Pola Tidur Bayi 2 Bulan Berbeza Dari 1 Atau 3 Bulan, Ini Beza & Cara Atasinya

lead image

Sebaik sahaja bayi dilahirkan, kebanyakkan ibu harus menghadapi waktu tidur yang tidak teratur kerana berbeza dari dulu, kini ibu perlu mengikut pola tidur bayi yang tidak menentu!

Apabila seorang wanita bersalin, salah satu persepsi orang ialah pasangan ibu bapa baru itu tidak akan dapat tidur yang cukup selama 2 tahun! Jangan risau, kenyataan itu sebenarnya tidak benar kerana pola tidur bayi 2 bulan berbeza dari semasa mereka baru lahir dan bulan berikutnya. 

Apa yang penting, anda bijak memahami pola tidur si manja

Jika anda baru menjadi ibu bapa, mungkin anda tidak tahu yang pola tidur bayi 2 bulan, 3 bulan dan seterusnya sering berubah waktu. Jom kita semak panduan masa tidur bayi di bawah ini.

Pola Tidur Bayi 0-1 Bulan

pola tidur bayi 2 bulan, masa tidur bayi, pola tidur bayi, bila bayi tidur, bayi baru lahir, waktu tidur bayi,  corak tidur bayi, tips tidurkan anak, bayi susah tidur, doa tidurkan bayi, perkembangan bayi

Pada minggu pertama kelahiran, kebanyakkan masa bayi dihabiskan dengan tidur. Bayi baru lahir memerlukan masa tidur selama 18 jam sehari!

Tetapi ini tidak bermaksud si kecil akan tidur berterusan selama 18 jam, dia masih perlu bangun untuk minum susu dan bermain.

Bayi selalunya akan berjaga 2 ke 3 jam sebelum sesi tidur seterusnya. Masa tidur bayi yang panjang adalah kerana bayi masih belum membiasakan diri dengan dunia luar dan masih merasakan berada di dalam rahim. 

Bayi baru lahir masih belum tahu membezakan siang dan malam, jadi kebiasaannya bayi akan berjaga pada waktu yang rawak termasuklah di malam hari saat semua orang masih tidur.

Pola Tidur Bayi 2 Bulan

pola tidur bayi 2 bulan, posisi tidur bayi, posisi tidur bayi betul, posisi tidur bayi menungging, posisi tidur anak, posisi tidur, posisi tidur si kecil, posisi tidur anak menungging, kedudukan posisi tidur anak, kedudukan posisi tidur, kedudukan tidur si kecil, kedudukan tidur anak kecil, kedudukan tidur bayi

Kredit: Nakita. ID

Apabila bayi memasuki usia 2 bulan, masa tidurnya akan berubah di mana bayi akan kurang tidur pada waktu siang, dan lebih banyak tidur di malam hari.

Pada waktu ini, si ibu akan mendapat lebih rehat, namun perlu juga menyusukan bayi pada malam hari setiap 2-3 jam.

Si kecil akan tidur selama 1-2 jam di siang hari, terjaga sebentar dan sambung tidur semula. Pada malam pula, masa tidur bayi sekitar 3-5 jam untuk satu sesi. Malah waktu bangun bayi juga akan lebih lama berbanding ketika baru lahir.

Pola Tidur Bayi 3 Bulan

pola tidur bayi 2 bulan, masa tidur bayi, pola tidur bayi, bila bayi tidur, bayi baru lahir, waktu tidur bayi, corak tidur bayi, tips tidurkan anak, bayi susah tidur, doa tidurkan bayi, perkembangan bayi

Apabila bayi berusia 3 bulan, ibu bapa sepatutnya sudah lebih mengetahui pola tidur anak, dan boleh mengatur aktiviti di rumah berdasarkan masa tidurnya!

Pada bulan ke-3, bayi memerlukan waktu tidur selama 15 jam sehari. Si kecil sudah boleh tidur sepanjang malam dan anda pula yang perlu mengejutkan anak anda untuk diberi susu.

Si ibu pula kena bersabar kerana ada sesetengah bayi yang asyik dibuai mimpi sampaikan susah untuk dikejutkan.

Hal ini kerana sistem pencernaan bayi sudah lebih baik untuk susu ibu hadam dan membuatkan bayi berasa lebih tenang dan selesa untuk tidur.  

Tips Bayi Mendapatkan Tidur Yang Lena

Jika anda mendapati si kecil susah untuk melelapkan mata, perkara yang mesti anda tahu adalah semua bayi adalah berbeza dan ada bayi yang sanggup menahan mata jika persekitarannya tidak memenuhi keperluan tidurnya!

masa tidur bayi, pola tidur bayi, bila bayi tidur, bayi baru lahir, waktu tidur bayi, corak tidur bayi, tips tidurkan anak, bayi susah tidur, doa tidurkan bayi, perkembangan bayi

Berikut merupakan tips untuk bayi mendapatkan tidur yang berkualiti:

  1. Susukan bayi sehingga kenyang, setelah itu sendawakan dia.
  2. Tepuk lembut atau dodoikan bayi anda.
  3. Bedungkan bayi. Ada bayi yang mudah terkejut, maka bedung merupakan cara efektif untuk si kecil berasa selamat.
  4. Cipta suasana tenang dengan cahaya minima.
  5. Pasangkan bunyi white noise. Cara ini berkesan kerana ia seakan-akan bunyi dalam rahim
  6. Suhu yang aman, tidak terlalu panas atau terlalu sejuk.

Diharap ibu bapa dapat lebih memahami si kecil dengan artikel ini. Tidur yang mencukupi dan berkualiti amat penting untuk tumbesaran bayi.

Jika tidurnya terganggu anak tidak dapat membesar dengan baik. Selamat berjaya!

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!