Ibu ini Meracuni Anaknya Dengan Garam Hingga Mati

Ibu ini Meracuni Anaknya Dengan Garam Hingga Mati

Sungguh kejam perlakukan ibu ini. Beliau meracuni anaknya dengan garam agar suaminya mahu kembali ke dalam kehidupan mereka.

Kimberly Martines (23), ditangkap polis pada Selasa (2/8) lalu setelah doktor menyatakan anak perempuannya yang berusia 17 bulan meninggal kerana keracunan garam.

Pada senin pagi, sang anak dilarikan ke rumah sakit kerana kejang-kejang. Beliau sempat koma sampai dinyatakan meninggal kerana hypernatremia, keadaan di mana terlalu banyak sodium dalam aliran darahnya.

Peyton (kiri dan kanan), meninggal keracunan garam setelah koma beberapa hari.ShareShareShareShare

Peyton (kiri dan kanan), meninggal keracunan garam setelah koma beberapa hari.

Sodium atau natrium memang penting untuk kesihatan, namun jika dimakan terlalu banyak boleh menjadi racun, terutama bagi anak kecil.

Hipernatremia menyebabkan air di dalam sel-sel tubuh keluar secara cepat. Kehilangan cairan dalam jumlah banyak ini dapat menyebabkan kerusakan organ tubuh, terutama sel-sel otak.

Sel yang kekurangan cairan akan menyusut dan terlepas dari lokasi normal mereka. Pembuluh darah juga akan robek sehingga menyebabkan kejang, cairan masuk ke paru-paru hingga kerusakan ginjal.

Keracunan natrium dapat menyebabkan kejang, koma, dan kematian.

Hipernatremia paling sering terjadi ketika orang tidak minum cukup air. Sedangkan bayi sangat rentan kerana ginjal mereka terlalu muda untuk memproses garam, bahkan jika ditambahkan dalam makanan mereka.

Ibu meracuni anaknya agar suami kembali
Kimberly Martines, Ibu yang meracuni anaknya agar suami kembali.ShareShareShareShare

Kimberly Martines, Ibu yang meracuni anaknya agar suami kembali.

Ketika diwawancara oleh penyiasat kes, Kimberly mengaku memberikan satu sendok teh garam kepada anaknya.

Di pengadilan, pengacara Barry Barnette mengatakan kepada hakim bahawa Kimberly meracuni anaknya dengan garam agar suaminya, ayah sang anak, mahu kembali ke kehidupan mereka.

“Ada banyak hal yang terjadi dalam hidupnya yang orang-orang tidak mengerti. Tidak ada yang dapat menghakiminya,” kata adik Kimberly, Tiffany Lazar, kepada WYFF News.

Setelah kematian Peyton, anaknya, Kimberly terancam hukuman 20 tahun penjara.

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner