8 bayi Indonesia yang lahir dengan berat yang mengkagumkan!

8 bayi Indonesia yang lahir dengan berat yang mengkagumkan!

8 bayi ini telah menggegarkan hospital bersalin tempat mereka dilahirkan kerana berat badan mereka ketika dilahirkan melebihi berat bayi normal, malah ada yang mencecah 8.7kg!

Berat badan bayi yang normal ketika baru dilahirkan ialah antara 2.5kg hingga 3.9kg. Tetapu bayi-bayi berikut lahir dengan berat mengkagumkan, malah ada yang melebihi 8 kilogram. theAsianparent Indonesia telah menyatukan semua untuk anda.

1. Bayi Enjelita, Minahasa (6.3 Kg)

Sumber: manadopostonline.com

Sumber: manadopostonline.com

Awal tahun 2017, dunia medik telah dikejutkan dengan kelahiran bayi perempuan dengan berat 6.3kilogram. Bayi dari keluarga Tamboto-Senewa ini dilahirkan melalui kaedah pembedah Caesarean di Hospital Bersalin Pancaran Kasih, Minahasa pada hari Jumaat, 13 Janurai yang lalu.

Semasa dilahirkan, bayi yang diberi nama Enjelita Anugrah Tamboto ini terpaksa dirujuk ke NICU RSUP Prof. Kandou kerana mengalami masalah pernafasan. Tetapi kini, keadaannya semakin baik.

Dr. James SpOG, pakar kehamilan dan gaenekologi menyatatkan yang bayi Enjelita adalah bayi terberat yang lahir di Sulawesi Utara.

2. Bayi Pasangan Dodi Triharsoyo dan Irma Mayasari, Medan (5.1 Kg)

Sumber: jurnalasia.com

Sumber: jurnalasia.com

Bayi perempuan ini lahir dengan berat 5.1 kilogram di Hospital Bersalin Ibu dan Anak ROsiva, Medan pada 28 Oktober 2016. Anak bongsu daripada lima beradik ini membuatkan ibu bapanya dan pihak hospital terkejut dengan ukuran beratnya.

Bidan RSIA Rosiva, Heddy Tarihoran menyatakan, ” Bayi ini lahir melalui pembedahan caesarean. Jika normal, berat bayi itu adalah 3.2kg namun ini 5kg.”

Dodi, bapa bayi menyatakan gembira dengan kelahiran bayinya. Kerana bayinya telah lahir dengan selamat dan isteri di dalam keadaan baik. Selain menarik perhatian kerana beratnya yang lebih dari normal, bayi ini juga telah lahir pada Hari Sumpah Pemuda.

3. Bayi Pasangan Dian Karyanti dan Syapril Rusdi, Pangkalpinang (5.6 Kg)

Sumber: radarbangka.co.id

Sumber: radarbangka.co.id

Bayi yang beratnya 5.6 kilogram ini dilahirkan secara normal, tanpa pembedahan pada bulan Mei 2011. Awalnya, Dian dan Rusdi menyangka yang mereka akan memiliki bayi kembar, kerana keadaan perut yang sangat besar.

Dian yang sebelum ini pernah melahirkan 3 orang bayi yang juga bertubuh besar. Anak pertamanya lahir dengan berat 4.2kg,  anak kedua 4.5kg dan yang ketiga 4.9kg. Dian mengaku yang semasa hamil, dia tidak merasa kelainan. Dia juga tidak mengambil vitamin atau susu yang berlebihan.

Kedengarannya seperti Puan Dian memang memiliki gen untuk melahirkan bayi yang besar.

4. Bayi Pasangan Sarinem dan Arifin, Polewali Mandar (6.1 Kg)

Bayi ini memiliki bobot 6,1 kg saat dilahirkan. sumber: liputan6.com

Bayi ini memiliki berat 6.1 kg ketika dilahirkan. sumber: liputan6.com

Masih di dalam bulan Mei 2011, bayi perempuan yang dilahirkan di Miftah Medical Clinic Polewali Mandar ini memiliki berat 6.1kg. Keran ukuran badan yang terlalu besar, staf hospital dan keluarganya tidak mempunyai baju yang sepadan dan terpaksa menggunakkan selimut untuk menutup badannya.

5. Bayi Pasangan Mulyaningsih dan Harli Prasetio, Pekanbaru (5.99 Kg)

Bayi ini lahir dengan berat 5.99kg di Hospital Bersalin Syafira Pekanbaru pada 26 April 2013. Pada awalnya, Harli berasa takut apabila doktor memberitahu saiz bayinya terlalu besar hingga terpaksa dilahir melalui kaedah pembedahan caesarean.

Namun, kemudian, bayinya dikatakan sihat oleh doktor lalu membuatkan Harli dan kelurganya lega.

6. Bayi Rayhan, Pekanbaru (5.2 Kg)

Bayi lelaki yang diberi nama Rayhan Dita Anugrah ini dilahirkan dengan berat 5.2kg pada 29 Oktober 2012. Putera Fazar Muhardi dan Melia Devita ini telah dilahirkan secara pembedahan caesar di Hospital Bersalin Umum Daerah Arifin Achmad Pekanbaru, Riau.

Pada awalnya, doktor khuatir yang Rayhan mengalami diabetis, namun badan Rayhan besar hanya disebabka lebihan cecair. Setelah memalui prosedur medikal untuk mengurangkan cecair di dalam tubuh badannya, badan Rayhan menyusut hingga 4.2kg.

7. Bayi pasangan Suprapti dan Suyanto, Tulungagung (5.67 Kg)

Sumber: liputan6.com

Sumber: liputan6.com

Bayi lelaki ini di lahirkan di RSUD dr. Iskak, Tulungagung Jawa Timur pada hari Selasa, 22 Julai 2014. Beratnya mencecah 5.67kg.

Putera ketiga pasangan Suprapti dan Suyanto ini menjadi perhatian doktor dan pesakit di RSUD dr.Iskak, kerana perbezaan yang ketara semasa mereka membandingkan bayi itu dengan bayi lain yang lahir dengan berat badan normal.

8. Bayi pasangan Hasanuddin dan Ani (8.7 Kg)

Bayi ini lahir dengan bobot 8.7 kg. tercatat di Museum rekor MURI sebagai bayi terbesar di Indonesia

Bayi ini lahir dengan berat 8.7 kg. mencatat rekod di Muzium rekod MURI sebagai bayi terbesar di Indonesia

Rekod bayi terberat di Indonesia rupanya masih dipegang oleh bayi yang lahir di RS Abdul Manan Simatupang, Kabupaten Batubara. Buah hati pasangan Hasanuddin dan Ani ini lahir dengan berat mengkagumkan, iaitu 8.7kg.

Dia lahir pada bulan September 2009. Ibu dan bayi dikatakan sihat.

Tubagus Odhi, seorang doktor bedah kanak-kanak di Rumah Sakit Umum Daerah Arifin Achmad Pekanbaru menjelaskan, “ Bayi yang lahir dengan berat di atas normal adalah akibat dari keadaan si ibu yang disebut sebagai Diabetis Gestasional. Keadaan ini terjadi ketika ibu hamil mengeluarkan hormon yang membuatkan tubuh badannya resisten terhadap insulin. Ini menyebabkan tahap gula dalam darah yang tinggi kemudian disalurkan kepada bayi.

Kerana itulah, pada setiap kes bayi yang dilahir berat badan melebihi normal, perkara pertama yang diperiksa ialah paras gula dalam darah badan bayi.

Selain itu, faktor genetik dan pemakanan semasa hamil juga akan mempengaruhi bera bayi. Atau seperti kes bayi Rayhan, berbadan besar kerana lebihan cecair.

Jadi ibu-ibu, jangan lupa jaga pemakanan semasa hamil.

Sumber: antarariau.com, detik.com, manadopostonline.com, jurnalasia.com, radarbangka.co.id,liputan6.com, tribunnews.com

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Penulis

Aqma

Artikel(Cerita)
app info
get app banner