Kenapa anak masuk umur 2 tahun 7 bulan lebih 'memilih' dan cerewet?

lead image

Apakah perkembangan anak dalam usia 31 bulan?

Apabila berada dalam fasa perkembangan anak usia 31 bulan, terdapat beberapa perkara  penting dalam membentuk peribadi si kecil itu.

Secara fizikalnya, salah satu kemahiran motor yang jelas pada perkembangan anak usia 31 bulan  adalah mereka akan menunjukkan usaha untuk berjalan dengan pantas dan tangkas melompat. 

Bukan itu saja, kami akan bongkar satu persatu sikap dan tingkah laku si kecil berdasarkan perkembangan anak usia 31 bulan berikut. 

Kemudian, anda boleh lihat adakah perkembangan anak usia 31 bulan ini sama dengan tumbesaran anak anda. 

Perkembangan anak usia 31 bulan 

#1 Perkembangan kognitif 

perkembangan anak usia 31 bulan, perkembangan anak umur 31 bulan, perkembangan anak, tumbesaran anak, perkembangan anak umur 2 tahun 7 bulan, perkembangan anak usia 2 tahun 7 bulan, perkembangan anak usia 30 bulan, perkembangan anak usia 2 tahun 

Kredit: Parenting Club

Pada perkembangan anak usia 31 bulan, kemahiran motor halus mereka kian berkembang. Begitu juga kemampuan mereka untuk mengenali bentuk tertentu. 

Bahkan, mereka akan tahu menyebut bentuk-bentuk seperti bulat, bujur, tiga segi, bentuk tajam dan lain-lain. Namun begitu, si kecil itu suka bertanya soalan yang mungkin sukar dijawab seperti ini 

“Ibu, bagaimana bayi lahir? 

Jika ini berlaku anda perlu jawab dengan penuh sabar dan berdedikasi seperti 

“Bayi lahir dari perut ibunya” 

Akan tetapi, persoalan itu tidak berhenti di situ saja. Si kecil pasti akan bertanya lagi hingga memuaskan hatinya. Namun terserah pada anda untuk menjawabnya atau mengelak dengan melakukan aktivti yang menyeronokkan supaya dia ‘terlupa’ soalan yang diajukan tadi. 

Hargai pemikiran anak  yang semakin ingin tahu setiap hal yang berlaku di hadapan matanya. Pupuk pembelajaran di jiwa si kecil itu supaya dia semakin cergas dan pintar.

#2. Perkembangan sosial dan emosi 

Anak mungkin agak pemalu terhadap sesuatu keadaan terutama bila anda sudah mula mendaftar mereka ke kelas bercerita atau gym kanak-kanak. 

Namun, jika anak-anak lebih bersosial, mereka dapat mencari lebih banyak peluang untuk dapat kawan baru. Tidaklah nanti anak itu rasa sunyi tanpa kawan di sisi. 

Paling penting adalah ada sentiasa berikan mereka ruang dan bimbingan yang wajar diterima pada perkembangan anak usia 31 bulan ini. 

#3. Perkembangan komunikasi dan bahasa 

perkembangan anak usia 31 bulan, perkembangan anak umur 31 bulan, perkembangan anak, tumbesaran anak, perkembangan anak umur 2 tahun 7 bulan, perkembangan anak usia 2 tahun 7 bulan, perkembangan anak usia 30 bulan, perkembangan anak usia 2 tahun 

Kredit: Abbottutrition

Pada peringkat perkembangan anak usia 31 bulan, mereka lebih tegas mengatakan ‘tidak‘ dan suka. Contoh situasi seperti 

“Saya tak nak makan sayur atau “Mommy, saya nak pakai baju warna biru”. 

Selain itu, tahap komunikasi mereka juga semakin cemerlang terutama bila bersama rakan-rakan sebaya. 

Pada perkembangan ini, mereka juga lebih cenderung kreatif, yakin diri namun sedikit cerewet tentang sesuatu perkara yang tak disukai. 

Bahkan perbendaharaan kata mereka semakin hari, bertambah baik. 

#4. Perkembangan kesihatan dan nutrisi 

Perkembangan anak usia 31 bulan dapat dilihat apabila si kecil itu sedikit ‘memilih’ bila soal makanan diperdebatkan. 

Contohnya, si kecil akan menarik muka masam bila ibu hidangkan makanan yang tak disukai. Kemudian mula buat muka merajuk. Tanda protes tak mahu makan. 

Ibu, tetaplah bersabar walau sejauh manapun kenakalan anak anda itu. Hal ini kerana mereka sedang belajar segala benda yang hanya menarik minat mereka. 

perkembangan anak usia 31 bulan, perkembangan anak umur 31 bulan, perkembangan anak, tumbesaran anak, perkembangan anak umur 2 tahun 7 bulan, perkembangan anak usia 2 tahun 7 bulan, perkembangan anak usia 30 bulan, perkembangan anak usia 2 tahun 

Oleh itu, bantu mereka menyediakan banyak pilihan makanan sihat dan bernutrisi.

Pada usia ini juga, kanak-kanak memerlukan tiga auns bijirin setiap hari, satu cawan buah-buahan/sayur-sayuran, dua cawan susu dan dua auns daging serta kekacang. 

Tips buat ibu bapa 

  • Bacakan buku pada anak supaya perbendaharaan kata mereka semakin baik. Bahkan, pada usia in,i si kecil itu sudah tahu menyambung perkataan bersama untuk membentuk ayat. 
  • Menguji tahap kemampuan ingatan anak. 
  • Melakukan rutin harian bersama-sama anak dan menetapkan pola aktiviti setiap minggu.
  • Beri peluang untuk anak memilih apa yang disukai seperti pakaian, makanan dan lain-lain.
  • Menghargai setiap detik ketika bersama anak kerana usia mereka semakin lama semakin berkembang. Pasti suatu hari nanti anda akan rindukan saat ini. 

Bagaimana? Adakah ia sama dengan perkembangan anak anda?

Kalau ya, syabas diucapkan pastinya anda merupakan ibu bapa yang berjaya menerapkan nilai-nilai murni di hati anak. Semoga artikel ini memberi manfaat untuk ibu bapa yang lain juga. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Kredit gambar: Asian scientist magazines 

Sumber : Penulis asal Bianchi Mendoza. Artikel ini mendapat keizinan dari theAsianparent Singapore untuk diterjemah. 

Baca juga:

Anak masuk 2 tahun 6 bulan, apa ibu patut tahu tentang perkembangan mereka?