Tun Dr. Siti Hasmah dedah rahsia rumah tangganya bahagia hingga kini

Tun Dr. Siti Hasmah sentiasa berada di sisi suami tercinta sehingga hayat di kandung badan.

Tun Dr. Siti Hasmah dilihat sebagai ikon wanita dan ibu yang harus dicontohi. Mana tidaknya, lihatlah bagaimana beliau dan Tun Dr Mahathir Mohamad kekal bahagia hingga kini! Agaknya, apalah tips jadi isteri yang baik amalan Tun Dr. Siti Hasmah, kan?

Lewat usia 91 tahun, beliau tetap dilihat kuat dan cergas dalam kehidupan sehariannya. Personaliti yang bersahaja, kelembutan dan mudah mesra membuatkan rakyat mudah dekati dirinya. 

Menurutnya, tidak mudah menjadi isteri Perdana Menteri kerana ada cabaran yang harus ditempuhi. Namun sebagai isteri, beliau beri sokongan penuh pada suami tercinta apabila membuat keputusan sekali lagi untuk diangkat sebagai PM ke-7. 

 Tun Dr. Siti Hasmah sentiasa berada di samping suami. Menurutnya dia akan sentiasa berada di sisi suami walaupun ada pahit manis dalam dunia politik.

Hal ini kerana, beliau perlu memastikan suami, Tun Dr Mahathir dalam keadaan sihat dan baik demi menjaga negara tercinta. 

Memetik petikan dalam Malaysiakini Tun Dr Siti Hasmah bimbang tahap kesihatan Tun Mahathir. 

“Saya bimbang dengan tahap kesihatannya. Dia menggalas tanggungjawabnya manakala saya menjalankan kewajipan sebagai seorang isteri,” ungkapnya. 

Tips jadi isteri yang baik- Tun Dr. Siti Hasmah

Tips jadi isteri yang baik: Sentiasa berada di belakang suami 

tips jadi isteri yang baik, tips isteri yang baik, cara-cara jadi isteri yang baik, tips isteri yang baik dari tun siti hasmah, tips perkongsian jadi isteri yang baik dari tun siti hasmah, tun dr siti hasmah, cara jadi isteri yang taat pada suami, isteri taat pada suami

Menurut Tun Dr. Siti Hasmah, isteri harus menggalas tugas penting dalam kebajikan suami.

Seperti dirinya yang merupakan isteri pemimpin nombor satu negara, beliau harus sentiasa berada di belakang suami dengan memberi sokongan penuh terhadap apa jua keputusan suami.

Beliau juga berpesan perkara yang sama kepada semua wanita yang bergelar isteri. Kita harus sentiasa memberi sokongan pada suami walaupun menghadapi saat getir dalam kehidupan berumah tangga.

Tips jadi isteri yang baik : Bijak atur masa  

Sebagai isteri, kita perlu bijak mengatur masa dengan baik terutamanya kepada wanita yang bekerjaya. Mana nak uruskan anak, rumah, suami dan pekerjaan.

Tips jadi isteri yang baik: Tidak pilih kasih pada anak-anak 

tips jadi isteri yang baik, tips isteri yang baik, cara-cara jadi isteri yang baik, tips isteri yang baik dari tun siti hasmah, tips perkongsian jadi isteri yang baik dari tun siti hasmah, tun dr siti hasmah, cara jadi isteri yang taat pada suami, isteri taat pada suami

Jelasnya lagi, semasa kecil, anak-anaknya akan dipanggil oleh Tun Mahathir dan beliau akan mengenakan hukuman dan denda sekiranya ada anak yang melakukan kesalahan.

Malah beliau dan Tun M tidak mengamalkan sikap pilih kasih terhadap anak-anak kerana semua anaknya disayangi sama rata dan jika ada sebarang masalah beliau berlapang dada untuk mendengarnya.

Tips jadi isteri yang baik: Nasihat anak supaya usaha sendiri jika ingin sesuatu 

Walaupun Tun M merupakan Perdana Menteri Malaysia, namun itu bukanlah tiket untuk anak-anaknya hidup bermewah dengan kekayaan tapi mereka harus usaha sendiri jika mahukan sesuatu. 

  • Usaha dengan bekerja kerana wang ringgit tak akan datang bergolek pada kita 
  • Hormat kepada kedua ibu bapa 
  • Jangan boros dalam menguruskan kewangan 

Tips jadi isteri yang baik: Sentiasa merendah diri 

Tips jadi isteri yang baik dari Tun Dr Siti Hasmah juga adalah kita perlu sentiasa menasihati anak supaya merendah diri dan bersyukur dengan apa yang kita perolehi kerana masih ramai di luar sana yang susah dan hidup serba kekurangan.

Jadi kita yang miliki segalanya ini haruslah sentiasa bersyukur dengan nikmat dan rezeki yang diberikan. 

Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk kita semua. Jangan lupa kongsi artikel ini di laman Facebook anda. 

 

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Krediti: babab.net 

Baca juga

10 bukti cinta Tun Dr Mahathir dan Tun Dr Siti Hasmah manis bak gula lepas 62 tahun kahwin!