Bimbang Zakar Anak Terlalu Kecil & Saiz Bawah 2CM? Jaga-Jaga Mungkin Dia Hidap Mikropenis!

Bimbang Zakar Anak Terlalu Kecil & Saiz Bawah 2CM? Jaga-Jaga Mungkin Dia Hidap Mikropenis!

Ibu ayah tahu apa itu kelainan penis kecil atau mikropenis pada bayi? Ini penjelasan lanjut berkaitannya.

Kelainan penis kecil atau mikropenis yang biasanya terjadi pada bayi merupakan keadaan apabila saiz zakar si manja berukuran lebih kecil dari saiz normal. Walau bagaimanapun, masalah ini boleh ditangani dengan mudah mengikut rawatan yang betul.

    

Apa itu kelainan penis kecil pada bayi?

mikropenis

Penis berukuran kecil merupakan masalah yang umum berlaku dan sering dijumpai pada bayi yang baru lahir. Secara ideal, ukuran penis bayi baru lahir adalah 3.1 ke 4.7 cm.

Manakala pada umur satu tahun berukuran 3.9 ke 5.6 cm. Sementara itu setelah berumur lima tahun ukuran penis mereka akan membesar sehingga 4 ke 5 cm.

Oleh sebab itu, penis yang kurang dari ukuran normal tersebut akan disebut sebagai kelainan penis kecil tapi tidak memerlukan lagi terapi hormon. Walau bagaimanapun jika ia bersaiz kurang dari 2.5 cm maka ini dianggap tidak normal dan si kecil memerlukan terapi hormon.

Namun begitu, mikropenis pada bayi ini adalah berbeza dengan apa yang terjadi pada anak yang bertubuh besar atau gemuk.

Pada anak yang bertubuh besar, penis mereka rata-ratanya normal tapi kelihatan kecil kerana zakar terbenam dalam lipatan lemak. Jadi semakin gemuk kanak-kanak tersebut, maka semakin tebal lipatan lemak hingga ukuran penis kelihatan kecil.

Punca mikropenis

Mikropenis pada bayi terjadi disebabkan beberapa kemungkinan seperti gangguan hormon yang menyebabkan peningkatan abnormal hormon yang terlibat dalam perkembangan organ seksual. Ia melibatkan kelenjar hipofisis atau hipotalamus.

Gejala mikropenis

Setiap anak mungkin mengalami gejala yang berbeza dan pertemuan yang paling biasa dilihat adalah kelainan penis kecil yang bersaiz 1.9 sentimeter semasa direngangkan dengan lembut.

Dalam beberapa kes, mikropenis boleh menyebabkan jumlah sperma yang rendah dan penurunan tahap kesuburan pada orang dewasa.

Bagaimana merawat kelainan penis pada bayi?

penis kecil

Semasa merawat bayi dengan masalah ini, doktor akan memeriksa fizikal si kecil terlebih dahulu. Kemudian anak akan dirujuk pada beberapa specialist termasuk urologi pediatrik dan endokrinologi pediatrik.

Namun begitu rawatan pada kelainan penis ini akan ditentukan oleh doktor atas beberapa faktor seperti di bawah:

  • Umur, kesihatan dan sejarah perubatan anak
  • Sejauh mana keadannya
  • Toleransi anak terhadap ubat, prosedur dan terapi

Walau bagaimanapun, tiada ubat khusus yang boleh merawat mikropenis ini namun terapi hormon mungkin boleh mambantu supaya dapat merangsang pertumbuhan penis.

Namun, jangan lupa untuk sentiasa berkonsultasi dengan doktor tentang perkembangan anak setiap masa jika ada sesuatu yang tidak kena dengan pertumbuan mereka. Semoga bermanfaat.

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus download Aplikasi Keibubapaan #1 Di Asia Tenggara kami.

Sumber: Penulis asal Theresia. Artikel ini mendapat keizinan dari theAsianparent Indonesia untuk diterjemah. 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysi

Baca juga

Penis anak nampak terlalu kecil? Mungkin dia alami Buried Penis Syndrome!

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner