Mari Kenali Bayi Ini Yang Otaknya Tumbuh Di Hidung

lead image

Mari kita selami kisah bayi istimewa ini yang memiliki otak tumbuh di hidung gara-gara pertumbuhan tisu tidak normal ketika dalam kandungan ibu.

Bayi dengan otak tumbuh di hidung

 Amy Poole berusia 22 tahun ketika dia sedang hamil 2o minggu. Dan ketika itulah doktor memberitahu yang ada sesuatu yang pelik dengan bayi dalam kandungannya. 

Imbasan menunjukan pertumbuhan tisu yang tidak normal di atas hidung bayi Amy yang kemudiannya menjadi benjolan. 

Imbasan MRI juga telah dibuat untuk memeriksa apa yang sedang terjadi, yang kemudiannya telah dipastikan ianya adalah encephalocele.

Encephalocele merupakan keadaan di mana sebahagian dari otak terkeluar melalui satu bukaan di tengkorak dan membesar melalui hidung.

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2017/11/2F5C113A00000578 0 image a 14 1450086546937.jpg Mari Kenali Bayi Ini Yang Otaknya Tumbuh Di Hidung

Apapun keadaan Ollie, Amy tetap menyayanginya tanpa berbelah bagi

Walaupun pada awalnya Amy takut, tapi dia lega kerana kemudiannya dia mendapat tahu ianya bukanlah kanser.

Amy telah memberitahu Daily Mail – 

“Semasa mereka beri saya pegang Ollie, saya sungguh terkejut hingga hilang kata-kata. Dia sungguh kecil, tetapi terdapat benjolan sebesar bola golf di atas hidungnya.”

Dia kemudian menambah, “Awalnya saya tidak pasti bagaimana untuk mengendali hal ini. Tetapi saya tahu yang saya sangat menyayanginya tidak kira bagaimana rupanya.”

Amy tangani masalah otak tumbuh di hidung anaknya itu dengan optimis

Dengan penuh kasih sayang, Amy memanggil Ollie ‘Pinnochio yang sebenar‘.

Ollie telah menjalani beberapa pembedahan bagi membantu dia bernafas dengan baik. Kini Ollie sedang bersedia untuk pembedahan membetulkan giginya pula, lapor BBC news.

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2017/11/2F5C3D1600000578 3359056 image a 46 1450088986549.jpg Mari Kenali Bayi Ini Yang Otaknya Tumbuh Di Hidung

Ollie yang telah menjalani beberapa pembedahan, Kredit foto : dailymail

Malangnya, tidak semua orang mempunyai empati dengan keadaan Ollie.

Amy telah memberitahu BBC yang anaknya telah dibuli oleh orang yang tidak dikenali. Mereka telah mengejeknya dengan komen yang sangat tidak beradab.

“Saya rasa sangat marah, tapi saya tetap tenang. Saya tidak bertindak apa-apa, saya lebih baik dari mereka,” kongsinya dengan BBC.

Walau semua ini terjadi, Amy tetap optimis yang anaknya dapat melalui semua ini dan membesar dengan sihat dan gembira.

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2017/11/2F5C3E4900000578 0 image m 3 1450086215991.jpg Mari Kenali Bayi Ini Yang Otaknya Tumbuh Di Hidung

Kasih sayang ibu dan anak yang tiada berbelah bagi. Amy dan Ollie Poole.

Kami di theAsianparent Malaysia amat berbangga dengan Amy dan Ollie. Semoga Tuhan sentiasa melindungi bayi comel ini, walaupun beliau menghadapi dugaan otak tumbuh di hidung.

Sumber: theAsianParent Singapore

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman The AsianParent Malaysia

Baca juga:

Bayi Istimewa Lahir Tanpa Hidung Meninggal Dunia Pada Usia 2 Tahun