Wahai Isteri Anda Layak Happy Selepas Cerai, Inilah Cara Yang Tepat Untuk Move On!

Wahai Isteri Anda Layak Happy Selepas Cerai, Inilah Cara Yang Tepat Untuk Move On!

Hidup harus diteruskan walau bagaimana sekali pun berat melepaskan satu perhubungan yang dijalin sekian lama. Jangan terus bersedih dan bangkitlah dengan cara menghargai diri anda sebagai wanita.

Cerita isteri minta cerai bukan hal baru pabila wujudnya kes suami curang, tidak melaksanakan tanggungjawab dan menjadi punca kemurungan kebanyakan wanita yang setia dalam rumah tangga.

Lagi-lagi sekarang ini cukup tular di dunia selebriti di mana akhirnya perkahwinan akibat suami jumpa pengganti yang katanya lebih 'hebat'. 

Ia satu cerita yang tidak enak untuk didengari, namun apakan daya jodoh, pertemuan dan perpisahan itu kan perancanganNYA. Siapalah kita untuk menidakkan

Disebabkan itu pentingnya kita mempunyai keazaman yang kuat dalam meneruskan kehidupan.

Bahagia Selepas Bercerai? Ini 7 Cara Terbaik Nak Move On

isteri minta cerai

Hidup harus diteruskan walau bagaimana sekali pun berat melepaskan satu perhubungan yang dijalin sekian lama. Jangan terus bersedih dan bangkitlah dengan cara menghargai diri anda sebagai wanita.

Lihat 7 cara terbaik dan mudah untuk move on dan kembalikan semangat dalam diri dengan kehidupan baru sebagai wanita yang lebih kuat!

#1. Sistem sokongan

Pastikan anda tidak memendam apa jua rasa yang ada. Ceritakan dengan ahli keluarga paling rapat atau teman baik. Jangan takut juga berkongsi dengan stranger yang mengalami pengalaman serupa. You'll be surprise betapa ramai yang memahami apa yang anda alami dan menyokong penuh kehidupan baru yang bakal ditempuhi sendiri.

#2. Fokus pada diri sendiri

iateri minta cerai

Perbaiki dalaman dan luaran diri anda. Tidak kisahlah jika si isteri yang minta cerai atau suami yang minta, semua yang berlaku ada hikmahnya. Ini masanya untuk menjaga diri, emosi dan mental supaya lebih terbuka dan fokus. Restart, refresh dan redo semua perkara yang lama anda abaikan terhadap diri sendiri selama ini dan bagi tempoh tertentu untuk melihat perubahan fizikal, emosi dan mental anda untuk menjadi lebih baik.

#3. Stabilkan Kewangan 

Jika anda wanita bekerjaya terus fokus dengan pekerjaan dan perbaiki kualiti kerja di pejabat. Jika anda wanita yang tidak bekerja, ini masanya untuk mencungkil bakat terpendam dan gunakan segala skil juga kreativiti anda sebagai sumber pendapatan tambahan. Hal ini pasti mampu membuatkan fokus anda teralih pada perkara yang lebih memberi motivasi positif pada diri sendiri.

#4. Cari circle of friends yang baru 

Jangan takut berkenalan dengan lebih ramai orang selepas bercerai. Jika ada minat tertunda sebelum ini, fasa selepas bercerai adalah masa terbaik. Gali lebih dalam apa minat anda, jika suka melakukan aktiviti luar, dekatkan diri dengan grup-grup yang aktif dalam melakukan aktiviti tersebut atau anda memang suka travel, ini masanya mencari kaki travel untuk anda melihat lebih lagi apa yang ditawarkan dunia luar.

#5. Kuatkan spirituality

isteri minta cerai

Bagi wanita beragama Islam, dekatkan diri dengan tuhan dan memahami pengisian Al-Quran dalam mencari kembali diri yang hilang. Jangan takut untuk mengadu apa yang anda rasakan dan menangislah jika perlu. Apa yang penting jangan terlarut dengan perasaan. Fahami konteks redha dan percaya setiap apa yang terjadi adalah pengalaman yang mampu mematangkan diri anda sebagai seorang wanita.

#6. Set your goals!

Persiapkan diri dengan visi dan azam baru. Lakasanakan satu senarai semak apa yang anda ingin capai dalam lingkungan masa tertentu dan apa yang perlu anda lakukan untuk menggapai azam tersebut. Tetapkan dalam fikiran pasti akan ada rintangan dalam mencapai apa yang dicitakan dan jangan jadikan setiap cabaran juga rintangan sebagai penghalang.

#7. Belajar dari kesilapan lampau

Cara terbaik untuk menjadi individu yang lebih baik adalah dengan melihat kesilapan lampau sebagai satu pelajaran agar tidak melakukan kesalahan berulang. Berhati-hati dalam setiap tindakan dan sentiasa ingatkan diri agar ambil masa untuk membuat satu-satu keputusan besar dalam hidup. Tidak salah untuk kembali mencari cinta yang baru tetapi harus lebih realistik dan berpijak pada bumi yang nyata. 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga:

my.theasianparent.com/perasaan-wanita-setelah-bercerai

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Penulis

Nur Izzati

Artikel(Cerita)
app info
get app banner