Jika Anda Seorang Ibu Bekerja, Pasti 7 Perkara Ini Pernah Terlintas Di Fikiran Anda Kan?

lead image

Stigma masyarakat masih ada yang memperlekehkan ibu bekerja kerana tidak menjadi surirumah dan menjaga sendiri anak!

Setiap ibu yang bekerja, tidak kiralah sama ada bekerja sendiri, bekerja mengikut waktu kerja normal atau pun syif, pasti ada sebab untuk mereka membuat keputusan itu.

Namun, dilema ibu bekerja sebenarnya satu isu yang sensitif untuk dibincangkan, terutamanya kerana ia sering menimbulkan mom-guilt di kalangan para ibu sendiri.

Hakikatnya, apa yang sering difikirkan oleh para ibu yang bekerja ini, dan bolehkah orang lain menerima pendapat mereka tanpa menghakimi si ibu?

Sama ada kerana desakan atau pun secara rela hati, pastinya si ibu mempunyai alasan sendiri apabila membat keputusan untuk bekerja dan menjadi ibu pada masa yang sama.

7 Perkara Yang Jarang Dibincangkan Berkenaan Ibu Bekerja

dilema ibu bekerja, pengorbanan ibu, dilema ibu, ibu bekerja, ibu yang bekerja, dilema ibu bekerja meninggalkan anak, dilema ibu bekerjaya, kehebatan wanita, penyusuan ibu bekerja, tanggujawba seorang ibu

sumber: thebump

Berikut merupakan beberapa perkara yang kita tidak katakan secara terbuka apabila menceritakan perihal dilema ibu bekerja.

#1 Apabila Ibu Bekerja Tidak Berpeluang Jumpa Anak

Apabila si ibu perlu pergi kerja sewal 5 pagi dan pulang pada jam 8.30 malam, ibu pasti rasa teruk disebabkan ini. Walaupun tinggal serumah, tetapi rasanya seperti  sudah lama tidak meluangkan masa bersama-sama dengan sebaiknya.

Si ibu pasti rasa bersalah, dan mula fikir untuk lebih meluangkan masa bersama anak, bukannya membiarkan si kecil kerap bersama pengasuh. Adakah ibu bekerja lain berfikir sebegini juga?

#2 Tekanan Di Antara Ibu Bekerja Dengan Surirumah

dilema ibu bekerja, pengorbanan ibu, dilema ibu, ibu bekerja, ibu yang bekerja, dilema ibu bekerja meninggalkan anak, dilema ibu bekerjaya, kehebatan wanita, penyusuan ibu bekerja, tanggujawba seorang ibu

sumber: modernmom

Ada di antara golongan ibu bekerja yang berniat mengajar anak mereka boleh melakukan apa sahaja, dan berdikari apabila ibu tiada di rumah — dan ini sesuatu yang baik.

Tetapi apabila melihatkan suri rumah yang sentiasa bersama anak-anak sepanjang perjalanan kehidupan, ini membuatkan mereka rasa tidak yakin.

Ini menjadikan si ibu rasa bersalah apabila tidak dapat melakukan aktiviti bersama si anak, dan anak boleh melakukan tanpa kehadirannya.

#3 Kos Yang Ditanggung Apabila Ibu Bekerja, Terutamanya Ibu Tunggal

Terdapat kos tersembunyi untuk menjadi ibu yang bekerja, terutama sekali pada si ibu tunggal yang bekerja untuk menampung anak-anak.

“Saya rasa seperti orang tidak tahu betapa mahalnya kos hidup saya-kerana saya seorang ibu tunggal, saya perlu membayar ratusan ringgit untuk mendapatkan pengasuh bayi. Malah apabila saya terpaksa bekerja di luar, kos tersebut pasti akan bertambah!”

#4 Tidak Semua Ibu Bekerja Mahu Berhenti Kerja Menjaga Anak

Sebenarnya wanita mahukan jadual yang lebih fleksibel yang membolehkan mereka pergi tanpa meminta izin keluar apabila anak jatuh sakit.

Dilema ibu bekerja yang ini pastinya kerap menjadi perhatian utama kerana ia melibatkan kesihatan anak-anak.

#5 Orang Tidak Ambil Tahu Tentang Kesukaran Di Sebaliknya 

Selalunya anda hanya mendengar ibu balik dari kerja, tidurkan anak dan kembali berehat sambil melayari internet. Ya itu mungkin benar.

Tetapi bagaimana pula sekiranya anak tidak tidur pada waktunya, atau proses menidurkan anak itu mengambil masa 2 jam ketika anda mempunyai deadline untuk kerja?

 Oh, bagaimana pula jika anak tidak sihat jadi si ibu perlu berjaga sepanjang malam sambil menantikan waktu kerja keesokkan harininya.

#6 Rindukan Anak Semasa Sedang Bekerja, Namun Tiada Tenaga Untuk Melayan Bila Di Rumah

dilema ibu bekerja, pengorbanan ibu, dilema ibu, ibu bekerja, ibu yang bekerja, dilema ibu bekerja meninggalkan anak, dilema ibu bekerjaya, kehebatan wanita, penyusuan ibu bekerja, tanggujawba seorang ibu

sumber: 22words

Si ibu pasti merasa bersalah bila tidak larat untuk melayan anak-anak setelah pulang dari kerja, malah hanya meletakkan mereka di depan televisyen.

Anda mungkin rasa anda tidak mampu melakukannya, tetapi dapatkan rehat sebentar dan  berikan perhatian kepada mereka untuk beberapa minit ya ibu?

#7 Siapa Yang Melayan Anak-Anak Bila Mereka Jatuh Sakit?

Anda mungkin terfikir untuk menjadi ibu bekerja yang hebat, dan anda pandang tinggi apabila melihat keluarga bahagia, berjaya yang mampu membesarkan anak-anak dengan baik. Tetapi pasti ada masanya ada persoalkan siapa sebenarnya yang lebih banyak melayan anak-anak semasa ibu bapa sibuk bekerja?

Mampukah anda menjadi seperti mereka, atau anda tidak sanggup meninggalkan anak dalam jagaan orang lain dan tidak mengambil cuti kecemasan semasa anak perlukan anda?

Setiap ibu sama ada bekerja atau tidak, pastinya mempunyai dilema sendiri dan pandangan masing-masing dalam membesarkan anak. Malah mereka pasti ingin memberikan yang terbaik untuk kesayangan, dan tiada ibu bapa yang melakukan segalanya dengan sempurna.

Apakah jadual penyimpanan susu ibu untuk ibu bekerja?

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus ke Facebook page kami.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Vogue

Baca juga: 

Apa yang anak anda rasa sebenarnya apabila ibu bapa sibuk bekerja?

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!