"Ibu... bertabahlah kerana saya selalu bersamamu dalam proses kelahiran ini!"

"Ibu... bertabahlah kerana saya selalu bersamamu dalam proses kelahiran ini!"

Pernahkah ibu-ibu tertanya-tanya apakah perasaan bayi ketika dilahirkan? Adakah mereka rasa sakit juga? 

Pernahkah ibu-ibu tertanya-tanya apakah perasaan bayi ketika dilahirkan? Adakah dia rasa sakit? Adakah dia rasa takut atau tidak selesa?

Ibu kena menahan sakit dari kontraksi dan pengecutan rahim tetapi bagaimana pula dengan bayi anda? Apakah yang dirasakan oleh bayi anda ketika dia terhimpit-himpit melalui saluran kelahiran? 

Apa bayi baru lahir rasa semasa dalam proses bersalin?
“Ibu, saya dapat rasa pengecutan rahimmu…”
Bayi baru lahir boleh merasakan pengecutan rahim ibu

Antara perasaan bayi ketika dilahirkan ialah pengecutan dan kontraksi ketika masih di dalam rahim ibu

Bukan hanya ibu yang dapat merasakan pengecutan rahim, tapi ia perasaan bayi ketika dilahirkan juga!

Ini boleh dilihat dari bacaan denyutan jantung yang lebih cepat setiap kali rahim ibu mengecut. Semasa kontraksi, bayi juga akan mendapat oksigen yang lebih kurang. Tapi jangan bimbang, dia tak akan apa-apa.

Ini kerana semasa ibu sakit bersalin, badan ibu akan mengeluarkan banyak “hormon sayang” yang dikenali sebagai oksitosin. Hormon ini akan membantu bayi rasa tenang.

Denyutan jantung bayi akan dipantau sepanjang masa anda sakit bersalin. Sebarang perubahan pada denyutan jantung mungkin akan menyebabkan bayi anda melepaskan meconium dalam rahim.

Sakit bersalin sememangnya sangat susah, tapi cuba harunginya dengan tenang. Jangan terlalu stres kerana bayi akan tahu perasaan ibunya!

“Ibu, saya sedang turun ke saluran kelahiran!”
<em>Menurut pakar, kesakitan bukan perasaan bayi ketika dilahirkan.</em>

Menurut pakar, kesakitan bukan perasaan bayi ketika dilahirkan.

Pengecutan rahim ibu kini semakin kuat dan kencang: bayi anda juga pasti akan merasakannya. Menurut pakar, sensasi yang dirasakan oleh bayi anda bukanlah kesakitan:

Saraf yang membantu bayi untuk mengenali kesakitan belum berfungsi lagi semasa ibu sakit bersalin,” kata Dr Anne Deans, perunding obstetrik dan ginekologi di Frimley Park Hospital, Surrey, England.

Jadi jangan bimbang ya ibu-ibu. Beri perhatian kepada cara anda bernafas. Tarik nafas yang panjang untuk memastikan bayi anda mempunyai oksigen yang secukupnya apabila sampai masanya untuk menolak.

“Ibu pasti letih. Sabar ye ibuku, kita akan berjumpa tidak lama lagi…”
Perasaan bayi ketika dilahirkan yang sama walaupun mengalami kelahiran yang lebih sukar (bayi songsang, bayi posterior dan bayi melintang)

Perasaan bayi ketika dilahirkan yang sama walaupun mengalami kelahiran yang lebih sukar (bayi songsang, bayi posterior dan bayi melintang).

Walaupun sesetengah bayi mengalami kelahiran yang lebih sukar contohnya: bayi songsang, posterior dan melintang, mereka bersedia untuk mengharunginya.

“Plat tengkorak bayi tidak tetap, jadi tengkoraknya boleh mengikut bentuk saluran kelahiran ibu, ketika dia turun untuk dilahirkan,” jelas Dr Deans.

Apabila ibu menolak sambil berbaring di atas meja yang rata, ia adalah lebih susah. Cuba gunakan pertolong graviti: lebih senang untuk menolak jika ibu separuh berbaring, dalam kedudukan merangkak, atau melahirkan anak di dalam air.

“Sikit lagi ibu!”
perasaan bayi ketika dilahirkan

Ibu pasti rasa lega selepas anak selamat dilahirkan

Ibu paling rasa sakit ketika kepala bayi keluar, tapi bertabahlah, anda akan dapat mendukung bayi anda tidak lama lagi. Bayi anda pasti mahu berdekatan dengan ibunya sejurus selepas dilahirkan.

Perasaan bayi ketika dilahirkan ialah sensasi yang sangat ketat. Bayi anda sebenarnya sedang menyediakan diri untuk bernafas apabila dia keluar nanti. Dr. Dean berkata:

Tekanan ketat apabila melalui saluran kelahiran ibu yang sempit sebenarnya membantu mengeluarkan semua cecair dan lendir dari paru-parunya.

Ini juga mencegah cecair dan darah dari masuk ke mulut dan hidung bayi. Semua ini ialah untuk menyediakan bayi anda untuk bernafas buat kali pertama.

Akhirnya apabila dia dilahirkan ke dunia ini, perasaan pertama bayi anda mungkin adalah terkejut kerana tiba-tiba persekitarannya berubah dari terang dan sejuk.

Minta anak untuk diletakkan di atas dada anda. Lebih baik lagi kalau skin-to-skin supaya anak lebih tenang dan dapat merasakan haba dari badan ibunya. Kemudian, ini akan menyediakan anak anda ibu untuk menyusu buat kali pertama.

 

 

 

 

Sumber: The National

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman The Asianparent Malaysia

Baca juga:

“Tolong Bangun Ibu, Saya Lapar Dan Mahu Menyusu!”

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner