Kalau Gerakan Janin Dalam Kandungan Aktif & Lincah, Itu Tanda Anak Lelaki - Betul Ke?

Kalau Gerakan Janin Dalam Kandungan Aktif & Lincah, Itu Tanda Anak Lelaki - Betul Ke?

Benarkah janin bergerak aktif dalam kandungan itu petanda ibu sebenarnya hamil bayi lelaki? Ini jawapannya...

Pernah tak anda mendengar tentang gerakan janin dalam kandungan dapat menentukan jenis jantina bayi? Contohnya, jika janin tidak aktif dan bergerak agak lembut serta perlahan itu tandanya hamil bayi perempuan. Sementara, janin yang bergerak aktif bermaksud mengandung bayi lelaki. Benarkah? 

Gerakan janin dalam kandungan pada usia kehamilan 16 ke 22 minggu 

Dipetik dari laman Mater Mother’s Hospital, kebiasaannya gerakan janin dalam kandungan bermula ketika usia kehamilan 16 ke 22 minggu. 

Namun, di awal minggu tersebut anda mungkin masih tidak kerap merasakan gerakan janin tapi sekiranya janin semakin berkembang pasti anda akan rasai gerakannya dengan lebih jelas dan teratur. 

Biasanya anda akan rasai gerakan yang kuat, tendangan, tubuh bayi yang berpusing dan sebagainya. Itu tandanya, janin sedang aktif dan gembira di dalam perut ibu. 

Gerakan janin dalam kandungan menjelaskan tahap kesihatan ibu 
gerakan janin dalam kandungan, gerakan bayi dalam kandungan, gerakan janin dalam perut, gerakan si kecil dalam perut, gerakan janin, gerakan anak, pergerakan janin, pergerakan bayi dalam kandungan

Kredit: Zuriat

Ibu yang mempunyai berat berlebihan atau plasenta terletak di bahagian hadapan rahim, mungkin tidak akan merasai gerakan janin yang kuat. 

Jadi, sebaiknya jika tidak kerap rasai gerakan janin adalah lebih baik segera mendapatkan nasihat dan rawatan doktor untuk mencegah perkara buruk. 

Ibu harus pantau pergerakan janin 

Menyedari pergerakanan janin setiap hari adalah baik untuk kehamilan meskipun tidak mencatatnya dalam buku kesihatan ibu hamil. Asalkan janin sentiasa bergerak dalam tempoh 9 pagi hingga 12 malam. 

Namun, apabila masuk ke minggu ke 28, anda harus mencatat setiap pergerakan janin dan biasanya akan bergerak lebih banyak di waktu pagi. 

Malah anda akan rasai gerakan yang lebih kuat semasa makan, duduk dan berbaring. Tetapi, anda tidak akan rasai gerakan janin ketika berdiri, berjalan atau melakukan tugas tertentu. 

Adakah janin lelaki bergerak lebih pantas dan aktif? 
gerakan janin dalam kandungan, gerakan bayi dalam kandungan, gerakan janin dalam perut, gerakan si kecil dalam perut, gerakan janin, gerakan anak, pergerakan janin, pergerakan bayi dalam kandungan

Kredit: Orami

Melalui perkongsian dari Baby Center, banyak perkara yang dapat mempengaruhi keaktifan bayi bergerak dalam kandungan. Antara faktornya seperti berat badan ibu dan kesibukan ibu yang mungkin bergerak aktif setiap hari. 

Bahkan, gerakan bayi pada kehamilan kedua mungkin lebih aktif jika dibandingkan semasa mengandung anak pertama dahulu. 

Oleh demikian, tidak ada bukti yang menunjukkan janin yang bergerak aktif itu menandakan bayi lelaki dan ia bukanlah cara yang tepat untuk mengetahui jenis jantina si kecil itu. 

Sebaiknya jika ingin mengetahui jantina bayi adalah dengan melakukan USG ketika kehamilan masuk ke minggu ke 20. 

Semoga perkongsian ini bermanfaat dan jangan lupa  likes theAsianparent Malaysia di Facebook. 

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman The Asianparent Malaysia

Kredit gambar: Orami 

Sumber: Penulis asal Nia Lara Sari dan mendapat keizinan dari theAsianparent Indonesia untuk diterjemah. 

Baca juga 

Tepatkah Imbasan Ultrasound Dalam Menentukan Jantina Bayi?

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner