Tragedi kepala cedera terlanggar akuarium: cara mengelakkan kemalangan di rumah

Tragedi kepala cedera terlanggar akuarium: cara mengelakkan kemalangan di rumah

Malaysia hari ini dikejutkan dengan berita seorang budak lelaki berusia 8 tahun kesakitan dan meraung kerana kepalanya cedera terlanggar akuarium.

4

Gambar dari Siakap Keli

Rakyat Malaysia dikejutkan dengan berita seorang budak lelaki berusia 8 tahun kesakitan dan meraung kerana kepalanya cedera terlanggar akuarium.

Akuarium tersebut pecah. Darah juga memenuhi ruang lantai. Dikatakan, akuarium terletak di atas lantai setelah kejadian tersebut berlaku. Mangsa dikejarkan ke Unit Kecemasan HKL untuk rawatan.

Namun, berita itu tidak menceritakan bagaimana kanak-kanak tersebut jatuh di atas akuarium tersebut dan memecahkan akuarium dan mencederakan kepalanya.

Malang tidak berbau. Ancaman bahaya bukan berada di luar rumah sahaja, bahkan di dalam rumah.

Kecederaan adalah punca utama kematian kanak-kanak di bawah usia 14 tahun. Cara untuk mengelakkan kemalangan di rumah adalah ibu bapa harus peka dengan keadaan yang boleh menyebabkan kemalangan dalam rumah.

Di samping itu, ibu bapa patut menyedari tiap-tiap bahagian dalam rumah boleh mendatangkan bahaya jika berlaku kejadian yang tidak diingini. Dari segi aspek kanak-kanak, ibu bapa harus mengawasi pergerakan dan juga alat permainan mereka.

Berikut adalah beberapa tips supaya rumah anda lebih selamat untuk anak anda.

Penghadang besi

pagar_my_dear

Gambar dari MamaPanda

Anak kecil yang berusia bawah 10 tahun agak lincah dari segi pergerakan. Untuk membataskan pergerakan mereka, pasanglah penghadang besi di setiap laluan tangga, atau pintu keluar rumah.

Kadangkala, isteri yang bekerja sebagai suri rumah tidak ada masa untuk memantau anak mereka setiap masa, cuma menjadi lebih peka dengan anak semasa mereka tidur sahaja. Langkah memasang penghadang besi adalah langkah yang bijak untuk membataskan pergerakan mereka.

Penghadang dapur

72dpi_f195_talent_1

Gambar dari Dream Baby

Anak kecil suka mencapai barangan yang berada di tempat yang tinggi. Ia sangat bahaya bila mereka cuba mencapai alatan memasak yang sedang digunakan di atas dapur. Kandungan dari dapur akan membakar anak anda. Belilah penghadang dapur supaya anak anda tidak boleh mencapai periuk belanga dan alatan memasak.

Penutup suis

img_20161015_121308-1 

Anak kecil memang suka meneroka dalam rumah dan suis suis terbuka adalah sangat berbahaya kerana anak akan cuba memasukkan permainan atau jari mereka ke dalam suis dan akan terkena kejutan elektrik. Tutuplah suis terbuka jika tidak digunakan.

Ibu bapa yang sentiasa peka terhadap keselamatan di rumah mampu mengelakkan anak kecil dan juga diri mereka sendiri dari menghadapi kemalangan di rumah. Dengan langkah pencegahan ini, ibu bapa dapat menyelamatkan si kecil dari bahaya dan juga menyelamatkan nyawa si kecil.

Gambar dan rencana dari Siakap Keli

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner