BAHAYA Gendong Bayi Dari Depan, Testis Bayi Ini Akhirnya Terpaksa Dibedah!

lead image

Pemakaian gendongan bayi bukan sahaja perlu selesa untuk anda, namun lebih penting untuk minitikberatkan keselesaan bayi anda!!

Gendongan bayi atau baby carrier merupakan alat untuk  memudahkan ibu bapa membawa bayi ke mana-mana tanpa cepat  letih. Pemakaian gendongan bayi mempunyai banyak cara.

Antara yang digemari ibu bapa adalah memakaikan bayi menghadap ke depan bagi memudahkan bayi melihat persekitaran.

Namun, kejadian yang berlaku di Indonesia baru-baru ini membuktikan bahawa membawa bayi dengan baby carrier dalam posisi menghadap depan adalah berbahaya. Malah ia mempunyai risiko yang tinggi, terutamanya bagi bayi lelaki.

Bahaya Menggunakan Gendongan Bayi Posisi Menghadap Depan

Seorang ibu, Maryati Sumarni telah menulis di Facebook baru-baru ini mengenai pengalaman seorang wanita di mana anaknya terpaksa menjalani pembedahan kerana buah zakarnya rosak akibat penggunaan gendongan bayi dengan salah!

Peringatan buat ibu2 yg punya bayi hati2 lah dalam memilih gendongan bayi,jangan sampai menyesal belakangan.Dear…

Posted by Merry Mery on Tuesday, 12 June 2018

Peringatan Tentang Bahaya Gendongan Bayi Posisi Menghadap Depan

Dalam status Facebooknya itu, Maryati menulis:

Peringatan buat ibu yang mempunyai bayi, berwaspadalah dalam memilih gendongan bayi supaya tidak menyesal di kemudian hari.

Mohon anda beri perhatian, agar anak-anak kita tidak menjadi mangsa seterusnya.

Dalam sebuah perbincangan baru-baru ini, seorang ibu berkongsi pengalaman memakai gendongan bayi menghadap ke depan dengan menggunakan baby carrier yang tidak mematuhi ciri-ciri keselamatan standard.

Jika diperhatinya, kaki bayinya tergantung dari gendongan tersebut yang berpotensi menyebabkan buah zakar bayi mengalami tekanan.

Akibat terlalu lama mengalami tekanan, akhirnya testis bayi mengalami penggumpalan pembuluh darah dan terpaksa dibedah!

baby carrier, gendongan bayi, gendongan bayi mothercara, ergobaby, gendongan bayi baru lahir, gendongan bayi hipseat, hipseat baby carrier, gendongan bayi tradisional, jenama baby carrier yang bagus

Secara jujurnya, saya berisghtifar setelah membaca hal ini. Saya bayangkan sekiranya saya mempunyai anak lelaki dan alat sulitnya jadi sebegitu, tentunya saya menangis. 

Perkongsian saya di sini ada agar kita selalu berwaspada. Gunakan gendong bayi yang selamat untuk anak-anak kita, agar tidak menyesal di kemudian hari.

Tips Memilih Gendongan Bayi Yang Selamat

baby carrier, gendongan bayi, gendongan bayi mothercara, ergobaby, gendongan bayi baru lahir, gendongan bayi hipseat, hipseat baby carrier, gendongan bayi tradisional, jenama baby carrier yang bagus

  • Pastikan keselamatan gendongan bayi. Pilih gendongan bayi dengan tali yang tebal agar boleh menampung berat bayi anda.
  • Pilih gendongan yang mudah digunakan. Hal ini penting agar anda boleh memasang dan membuka tanpa memerlukan bantuan orang lain apabila anda menguruskan bayi bersendirian.
  • Alas duduk yang lebar. Pilih gendongan yang memiliki tempat duduk yang lebar, agar bayi boleh duduk dengan selesa dan tidak mengalami terlalu banyak tekanan di bagian bawah tubuhnya. Ini untuk mengelakkan perkembangan anak terganggu, dan mengelak posisi kaki bayi tergantung.
  • Pilih gendongan dengan kain yang lembut dan boleh menyerap peluh agar bayi merasa nyaman.
  • Semak harga. Sebelum membeli, survey harga dahulu serta cara pemakaiannya agar anda selesa dan tahu kesesuaian gendongan bayi tersebut. Harus diingat bahawa kualiti sangat penting, oleh kerana itulah harga juga memainkan peranan penting. Jangan seronok dengan harga terlalu murah namun tidak selamat bagi bayi. Jika anda tidak mampu, menabunglah terlebih dahulu atau sewa dari tempat yang menyediakan khidmat sewa baby carrier.

Ingat ya ibu, pilihlah gendongan yang baik untuk si manja anda dengan memastikan keselamatannya. Semoga bermanfaat.

Sehingga umur berapakah anak boleh memakai baby carrier?

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus ke Facebook page kami.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Artikel ini asalnya ditulis oleh Fitriyanidan mendapat keizinan theAsianparent Indonesia untuk diterjemah.

Baca juga

Bayi Maut Tersepit Di Playpen Masa Tidur, Ketahui 5 Bahaya Playpen Bayi Ini!

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner