkitan dari manusia lain, bahaya kutu rambut tidak harus diambil ringan.

Lihatlah bagaimana seorang kanak-kanak berusia 4 tahun ini yang hampir buta gara-gara kutu rambut masuk ke dalam telinganya. Kini, ibu bapa patut lebih tahu tentang bahaya kutu rambut.

Bahaya kutu rambut: Kutu keluar dari telinga anak selepas kenyang darah

src=https://asianparent assets id.dexecure.net/wp content/uploads/sites/24/2018/11/garapata body.jpg Kanak Kanak Ini Hampir Pekak Kerana Kutu Rambut Masuk Ke Telinganya!

Tahukah anda yang sebenarnya, kutu bukan termasuk dalam kategori serangga? Kutu rambut sebenarnya adalah dari kategori labah-labah.

Kutu sering terdapat pada kulit binatang dan ia menghisap darah mereka. Kutu juga tidak terlepas dari menempel pada manusia. Kutu ini juga akan menghisap darah kita!

Ambil pengajaran dari kisah kanak-kanak yang bernama AJ ini apabila kutu menjangkiti telinganya!

Bahaya kutu rambut: Mulanya mereka ingat kutu itu adalah labah-labah…

Ayah AJ sangat terkejut pada pagi itu apabila anaknya tiba-tiba meminta dia mengeluarkan “labah-labah” dari telinga anaknya. 

Ibu AJ juga menyangka anaknya itu hanya bergurau. Namun selepas mereka memeriksa telinga AJ, alangkah terkejutnya mereka apabila menemui kutu penghisap darah dalam salah satu telinga anak mereka!

Ibu AJ curiga kutu itu datang dari haiwan peliharaan mereka dan merayap ke telinga AJ. Nasib baiklah ayah AJ berjaya mengeluarkan kutu busuk ini dari telinga anak mereka.

Bahaya kutu rambut: Apa tanda-tanda anak dijangkiti kutu?

src=https://asianparent assets id.dexecure.net/wp content/uploads/sites/24/2018/11/rash feat.jpg Kanak Kanak Ini Hampir Pekak Kerana Kutu Rambut Masuk Ke Telinganya!

Salah satu tanda mudah yang bermaksud anak anda dijangkiti kutu adalah gejala iritasi kulit, gatal-gatal dan ruam

Kadang-kadang, reaksi alergi boleh jadi terlalu teruk hingga menyebabkan kematian! Kutu juga menyebarkan penyakit seperti penyakit Lyme yang mengakibatkan demam panas, sakit kepala dan keletihan. 

Kutu sebenarnya tidak perlu berpindah-randah untuk hidup pada manusia. Cukuplah jika telurnya berjaya menempel pada haiwan peliharaan atau mana-mana manusia. Nanti, ia akan menetas.

Jika anda merasakan haiwan peliharaan atau anak anda dijangkiti kutu rambut, segera bawa haiwan ke doktor haiwan, dan dapatkan nasihat pakar.

Anda juga boleh membeli sabun dan ubat anti kutu yang dijual di pasaran untuk membunuh kutu-kutu ini.

Jangan lupa untuk menjaga kebersihan rumah dan perkarangan agar kutu ini tidak tersebar lagi.

Tanda-tanda kutu masuk dalam telinga anak

src=https://parararam.com/wp content/uploads/2017/09/kutu.jpg Kanak Kanak Ini Hampir Pekak Kerana Kutu Rambut Masuk Ke Telinganya!

Beberapa ibu bapa mendedahkan, antara tanda ada kutu dalam telinga anak seperti:

  • rasa berdengung dalam telinga
  • rasa ngeri, seolah-olah digigit dalam telinga
  • telinga bengkak
  • ruam
  • melepuh
  • masalah pernafasan
  • bintik merah tumbuh di sekitar kawasan terkena gigitan
  • demam

2 bahaya kutu rambut yang ibu bapa wajib tahu

#1 Jangkitan bakteria Impetigo

Salah satu bahaya kutu rambut yang anda perlu ambil serius adalah jangkitan bakteria Impetigo. Jangkitan ini disebabkan bakteria streptococcus atau staphylococcus. 

#2 Pediculosis capitis

Ketika kutu rambut menggigit kepala untuk menghisap darah, ia akan menitiskan air liur. Air liur inilah yang akan membuatkan kepala rasa gatal, berbau dan kotor.

Jadi ibu, jangan lupa periksa selalu rambut dan telinga anak anda ya agar kutu ini tidak merebak dan mendatangkan kecelakaan!

 

 

 

Artikel ini asalnya ditulis oleh Angguni dan mendapat kebenaran theAsianparent Indonesia untuk diterjemah

Baca juga:

Jangkitan Kutu Kepala Dan Cara Menghilangkannya

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android, sekarang!