Bayar RM200 saja, tapi susu & pampers anak pengasuh kena tanggung - patutkah begitu?

Bayar RM200 saja, tapi susu & pampers anak pengasuh kena tanggung - patutkah begitu?

Kasihan anak kecil ini dapat ibu bapa yang tidak bertanggungjawab soal hidup dan makan pakainya di rumah pengasuh.

Tak sangka dalam kita meniti kehidupan seharian, masih ada segelintir ibu bapa yang pentingkan diri sendiri dan tak bertanggungjawab soal urusan anak terutama jika hantar anak ke rumah pengasuh. 

Sedangkan ada ramai ibu bapa lain yang sedih apabila menghantar anak ke rumah pengasuh kerana perlu keluar bekerja.

Tapi ada juga ibu bapa yang sanggup tinggalkan anak di rumah pengasuh tanpa memberikan keperluan yang cukup kepada anak dan membebankan si pengasuh pula.

Tidakkah ini dianggap pentingkan diri sendiri? 

Ibu bapa pentingkan diri sendiri, pengasuh tampil meluah rasa! 

pentingkan diri sendiri, tak bertanggungjawab, ibu bapa pentingkan diri sendiri, ibu bapa tak bertanggungjawab, parents selfish, parents pentingkan diri, pentingkan diri, mementingkan diri, tak ada tanggungjawab, tak ada rasa tanggungjawab, rumah pengasuh, anak di rumah pengasuh, pengasuh jaga anak

Ikuti luahan rasa pengasuh bayi ini yang terpaksa berhadapan dengan ibu bapa yang hanya pentingkan diri sendiri semata-mata…

Semenjak saya jaga bayi tersebut enam bulan yang lalu, susu untuk anaknya sedikit pun tidak diberikan. Dia hanya minta saya bagi air kosong saja.

Saya pula ada anak umur 1 tahun 7 bulan tapi dia menyusu badan. Jadi selama tiga bulan itu, suami saya yang belikan bayi tersebut susu murah

Selepas bayi tersebut enam bulan, suami suruh saya berhenti beli susu buatnya kerana kami sendiri kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Tapi saya tetap bersyukur kerana kami cukup makan dan pakai. Untuk makluman, ibu bapa bayi tersebut hanya bayar RM200 saja sebulan. 

Ibu bapa pentingkan diri sendiri : Datang hantar anak dalam keadaan tak mandi dan kehausan 

Setiap kali Isnin datang ke rumah, bayi itu penuh daki di lehernya. Terdekit di hati, ehh.. parents dia tak bagi mandi ke? 

Bukan itu sahaja, tiap hari bila hantar anak pada saya, pampers penuh dan baju tidak bersalin dari petang semalam masa saya mandikannya.

Malah, dia nampak kehausan sangat. 

Pampers dan susu anak pun pengasuh kena tanggung!
pentingkan diri sendiri, tak bertanggungjawab, ibu bapa pentingkan diri sendiri, ibu bapa tak bertanggungjawab, parents selfish, parents pentingkan diri, pentingkan diri, mementingkan diri, tak ada tanggungjawab, tak ada rasa tanggungjawab, rumah pengasuh, anak di rumah pengasuh, pengasuh jaga anak

Kredit: Parenting

Setiap kali saya tanya pampers dan susu anak, setiap kali itu mereka akan jawab ” anak awak kan ada, kongsilah”. 

Anak saya ada ekzema. Pampers yang kulit dia boleh terima hanyalah Huggies pack hijau yang harga RM40++ sepeket. 

Takkan saya nak kena tanggung pampers anak dia sekali? Saya bukan kedekut tapi kami pun kesempitan. Walhal, mereka bergaji besar. 

Bukan takat itu saja, sabun mandi anak saya semuanya khas untuk kulit ekzema dan harga memang mahal.

Tapi disuruhnya anak dia kongsi pakai dengan anak saya. Memang ambil kesempatan sungguh!

Saya tahan mengasuh sebab kesian apalah nasib baby itu jika dihantar ke rumah pengasuh lain terutama pengasuh yang marah budak jika tak puas hati dengan parents.

Malah, baby itu pun kalau nak balik mesti nangis peluk-peluk saya, macam saya pula ibu kandungnya. 

Saya memang jaga dia sepenuh hati dan ikhlas berbagi kasih sayang bagai anak sendiri. Tapi sikap ibu bapanya pelik.

Bila berbincang dia cakap begini “Tak nak jaga cakap, dia boleh humban anak ke longkang”.

Ya Allah, saya dan suami tak sampai hati bila teringatkan budak yang tak berdosa itu.  

Hari-hari ambil anak lewat 

src=https://sg.theasianparent.com/wp content/uploads/2018/03/bad nanny featured.jpg Kanak kanak dibelasah teruk oleh pengasuh, ini sebab mengapa anda perlu pilih pengasuh terbaik!

Nak kata tak ada duit, setiap hari ambil anak jam 9 malam. Katanya lepas office hours pergi karaoke dulu atau main bowling dengan rakan sekerja.

Ya Allah, tak kesian ke pada anak?

Saya dan suami setiap hari berdoa semoga anak ini membesar tanpa ada tekanan perasaan. Malah kami sedaya upaya memberi kasih sayang buatnya. 

Kepada anda yang belum ada niat untuk hamil, rancanglah dengan baik. Kalau rasa belum puas enjoy, jangan ada anak dahulu.

Kasihan pada anak dan kasihan juga pada pengasuh yang bakal menjaga anak anda itu. 

And perlu tahu, tanggungjawab kita sebagai ibu bapa sangat besar dan penting untuk tumbesaran anak.

Sekarang baby sudah sembilan bulan. Jadi apa anak saya makan, saya boleh bagi dia makan juga. 

Tapi saya kesian, bila anak saya tengah menyusu badan dia tengok saja.  Tapi saya takut untuk menyusukan anak orang sebab baby itu perempuan dan anak saya lelaki. 

Bayangkan dengan hanya bayaran RM200 sebulan kami perlu sediakan semua keperluan anak mereka dari segi pampers, susu, barang mandian, makanan dan lain-lain. 

***

Kesimpulannya, ibu bapa harus tahu tanggungjawab ketika menghantar anak ke rumah pengasuh. Siapkan segala kelengkapan anak dari segi pampers, pakaian, susu dan barang-barang yang lain.

Jangan sesekali membebankan pengasuh yang sanggup menjaga anak anda dengan sepenuh kasih sayang.

Bila kita berbuat baik dengan orang, pasti berlipat kali ganda kebaikan yang anda akan dapat. Oleh itu, jadikan kisah ini teladan dan pengajaran untuk kita semua. 

 

 

 

 

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Tak pernah tak rindu 

Baca juga:

Tak mampu bayar pengasuh, ibu 4 anak ini terpaksa letak anak di kedai dobi

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner