Kesalahan Suami Berikut Ini Membuat Ibu Hamil Menjadi Sensitif

Inilah kesalahan suami yang paling sering mereka lakukan ketika isterinya sedang hamil!

Walaupun terdapat banyak maklumat tentang kehamilan diluar sana, masih ada banyak kesalahan yang si suami akan selalu lakukan ketika isterinya sedang hamil.

Beberapa kesalahan tersebut ada yang agak serius, tapi ada juga yang remeh. Namun bagi ibu hamil yang sangat sensitif, hal tersebut masih lagi mampu membuatkan mereka menjadi kecewa.

1. Tidak temankan isteri ke doktor

Walaupun sudah banyak kali kita ingatkan suami tentang jadual kunjungan ke doktor untuk checkup, namun pada hari tersebut, suami masih tetap terlupa?

Aduuuh, rasa macam nak nangis dan beri silent treatment je! Bagi ibu hamil, itu membuatnya rasa yang si suami tidak ambil peduli dan tidak peka.

Maka, ayah sekalian, seboleh mungkin, mari luangkan waktu untuk menemani isteri kita berjumpa doktor ya?

2. Biarkan si isteri sahaja yang buat keputusan

Bermula dari pilihan hospital untuk bersalin sehinggalah ke barangan bayi untuk anak yang bakal lahir kelak, itu semua anda serahkan kepada isteri untuk buat keputusan.

Mungkin, maksud anda baik dengan menyerahkan semua keputusan kepadanya agar isteri tenang sikit. Tetapi, isteri anda juga masih memerlukan pendapat anda tau!

3. Makan yang sedap-sedap depan isteri

Isteri anda sedang mengandungkan buah hati anda. Dia mengalami morning sickness.

Ataupun, sedang menjaga diet agar bayi dalam rahim tersebut sihat dan menerima hidangan berkhasiat.

Anda pula sedap sahaja makan hamburger, french fries dan segala makanan junk food yang "menggoda" di hadapannya. 

Tunjukkan sokongan anda dengan tidak mengambil makanan atau minuman yang dilarang atau kurang berkhasiat (tapi sangatlah sedap!) di depan isteri anda.

Isteri pasti merasa senang jika anda bersikap bertimbang rasa seperti itu.

4. Tidak memenuhi rasa mengidam isteri

Ibu hamil sememangnya akan mengalami rasa mengidam. Pada ketika ini, dirinya selalu terasa seperti ingin makan makanan yang pelik-pelik.

Jangan rasa rimas ya ayah semua. Marilah kita menganggapnya sebagai satu cara isteri untuk meminta perhatian kepada suaminya.

Selama mengidamnya itu tidak terlalu aneh dan berbahaya, turutkan sajalah. Ingat, ibu yang happy melahirkan bayi yang bahagia juga!

5. Memakan makanan isteri

Ibu hamil memang memiliki mood yang berubah-ubah. Inilah yang membuatnya sering berubah fikiran.

Maka ketika dia berkata “saya sudah kenyang,” itu bukan bererti anda boleh menghabiskan makanannya.

Boleh sahaja di tengah malam, isteri menginginkannya semula. Kalau itu terjadi, anda pasti panik. Jadi, simpan dahulu makanannya yang tidak habis untuk kemudian!