Seorang Wanita Meletakkan Air Susu Ibu di Bawah Mikroskop, Hasilnya Cukup Luar Biasa [Video]

lead image

Jansen Howard, ibu kepada bayi berusia 11 bulan mencuba meletakkan setitik ASI di bawah mikroskop, hasilnya kelihatan banyak sel hidup berwarna warni dalam ASI.

Semua orang mengakui kebaikkan air susu ibu (ASI) dan memang banyak manfaatnya untuk bayi. ASI kaya dengan khasiat antibodi yang bermanfaat bagi perkembangan bayi.

Baru-baru ini, seorang ibu di Amerika meletakkan setitik ASI di bawah mikroskop dan menemukan sesuatu yang luar biasa.

Jansen Howard, ibu kepada seorang putri berusia 11 bulan ini menaikmuatkan sebuah video sepanjang 30 detik di akaun facebook-nya yang menampilkan molekul hidup dari air susu ibu di bawah lensa mikroskop. Jansen mengatakan ia Cairan Emas yang Hidup. 

Air susu ibu di bawah mikroskop 

Ayah Jansen adalah seorang mikroskopist, dan memiliki seperangkat alat mikroskop di rumah untuk memeriksa sel darah ibu Jansen yang menderita kanser. Jansen mengaku ia melakukan hal ini kerana rasa ingin tahu.

“Saya mendengar bahawa ASI memiliki antibodi yang boleh berubah komposisinya sesuai keperluan bayi. Saya juga membaca sebuah artikel yang menyatakan bahawa ada jutaan sel darah putih dalam setiap titik ASI,” ujar Jansen menjelaskan alasannya melihat ASI melalui mikroskop.

“Itu sangat indah. Video yang saya muat naik tidak dapat menangkap semua warna yang ada dalam ASI, ungu, hijau, perpaduan indah dari gumpalan-gumpalan yang berwarna-warni,” tambahnya.

Kerana terdapat banyak permintaan yang masuk di akaun facebook-nya untuk menaruh susu formula di mikroskop, Jansen pun melakukannya. Kemudian menaikmuatkan video perbandingan antara susu formula dan ASI di bawah lensa mikroskop.

Hasilnya, susu formula tampak tidak memiliki sel hidup di dalamnya. Dengan penemuan ini, Jansen merasa lebih bersemangat untuk memberikan ASI eksklusif pada putrinya.

Video tentang keunikan ASI ini telah ditonton oleh jutaan orang dan dibagi ribuan kali. Jansen yang juga merupakan seorang seniman gambar mengatakan dia terharu dapat kongsi keindahan dan keajaiban ASI pada semua orang.

Meskipun, Jansen mengaku bahawa video tersebut bukan sebagai berkempen anti susu formula. Kerana dia sendiri juga menggunakan susu formula sebagai makanan tambahan untuk anaknya.

Apa yang dilakukan Jansen memperkuatkan hasil kajian para ilmuwan yang menyatakan bahawa ASI adalah nutrisi terbaik bagi bayi. Susu formula memang mengandung nutrisi juga, tetapi tidak memiliki antibodi yang terkandung dalam ASI dan sangat diperlukan oleh bayi untuk perkembangannya.

Referensi: huffingtonpost.com, babyology.com.au, babble.com

  

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner