Panduan lengkap Warna Najis Bayi - Apa yang Normal dan Tak Normal?

lead image

Najis bayi ada warna hijau, kuning, merah atau hitam. Bagaimana nak tahu warna najis mana yang normal dan mana yang tak? Ikuti perkongsian ini.

Warna najis bayi anda

Apabila seorang wanita menjadi ibu, dia membina rangkaian minat dan obsesi yang baru, iaitu tentang anaknya. Berat badan, ketinggian/panjang, pengambilan makanan, susu dan sudah tentu ... warna najis bayi! Hanya ibu yang akan kata tahi bayi begitu menarik.

Tekstur, bau, konsistensi dan warna menjadi menarik tiba-tiba, dan atas sebab penting.

Najis bayi boleh mendedahkan sedikit sebanyak mengenai bagaimana keadaan bayi tersebut, khususnya bagaimana dengan kesihatan bayi itu.

Panduan ini khas untuk semua ibu yang mungkin tidak pasti bagaimana untuk 'membaca' warna tahi bayi.

1. Warna najis bayi hitam

black

Anda biasanya dapat melihat warna seperti tar - kehitaman pada tahi bayi yang baru lahir. Bahan ini dipanggil meconium dan terdiri daripada perkara yang bayi anda telan sewaktu dalam uterus, seperti sel-sel kulit, mukus dan cecair amnion.

Tiada apa yang perlu anda bimbang tentang meconium yang menyebabkan tahi hitam.

Beberapa sebab lain yang menyebabkan tahi bayi kehitaman adalah kerana bayi anda  menyalurkan darah dalam najisnya.

Sekarang sebelum anda panik, perlu diingatkan ini boleh jadi darah yang ditelan dari puting anda yang merekah.

Sekiranya anda seorang ibu yang masih baru dengan penyusuan, pastikan bayi anda melekap dengan betul kerana lekapan yang salah adalah salah satu punca utama puting sakit dan susu ibu bercampur dengan darah.

Sebab yang terakhir bagi tahi bayi yang hampir hitam boleh disebabkan oleh zat besi. Jika anda memberikan anak anda suplemen zat besi, jangan terkejut melihat tahi yang hijau gelap atau hitam.

Tapi jika bayi anda tiada dalam suplemen zat besi, maka sila semak dengan pakar kanak-kanak untuk memastikan warna yang gelap tidak disebabkan oleh darah dicerna.

2. Warna najis bayi kuning mustard

mustardyellow

Jika bayi anda minum susu ibu sepenuhnya, jangan terkejut jika tahi bayi kelihatan seperti keju krim dengan mustard bercampur baur!

Malah, ia mungkin kelihatan seperti cirit-birit, tapi jika bayi anda menunjukkan atau mengalami gejala-gejala lain (cth: demam, lebih goyah daripada biasa), tidak perlu risau.

Tahi bayi yang menyusu susu ibu kelihatan menjijikkan tapi sebenarnya ia tidak mempunyai bau yang amat dahsyat.

Ia juga mungkin mengambil bahagian daripada makanan terakhir yang anda makan, misalnya, bayam.

3. Warna najis bayi coklat kuning

yellowbrown

Warna ini disertai dengan tekstur seperti bubur (jenis mentega kacang) Ia lebih biasa di kalangan bayi yang diberi susu formula.

Tahi mereka juga lebih terbentuk dan busuk berbanding dengan ibu yang menyusu susu ibu.

Umumnya, warna tahi bayi yang diberi formula akan berkisar pada spektrum warna coklat - dari hijau-coklat dan kuning-coklat kepada yang lebih coklat pekat.

4. Warna najis bayi putih

white

Warna yang luar biasa untuk tahi, dan tahi putih jarang berlaku.

Tahi mendapat warna dari hempedu, jadi ketiadaan hempedu menyebabkan  tahi kehilangan warnanya, menyebabkan tahi menjadi putih kapur.

Tahi putih juga mungkin petanda masalah pundi hempedu atau hati, jadi adalah terbaik untuk membawa bayi anda ke doktor jika anda mendapati tahi warna ini, hanya untuk keselamatan.

Bacaan terkait: Bagaimana anda boleh membantu masalah bayi sembelit?

5. Warna najis bayi merah

red

Warna merah pada tahi bayi mungkin disebabkan darah, melainkan sudah tentu, bayi anda telah mengambil ubi bit.

Sebelum anda panik, penyebab biasa tahi bercampur dengan darah adalah apabila bayi terambil darah anda sendiri dengan susu ibunya, sama ada disebabkan oleh puting retak atau isu-isu lain.

Ini mudah diatasi dengan bercakap kepada seorang perunding laktasi atau doktor dan anda akan melihat merah dalam tahi bayi hilang akhirnya.

Walaubagaimanapun, jika anda tidak pasti tahi merah bayi anda adalah disebabkan oleh darah dicerna diri anda sendiri melalui susu ibu, maka adalah lebih baik untuk berunding dengan doktor secepat mungkin.

Sebab-sebab lain tahi berdarah boleh menjadi alergi (cth susu protein), jangkitan bakteria atau disebabkan oleh tebukan dikawsan dubur bayi anda kerana sembelit.

6. Warna najis bayi hijau terang dan berbuih

brightgreenandfrothy

Adakah tahi bayi anda yang menyusu ibu itu kelihatan seperti susu kocak berbuih?

Jika ia berlaku, ia sangat mungkin mereka mungkin mendapat terlalu banyak kolustrum (susu-awal) dan tidak cukup susu-akhir.

Kolustrum adalah rendah kalori, susu penghilang dahaga yang keluar pada awal penyusuan susu-akhir adalah susu berkalori tinggi yang menghilangkan kelaparan.

Jadi, jika tahi bayi anda memang berbuih dan hijau, ia mungkin bermakna dia tidak makan untuk cukup lama pada setiap payudara.

Untuk menyelesaikan masalah ini, mulakan penyusuan pada payudara terakhir yang anda berakhir dengan.

7. Najis bayi berair kuning/hijau/coklat

wateryyellowgreenbrown

Pada bayi, cirit-birit cenderung untuk sangat berair dan nampaknya terdiri lebih air daripada pepejal.

Ia cenderung mengambil warna hijau/coklat/kuning cair dan sering akan bocor keluar dari lampin bayi anda.

Diarhhea pada bayi perlu diambil serius kerana ia boleh membawa kepada dehidrasi jika tidak berhenti dalam beberapa masa.

Ia biasanya tanda jangkitan atau alahan. Sekiranya bayi anda cirit-birit, jangan tangguh untuk merujuk kepada pakar kanak-kanak.

8. Najis bayi berwarna-warni

multicoloured

Tunggu, adakah itu lobak merah dipotong dadu berwarna oren terang dalam tahi bayi anda?

Dan itu tidak mungkin kacang hijau!

Jika anda mengesan tahi bayi anda dipenuhi dengan tompokan berwarna terang makanan, jangan risau.

Perkara ini berlaku kadang-kadang kerana sesetengah jenis makanan hanya sebahagian saja dicerna, atau tidak dipecahkan sama sekali kerana ia bergerak dengan pantas melalui usus bayi.

Anda mungkin melihat ini lagi jika si manja anda suka makanannya sangat-sangat sehingga dia tidak mengunyah dengan sepenuhnya sebelum dia menelan makanan.

Tetapi, jika anda perhatikan makanan separuh hadam dalam tahi bayi anda konsisten, maka lawatan ke doktor itu adalah digalakkan untuk memastikan usus bayi anda berfungsi dengan baik.

9. Warna najis bayi coklat gelap

darkbrown

Tahi coklat gelap bermakna bayi anda telah memasuki dunia makanan pepejal dan ini adalah normal!

Anda akan mendapati terdapat perubahan pada tahi bayi anda masa dia mula makan makanan pejal, sebenarnya, terutamanya jika dia adalah menyusu ibu.

Tahi pepejal masih lembik, tetapi lebih pekat daripada mentega kacang. Ia juga boleh menjadi agak berbau.

Semoga perkongsian ini berguna untuk anda!

 

Baca juga:

my.theasianparent.com/poop-bayi-baru-lahir-tanda-bijak/

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Penulis

Aqma