Anak Terlalu Nak Tahu Sesuatu, Adakah Ia Sebahagian Dari Perkembangan Anak Umur 4 Tahun 2 Bulan?

Anak Terlalu Nak Tahu Sesuatu, Adakah Ia Sebahagian Dari Perkembangan Anak Umur 4 Tahun 2 Bulan?

Perasaan ingin tahu dan meneroka alam sekeliling termasuk dalam perkembangan anak umur 4 tahun 2 bulan. Jom lihat kemahiran lain anak anda pada usia ini!

Apa yang anda perasan pada anak anda sekarang? Adakah mereka lebih berminat dengan kawan-kawan baru dan ingin belajar perkara-perkara baru? Sebenarnya, semua ini termasuk dalam perkembangan anak umur 4 tahun 2 bulan.

Mereka menjadi tertanya-tanya dan ingin tahu terutamanya apabila terdapat perbezaan antara orang, hubungan, kaum dan jantina.

Perkembangan Anak Umur 4 Tahun 2 Bulan: Adakah Anak Anda Di Landasan Yang Tepat?

perkembangan anak umur 4 tahun 2 bulan

Pada usia ini, anak mampu mengawal pergerakan dengan lebih mudah dan pastinya semakin yakin dengan keupayaan fizikalnya.

Mereka ingin meneroka segala kemahiran dan bersifat lebih ingin tahu dalam kebanyakan perkara, terutamanya yang melibatkan perbezaan.

Perkembangan fizikal

Anak semakin yakin dengan kemampuan fizikalnya, boleh berdiri pada satu kaki dan melompat, berjalan naik dan turun tanpa bantuan, memegang krayon dengan betul, dan boleh melompat melangkaui objek kecil.

Tetapi kadang-kadang mereka boleh terlalu berani, jadi awasi mereka semasa bermain.

Petua keibubapaan

perkembangan anak 4 tahun 2 bulan

Bawa anak anda ke tempat di mana dia dapat meneroka kemahiran melompat dan memanjat yang baru diperolehinya. Namun, awasi anak setiap masa.

Anak anda masih mempunyai ‘tantrum’ dan tingkah laku yang tidak diingini, jadi teruskan konsisten ketika mendisiplinkan anak. Setiap kali anda memberitahu dia ‘tidak’, ikuti dengan apa yang sepatutnya dilakukan.

Bila perlu berjumpa doktor

Perhatikan tanda-tanda tidak normal seperti mereka asyik terjatuh ketika berjalan, tidak boleh melukis atau menconteng, tidak boleh mendengar dengan jelas dan asyik mengulangi soalan ‘Apa?’ dengan kerap, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk berjumpa doktor.

Perkembangan anak umur 4 tahun 2 bulan: Perkembangan kognitif

tumbesaran anak 4 tahun 2 bulan

Jangkakan pelbagai soalan yang menarik, janggal dan memalukan daripada anak pada usia ini kerana mereka sedang cuba untuk memahami perkara yang berlaku di sekeliling mereka.

Mereka boleh mengira dan mengenali beberapa perkataan yang dia kerap lihat. Dia boleh mengikuti arahan 3 bahagian dan memahami maksud angka, contohnya, “Ada 3 kereta”. 

Petua keibubapaan

Biarkan anak membantu dengan tugasan rumah yang ringkas seperti membasuh dan melipat pakaian kerana ia membantu meningkatkan kemahiran menyusun. Anda boleh menggalakkan permainan menyusun dan membina, dan melakukan susun suai yang mudah.

Bila perlu berjumpa doktor

Jika anak anda tidak boleh mengikuti arahan, mudah terganggu dan tidak dapat menumpukan perhatian dalam melakukan aktiviti lebih daripada lima minit, tidak menggunakan “saya” dan “anda” dengan betul, tidak  faham konsep “sama” dan “berbeza”, anda mungkin perlu mendapatkan nasihat doktor.

Perkembangan anak 4 tahun 2 bulan: Perkembangan sosial dan emosi

perkembangan anak 4 tahun ke atas

 

Anak mula memahami perasaan dan keperluan orang lain. Dia juga lebih berani untuk menarik perhatian kawan-kawannya. 

Tetapi secara keseluruhan, dia mempunyai kawalan yang lebih baik terhadap emosinya sekarang dan lebih simpati dengan orang lain. Anak anda lebih terbuka untuk berkongsi dan bergilir dengan kawan.

Petua keibubapaan

Mempunyai rutin yang betul akan membantu anak anda berasa lebih selamat. Ia juga boleh membantu kanak-kanak memahami pengurusan masa dan masa.

Adalah idea yang baik untuk menghantar anak anda ke prasekolah sekarang, jika anda belum melakukannya.

Pada prasekolah, anak anda boleh membuat kawan baru, dan mengembangkan kemahiran seperti berdikari, tanggungjawab dan keyakinan diri.

Bila perlu berjumpa doktor

Dapatkan nasihat doktor  sekiranya anak anda tidak dapat berpisah dengan anda, tidak berminat bermain dengan anak lain, menolak untuk bertindak balas kepada orang secara umum, atau menjadi sangat takut, malu, dan agresif.

Perkembangan bahasa dan pertuturan

tumbesaran anak umur 4 tahun 2 bulan

Perkembangan bahasa anak 4 tahun 2 bulan kini lebih pelbagai. Mereka suka mempunyai perbualan yang panjang dengan anda, dan juga bertanya banyak soalan.

Ia adalah cara untuk mengenali lebih banyak tentang dunia, dan orang-orang di sekelilingnya.

Anda juga mungkin menyedari dia banyak membahas, yang sebenarnya membantu kemahiran berfikir kritisnya, bercerita kisah panjang yang mungkin sebahagiannya benar dan sebahagiannya rekaan, dan menyanyikan lagu.

Petua keibubapaan

Bantu anak anda mengembangkan kemahiran bahasa yang baik dengan bercakap dengannya menggunakan ayat lengkap dan perkataan orang dewasa serta frasa yang betul.

Boleh pupuk minat membaca dalam kalangan anak-anak dengan membawa mereka ke perpustakaan atau kedai buku. Biarkan anak anda memilih apa yang dia mahu baca.

Bila perlu berjumpa doktor

Jika anak anda tidak bercakap dengan jelas menggunakan tiga perkataan dan tidak bercakap tentang aktiviti dan pengalaman hariannya.

Kesihatan dan nutrisi

perkembangan anak 50 bulan

Bergantung pada umur, saiz, dan tahap aktiviti, keperluan nutrisi anak dalam perkembangan anak 4 tahun 2 bulan memerlukan kira-kira 1,200 hingga 1,800 kalori sehari dengan tinggi sekitar 98 hingga 105cm dan berat 14 hingga 17.7kg.

Pengambilan makanan harian anak anda secara idealnya terdiri daripada 5 auns bijirin setiap hari, 2-2.5 cawan susu setiap hari untuk kalsium, 1-sumber protein bersamaan 3 sudu daging tanpa lemak, ayam, ikan, 4-5 sudu kacang atau 1 telur, 1.5 cawan sayur-sayuran dan 1 – 1.5 cawan buah setiap hari.

Petua keibubapaan

Makan dengan anak anda supaya mereka melihat anda menikmati buah-buahan, sayur-sayuran, dan bijirin penuh.

Galakkan anak anda makan pelbagai buah-buahan segar, dalam tin, beku atau kering, dan bukan jus buah kecuali jus buah yang asli.

Penyakit-penyakit yang biasa dihadapi pada waktu ini ialah selesema biasa, cacar air, campak, dan kemungkinan alahan makanan. Pastikan anak anda mendapatkan imunisasi yang diperlukan.

Bila perlu jumpa doktor

Jika anak anda kurang berat badan atau kecil untuk umurnya, atau jika dia jatuh sakit terlalu kerap, berunding dengan pakar pediatrik untuk mengetahui punca dan risikonya.

Semoga info ini bermanfaat untuk anda!

Baca juga:

7 perangai nakal anak selepas mereka masuk usia 4 tahun pula!

 

 

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Penulis

Yaya

app info
get app banner