Surat Kepada Meghan, Duchess of Sussex, Kami Juga Merasai Kehilangan Anda

Surat Kepada Meghan, Duchess of Sussex, Kami Juga Merasai Kehilangan Anda

Luahan hati Meghan, Duchess of Sussex di ruangan artikel The New York Times baru-baru ini membangkit rasa simpati, kehilangan yang dirasai seorang ibu, dapat dirasai semua.

Dear Meghan, “awak okay?”

Sejujurnya, bagaimana anda boleh dalam keadaan okay?

Anda sudah kehilangan satu nyawa yang anda kandung. 

Saya rasai kehilangan anda, dalam kesedihan anda menulis kepada New York Times dan mencoretkan kekecewaan anda bagaimana waktu itu anda mengendong Archie dan bersenandung lullaby untuk menenangkan diri anda dan Archie, mengetahui ia adalah kali terakhir anda mengendong kedua-dua anak bersama. 

Kesedihan anda, ia sesuatu yang cukup perit. Anda merasainya, suami anda merasainya, saya merasainya dan juga semua orang turut merasai kesedihan itu. Ia bukanlah satu kesedihan yang dilalui keseorangan. 

Pada satu masa anda melakukan segala tugasan seorang ibu atas dasar sayang dan tanggungjawab kepada keluarga. Tiba-tiba anda terlantar di katil hospital, terasa kebas namun perasaan itu cukup kuat.

Kini semua urusan dan tugasan di rumah menjadi satu peringatan yang menyakitkan. Dan saya boleh membayangkan ia akan menjadi satu tugasan yang sukar selepas menghadapi keguguran. Bagaimana keadaan akan menjadi normal kembali? Setiap hari-hari yang bakal dihadapi akan menjadi berlainan malah bagaimana mahu menjadi terus tabah dan tersenyum di hadapan anak anda yang sulung. 

kehilangan

Foto: iStock

Anda boleh menyendiri sebentar dan mengambil masa selama yang anda mahu tanpa perlu rasa bersalah, malah anda juga boleh untuk bersuara dan menyatakan pendapat anda dalam situasi ini. 

Ramai orang menganggap kehilangan anak adalah sebagai satu topik yang tabu untuk dibincangkan, tapi i sebenarnya perlu untuk disuarakan. Anda menyatakan dalam artikel anda apabila kita menceritakan tentang kehilangan kita itu adalah satu tindakan yang cukup berani. Dan tindakan berani itu dapat membawa kepada perubahan yang positif. 

Baca juga: Stillbirth Bukan Salah Ibu Bapa, Ini tahap Kesedihan Yang Dilalui Pasangan

Jadi bercakap mengenai kehilangan anak dan mendengar cerita sebenar disebaliknya, kesedihan itu menjadi ringan, beban itu menjadi mampu ditanggung, dan ia sebenarnya mengubati kita tanpa sedar. 

Jadi saya ingin mengambil peluang di platform ini untuk berterima kasih kepada anda, kerana berkongsi kesedihan bersama kami. Perkongsian anda ini diharap dapat memberi inspirasi kepada wanita-wanita di luar sana yang mengalami pengalaman yang sama. Anda cukup berani. 

Anda dalam kekecewaan dan saya simpati atas kehilangan anda. 

Anda mungkin tidak okay sekarang namun anda pasti akan pulih. 

Dan ambillah sebanyak masa yang anda perlu untuk pulih. 

Sumber: Artikel ini telah mendapat kebenaran theAsianparent Singapura untuk diterjemah.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner