Baru Lepas Bersalin Caesarean? Ini Cara Nak Kembali Aktif Di Ranjang Tanpa Rasa Sakit!

Baru Lepas Bersalin Caesarean? Ini Cara Nak Kembali Aktif Di Ranjang Tanpa Rasa Sakit!

Sekiranya anda baru saja melahirkan anak melalui proses C-Section (Caesarean Section), tentunya cara melayan suami di katil adalah perkara terakhir yang anda fikirkan. 

Sekiranya anda baru saja melahirkan anak melalui proses C-Section (Caesarean Section), tentunya cara melayan suami di katil adalah perkara terakhir yang anda fikirkan. 

Namun sebaik anda selesai tempoh berpantang, dan apabila anda sembuh sepenuhnya, tentu anda masih lagi ada sedikit trauma untuk melakukan hubungan di ranjang. Boleh dikatakan baik wanita yang bersalin normal atau Caesarean akan mengalami kesulitan dalam melakukan hubungan intim pada tiga bulan pertama selepas bersalin. 

Ada yang menyatakan wanita yang melahirkan anak secara Caesarean tidak akan mengalami masalah langsung cara melayan suami di katil kerana ia tidak melibatkan vagina, namun tanggapan itu ternyata salah. Jadi bilakah waktu yang tepat untuk kembali aktif di ranjang? Dan apakah posisi yang selamat dilakukan selepas pembedahan Ceasarean ini?

Bila waktu yang tepat?

cara melayan suami di katil

Persoalan itu hanya anda yang mampu menjawabnya. Namun mengikut pakar obstetrik, rahim anda perlulah dipastikan pulih sepenuhnya, dan pastikan tiada lagi pengeluaran darah nifas. Ia selalunya mengambil tempoh dalam 4 hingga 6 minggu, namun terpulang juga pada individu, ada yang mengambil masa lebih singkat dan ada yang lebih lama. 

Lama kelamaan anda sendiri dapat keyakinan itu, dan merasakan hubungan seks anda bersama semakin baik selepas beberapa tempoh. Dan yang pasti bukan rasa semakin teruk. Jika anda mengalami kesakitan yang melampau itu tandanya mungkin ada sesuatu yang salah. 

Mengadakan hubungan intim buat pertama kali mungkin akan berasa sedikit tidak selesa, lebih-lebih lagi jika anda masih menyusu badan, kitaran menstrual yang masih tak menentu, juga jika anda dalam perancang kehamilan. Kesemua ini mampu mempengaruhi nafsu seksual anda juga kekeringan vagina. 

Apa yang perlu dilakukan 

#1. Lebih foreplay

cara melayan suami di katil

Apabila anda ingin kembali aktif dalam hubungan seksual bersama suami anda sebaik selepas pembedahan, ada kemungkinan anda memerlukan lebih masa dan usaha. Jadi lakukan lebih foreplay, dan ia perlulah dirancang dengan sempurna. Pastikan anda telah menidurkan bayi anda dengan lena, dan anda serta pasangan dalam keadaan yang cukup tenang. Kalau boleh rangsang ‘mood’ untuk bersama itu seawal mungkin, contohnya ketika suami dipejabat lagi, hantarkan pesanan teks yang menggoda, seperti katakan awak nampak seksi atau kacak dengan pakaian ke pejabat tadi. Dan anda juga boleh mula memilih pakaian yang cukup menggoda untuk malam itu. 

#2. Gunakan gel lubrikasi

Percayalah ini item yang cukup penting untuk anda kembali beraksi dengan yakin. Lubrikasi ini dapat membantu penetrasi yang lebih lancar dan bebas menyakitkan. Gunakan sebanyak yang mungkin, dan jangan lupa untuk memesan suami agar memakai kondom. Waktu ini anda kemungkinan sangatlah subur!

#3. Ambil masa

Ambillah masa sebanyak yang mungkin hingga anda betul-betul bersedia. Anda juga perlu pastikan luka jahitan C-Section anda benar-benar sembuh ya. Juga pastikan pada awal-awal hubungan intim anda ini, elakkan posisi yang mampu memberi tekanan kepada abdomen anda. Juga elakkan seks yang terlalu ekstrem. 

5 posisi cara melayan suami di katil selepas czer

#1. Doggy sambil berdiri

Posisi doggy style merupakan kegemaran semua wanita. Namun selepas caesar, ramai ibu yang rasa sakit sebab ada tekanan pada bahagian perut.

Untuk mengatasi masalah ini, anda boleh cuba berdiri di tepi katil atau meja, sebelum suami melakukan penetrasi.

Tapi hati-hati ya! Jangan sampai tergesel bekas luka atau memberi tekanan berlebihan pada bawah perut anda itu. 

#2. Hot Hula

Posisi wanita di atas atau woman on top memberikan sedikit kawalan untuk kaum isteri. Tapi, posisi ini kadang-kadang boleh membuatkan ibu yang bersalin caesarean sakit juga.

Penyelesaiannya? Ibu boleh duduk di atas suami, namun tak payah melakukan pergerakan ke atas dan ke bawah. 

Sebaliknya, lakukan posisi hot hula dengan menggerakkan punggung ke kiri dan kanan.

#3. Posisi duduk

cara melayan suami di katil

Jika anda duduk di pangkuan suami dengan rapat, ia mampu mencegah perut anda mengalami tekanan berlebihan.

Jadi, posisi duduk adalah posisi hubungan kelamin selepas caesarean yang paling selamat untuk anda.

Dengan dada kalian saling bersentuhan, kalian pasti lebih senang meneroka satu sama lain.

#4. Posisi kaki silang X

Untuk posisi hubungan kelamin selepas caesarean yang selamat no #4, anda boleh cuba berbaring di tepi katil dan membiarkan suami berdiri di depan anda.

Kemudian, silangkan kaki dalam bentuk X. Penetrasi suami akan dirasai lebih dalam melalui posisi ini. Malah, tekanan pada perut ibu juga tidak terlalu berat.

#5. Reverse cowgirl

Posisi hubungan kelamin selepas C-Section yang selamat biasanya melibatkan posisi yang boleh didominasi wanita.

Contohnya seperti posisi reverse cowgirl ini. Ia membolehkan anda belajar apa yang anda suka dan apa yang anda mahukan.

Sumber: Heathline

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga:

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Penulis

Nur Izzati

Artikel(Cerita)
app info
get app banner