Bimbang Berat Janin Dalam Kandungan, Ini 2 Cara Nak Kira Berat Si Kecil Ibu Dari Rumah

Bimbang Berat Janin Dalam Kandungan, Ini 2 Cara Nak Kira Berat Si Kecil Ibu Dari Rumah

Cara mengira berat janin dalam kandungan yang mana ibu boleh buat dan kira sendiri dari rumah. Malah, ia membantu pertumbuhan bayi dengan sihat.

Mesti ada ibu yang tertanya-tanya, berapakah berat bayi dalam kandungan, mereka kan? Adakah berat badan si kecil ini sesuai dengan usia kehamilan ibu? Dan ada atau tidak cara mengira berat janinyang tepat dan boleh ibu lakukan sendiri dari rumah?

Bagi ibu yang sedang mengandung, semua persoalan tadi pasti akan sentiasa bermain di fikiran. Ternyata selain teknologi ultrasonografi atau USG, ada cara lain yang boleh membantu ibu menghitung berat janin secara manual yang boleh dikira sendiri di rumah.

Cara mengira berat janin

cara mengira berat janin

Menghitung berat janin perlu seiring dengan pertambahannya usia kehamilan ibu kerana ia sangat penting supaya mudah untuk ibu pantau berat lahir bayi nanti.

Janin yang berat lahirnya kurang dari 2.5 kilogram akan dikategorikan sangat kecil dan biasanya akan dilahirkan sebagai bayi pramatang. Sementara kalau berat lahir terlalu besar atau melebihi 4 kilogram si kecil berisiko mengalami komplikasi tertentu malah ibu juga tidak mampu untuk meneran bayi keluar secara normal.

Namun kini kita mempunyai banyak kecanggihan teknologi dalam dunia kesihatan kini dan ada banyak cara yang boleh dilakukan bagi mengetahui berat janin dalam kandungan mengikut usia kehamilan ibu.

Jadi, berikut ini adalah dua cara mudah yang boleh digunakan ibu ayah dalam menghitung berat janin dalam kandungan.

#1. Rumus McDonald

Bagai mana perkembangan-otak-bayi-janin-dalam-perut kehamilan trimester kedua

Selain daripada USG, menghitung hari pertama haid terakhir dan TFU tinggi fundus uteri menjadi aspek yang dapat membantu mengira berat janin.

Fundus uteri ini adalah nama puncak rahim yang diukur di bawah dada. Rumusannya TFU X8/7 iaitu rumusan singkat yang boleh digunakan bagi mengetahui usia kehamilan ibu.

TBJ (taksiran berat janin dalam gram) = (TFU-12) X 155 gram

Untuk mendapatkan keputusan yang tepat, ada beberapa point yang harus diperhatikan semasa mengukur tinggi dan puncak rahim iaitu:

- Kandungan pundi kencing ibu sebaiknya berada dalam keadaan kosong sebelum melakukan tinggi rahim
- Angka tinggi rahim seharusnya sama dengan usia kandungana anda . Contohnya tinggi rahim adalah 23 cm maka usia kehamilan anda adalah 23 minggu.
- Nilai tinggi rahim memiliki lebih dari 3 cm menandakan adanya masalah dalam kehamilannya. Contohnya air ketuban yang abnormal, bayi dalam posisi horizontal , kehamilan kembar atau fibroid rahim

Namun begitu, angka ini belum tentu tepat jadi adalah lebih baik anda terus berkonsultasi dengan doktor kandungan bagi mengetahui secara tepat berat janin anda.

#2. Cara rumusan Johnson

Selain rumusan McDonald, terdapat juga rumusan Johnson yang dapat membantu anda mengira berat badan janin dalam rahim ibu.

Taksiran berat janin (TBJ) = {SFH (dalam cm) - n} x 155

Huruf N itu merujuk kepada variabel angka yang sudah ditentukan dalam pembuatan kiraan ini, ia menandakan sama ada janin sudah masuk ke bahagian panggul atau belum. Jika belum, masukkan angka 11 dan nombor 12 jika bayi sudah memasuki area tersebut.

Apapun tanyakan kepada doktor atau jururawat untuk mengetahui sama ada bayi sudah masuk panggul atau belum.

Ciri janin sihat dalam kandungan

Mengenal rumus cara menghitung berat janin

Jika ada terlepas mana-mana berat janin adalah penting untuk anda mengetahui ciri janin yang sihat dalam kandungan. Malah, tentunya ibu ingin kehamilan anda berjalan dengan sihat sehingga bayi dilahirkan ke dunia nanti, kan. 

- Plasenta berada dalam posisi yang tepat iaitu melekat pada janin hingga bersalin
- Ada kenaikan berat badan antara 13 hingga 15 kilogram. Meskipun begitu, kenaikan berat badan ibu akan dipengaruhi oleh keadaan setiap individu yang akan disesuaikan dengan indeks masa tubuh. Jika kenaikan berat badan berlebihan tentunya ia menimbulkan pelbagai risiko seperti diabetes.
- Bayi aktif menendang
- Pertumbuhan janin adalah konsisten dan tak ada masalah semasa pemeriksaan USG dilakukan.
- Kenaikan hormon progesteron dan estrogen, biasanya tubuh ibu hamil menghasilkan progesteron 20x lebih banyak berbanding perempuan biasa.
- Degupan jantung antara 110 dan 160 per minit.
- Ada air ketuban

Semoga bermanfaat.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber : Penulis asal Erinintyani Shabrina Ramadhini . Artikel ini mendapat keizinan dari theAsianparent Indonesia untuk diterjemah.

Baca juga 

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner