Main Baling Bola Boleh Buat Anak Cekap Membaca, Ini Perkongsian Pakar!

Main Baling Bola Boleh Buat Anak Cekap Membaca, Ini Perkongsian Pakar!

Siapa saja yang tidak suka jika anak sejak daripada kecil sudah pandai membaca. Kemahiran membaca harus dipupuk dan diasah bukan secara tiba-tiba.

Kemahiran membaca harus dipupuk dan diasah, bukan tiba-tiba saja anak kecil anda sudah pandai membaca.

Menjadi impian setiap ibu bapa anak yang dilahirkan tidak mempunyai sebarang masalah untuk belajar membaca.

Siapa saja yang tidak suka jika anak sejak daripada kecil sudah pandai membaca dan langsung tidak mempunyai masalah untuk membaca.

Kemahiran membaca bukan hanya dengan latihan saja

Menurut perkongsian artikel dalam majalahpama, anak yang boleh membaca sejak usia kecil sebenarnya ada beberapa perkara yang mungkin ibu dan bapanya sudah praktikkan, namun dalam mereka sedar atau tidak saja sebenarnya.

Seperti dikongsikan Terapis Cara Kerja di Gym Academy, Siti 'Aisyah Rozalli, ibu dan ayah perlu membuat latihan bagi cekapkan pergerakan mata.

Aktiviti ini akan membantu anak mempunyai fokus mata yang baik sekaligus membantu mereka untuk membaca di awal usia.

Menurut perkongsian itu, antara permainan yang boleh menguji kecekapan mata anak adalah:

#1. Main baling bola

Kemahiran membaca

Main baling bola adalah aktiviti yang boleh ibu dan ayah praktikkan dengan anak-anak untuk membantu mereka cekap membaca.

Selalunya ibu ayah mesti ingat latihan membaca akan membuatkan anak cekap membaca tetapi sebenarnya ada perkara lain yang sangat membantu mereka untuk cekap membaca. Ini antara yang dikongsikan pakar terapis:

Tahu tak, main baling bola boleh bantu anak cekap membaca?

Kita selalu rasa kalau nak bagi anak membaca, latih membaca je lah kan?

Kita ajak anak duduk, ambil buku, minta anak kita mengeja dan baca.

Hmm... Tulah kesilapan kita.

Kita selalu rasa untuk membaca, anak kena dilatih membaca je.

Tapi....

Sedar tak kita kalau anak nak membaca, anak kena ada fokus mata yang cekap?

Ada anak yang selalu ter”skip” perkataan atau baris masa membaca.

Anak-anak ni kita selalu kata mereka cuai.

Tapi, sebenarnya, mungkin mereka kurang latihan untuk cekapkan pergerakan mata tu.

#2. Electric rotating fishing

Kemahiran membaca

Permainan ini juga akan menguji kecekapan mata anak untuk menangkap ikan yang membuka mulutnya menggunakan pancing disediakan sama ada menyangkut pada gigi atau magnet.

Mesin permainan yang sentiasa bergerak menguji kecekapan mata anak dan meningkatkan keupayaan fokus anak.

Kemahiran ini memberi kesan besar dalam membantu meningkatkan kecekapan anak membaca selain meningkatkan kemahiran mereka dalam memberi fokus.

#3. Kutip manik, barang kecil

Selain melatih kemahiran motor anak, aktiviti ini membantu anak fokus dan menggunakan koordinasi mata. Minta ada kutip dan letakkan dalam bekas megikut warna yang sama dengan manik.

Disamping meningkatkan kecekapan mata anak ia juga mengajar anak mengenai warna sekeliling mereka.

Tetapi jika anda mahu buat aktiviti ini, pastikan anda pantau anak dengan sebaiknya atau perlu pengawasan orang dewasa kerana kebanyakan kanak-kanak suka untuk meneroka jadi ada kemungkinan mereka akan masukkan manik dan sebagainya ke dalam mulut, telinga atau hidung mereka.

#4. Ajar anak melompat

Kemahiran membaca

Mengajar anak melompat sangat penting untuk koordinasi mata dan membantu anak ketika dia belajar membaca nak menulis nanti.

Ketika melompat anak akan belajar menganggar jarak yang sepatutnya dia lompat dan juga mengajar mengenai keseimbangan badan.

Aktiviti melompat memerlukan anak untuk menganggar pergerakannnya bagi mengelakkan dia terjatuh selain menjaga keseimbangan tubuh badan.

Mengawal keseimbangan tubuh antara kemahiran penting yang perlu dikuasai anak kecil dalam perkembangan diri mereka.

Anak mungkin bukan cuai, tetapi pergerakan mata kurang cekap

Menurut perkongsian pakar terapis berkenaan, cekap pergeraka mata ada dua kategori. Ia adalah:

#1. Kecekapan anggar jarak

Ini penting untuk anak boleh anggar jarak dari satu huruf ke satu huruf, Anak juga boleh kenal pasti jarak antara perkataan itu dengan baik.

Jika ada kemahiran ini barulah anak tidak ter'skip' perkataan. Untuk menulis pun kemahiran ini penting supaya anak boleh menulis dengan kemas.

#2. Kecekapan anggar masa

Ini penting supaya anak tidak kelam kabut ketika membaca. Mata anak akan boleh fokus daripada satu huruf ke satu huruf tanpa tergopoh-gapah untuk baca huruf atau perkataan seterusnya.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman The AsianParent Malaysia

Sumber: majalahpama

Baca juga:

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner