Ibu jangan ambil mudah tumbesaran janin, pastikan ada 5 tanda janin sihat ini

lead image

Jika ketika saat hamil, tiada sebarang konflik berlaku, InsyaAllah ibu tak perlu ragu. Semestinya bayi dalam kandungan itu sihat dan cergas hendaknya

Kehamilan merupakan saat yang paling berharga bagi seorang wanita. Namun begitu, semua ibu hamil tetap akan da rasa bimbang tentang pertumbuhan janin dalam kandungan.

Disebabkan itu, ibu akan sentiasa tanya bagaimana pertumbuhan janin pada doktor terutamanya adakah kondisi bayi sihat saja atau sebaliknya. 

Apatah lagi kalau ia merupakan kehamilan pertama. Sudah tentu ibu akan menjaga kandungan dengan sebaik-baiknya. Bagi menghilangkan rasa bimbang anda, hari ini, kami akan berkongsi ciri pertumbuhan janin yang sihat. 

Menurut doktor Dr M. Soemanadi, ciri pertumbuhan janin yang sihat ini dapat diketahui sendiri oleh ibu hamil. Ia boleh dilihat menerusi scan dan pemeriksaan secara berlaka.

Antara ciri-ciri pertumbuhan janin yang sihat adalah:

5 ciri-ciri pertumbuhan janin sihat 

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2018/07/baby center.jpg Ibu jangan ambil mudah tumbesaran janin, pastikan ada 5 tanda janin sihat ini

Kredit: Baby Center

#1. Janin aktif 

Pertumbuhan janin yang sihat boleh dilihat apabila pergerakannya semakin aktif. Namun, aktifnya janin adalah seiring dengan usia kandungan. 

Semakin bertambah usia, janin akan memberi respon apabila mendengar suara dari luar rahim dengan memberi tendangan halus. 

#2. Pertumbuhan janin boleh diukur

Pertumbuhan janin dari hari ke minggu dan beberapa bulan akan terus bertambah. 

Pada janin yang memasuki usia lima bulan, biasanya ia akan berukuran sekitar 25 cm dan pertumbuhan ini akan bertambah dari hari ke hari. Manakala janin yang berusia sembilan bulan akan berukuran 50 cm. 

#3. Degupan jantung janin 

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2018/07/baja paternidad requisitos 600x351.jpg Ibu jangan ambil mudah tumbesaran janin, pastikan ada 5 tanda janin sihat ini

Pertumbuhan janin sihat atau sebaliknya juga boleh dilihat dengan memerhatikan degupan jantung janin.

Salah satu ciri pertumbuhan janin yang sihat adalah jantung bayi dilihat berdegup kencang. Jantung bayi mula berdegup sekitar lima minggu kehamilan. 

Manakala, janin yang berusia sembilan bulan akan memiliki degupan jantung sekitar 110 hingga 160 denyutan per minit. 

#4. Perubahan posisi janin 

Salah satu ciri-ciri pertumbuhan bayi dalam kandungan yang sihat adalah apabila posisinya berubah hingga menjelangnya kelahiran. Ibu sendiri akan merasai pergerakan dan perubahan posisi janin.

Janin akan berpusing hingga menuju jalan keluar di mana kepala berada di bawah dan kaki ke atas. Itu tandanya si kecil anda sudah bersedia untuk dilahirkan. 

#5. Morning sickness 

src=https://my admin.theasianparent.com/wp content/uploads/sites/6/2018/07/motherhood.jpg Ibu jangan ambil mudah tumbesaran janin, pastikan ada 5 tanda janin sihat ini

Kredit: Motherhood.com

Mengalami rasa mual jadi salah satu tanda anda sedang berbadan dua. Mual ini timbul apabila adanya perubahan hormon pada tiga bulan pertama kehamilan.

Meskipun berasa sedikit tidak selesa, tapi sebenarnya ibu tak perlu bimbang berlebihan. 

Menurut Dr. Ronna L. Chan, wanita yang kerap mengalami morning sickness jarang untuk keguguran. 

“Mual dan muntah ketika hamil adalah satu keadaan untuk meningkatkan kualiti nutrisi dan melindungi janin dari sebarang risiko yang merbahaya.,” katanya. 

Oleh itu, ibu jangan terlalu bimbang dengan tahap perkembangan janin.

Asalkan ibu banyak berehat, berada dalam keadaan pemikiran positif, pengambilan makanan yang sihat dan berdoa agar segalanya dipermudahkan. Semoga artikel ini bermanfaat untuk semua. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Penulis asal Adisty Titania. Artikel ini mendapat keizinan dari theAsianparent Indonesia untuk diterjemahkan. 

Baca juga

Selebriti Meteor Garden ini keguguran lepas janin tidak berkembang – anda tahu tandanya?