"Ibu, Saya Makin Besar! Apa Perkembangan Anak Umur 4 Tahun 4 Bulan Yang Ibu Perlu Tahu?"

"Ibu, Saya Makin Besar! Apa Perkembangan Anak Umur 4 Tahun 4 Bulan Yang Ibu Perlu Tahu?"

Ibu tahu tak apa perkembangan anak umur 4 tahun 4 bulan? Sebenarnya, mereka kini makin bijak dan boleh melakukan banyak benda tahu!

Masa berlalu cukup pantas apabila anda menjadi ibu bapa. Terasa seperti semalam anak hanya bayi yang kecil, dan sekarang dia berlari, bercakap, dan belajar pelbagai perkara tentang dunia.

Pada usia 4 tahun 4 bulan ini, anak anda sangat berminat untuk bermain dan mencuba pelbagai benda baru. Dorong mereka untuk memerhati sekeliling dan mencipta daya imaginasi serta kreativiti. Apa lagi perkembangan anak umur 4 tahun 4 bulan yang anda perlu tahu?

Perkembangan Anak Umur 4 Tahun 4 Bulan: Perkembangan Fizikal

perkembangan anak umur 4 tahun 4 bulan

Pada usia ini anak anda mampu berlari dan melompat tanpa banyak masalah. Dia juga harus dapat mendaki sambil bermain.

Mereka boleh mengimbangi satu kaki lebih daripada 9 saat, boleh menarik seseorang dan dia sepatutnya dapat memegang pen, menarik, serta merebut objek kecil tanpa sebarang masalah.

Petua keibubapaan

Bawa anak anda ke taman permainan dan dorong dia untuk mencuba peralatan permainan kanak-kanak supaya mereka kekal aktif dan belajar melalui bermain.

Galakkan anak anda untuk melibatkan diri dalam usaha kreatif, untuk meningkatkan kecekapan fizikal, kreativiti dan imaginasinya.

Bila perlu berjumpa doktor

Sekiranya anda melihat sebarang tanda pelik, anak anda sukar untuk berjalan atau melakukan aktiviti fizikal lain, menghadapi masalah memegang objek kecil seperti krayon atau pensil, atau tidak boleh menyusun blok, lebih baik untuk berbincang dengan doktor mengenainya.

Perkembangan anak umur 4 tahun 4 bulan: Perkembangan kognitif

perkembangan anak 4 tahun 4 bulan

Pada usia ini, anak anda sudah boleh diajak berbual. Dia mungkin tidak dapat mengatakan sesuatu dengan begitu jelas, tetapi perbendaharaan katanya berkembang setiap hari.

Dia juga boleh meluahkan perasaan, menyatakan keperluan, dan dapat menjawab soalan-soalan asas.

Petua keibubapaan

Ajar anak anda perkataan-perkataan baru melalui perbualan untuk meningkatkan kemahiran kognitifnya. Untuk meningkatkan memori anak anda, gunakan kad imbas dengan pelbagai bentuk dan warna, dan gunakannya di dalam pelbagai permainan.

Setiap kali anda membaca buku kepada anak, tunjukkan kepadanya teks dan huruf supaya dia dapat memahami hubungan dan fungsi perkataan yang dilihat. Beri arahan mudah supaya anak tidak terkeliru dengan arahan rumit.

Bila perlu berjumpa doktor

Dapatkan nasihat doktor sekiranya anak nampak mudah terganggu, mengalami kesulitan untuk memahami arahan, mempunyai perbendaharaan kata yang terhad serta tidak dapat mengenali warna dan bentuk.

Perkembangan anak 4 tahun 4 bulan: Perkembangan sosial dan emosi

tumbesaran anak 4 tahun 4 bulan

Jika sebelum ini, anak anda hanya memikirkan dirinya sendiri, dia kini mengambil berat perasaan orang lain. Dia juga boleh mengendalikan emosinya dengan lebih baik dan dapat mengawal dirinya jika dia kecewa.

Anak anda juga boleh bersosial dengan lebih baik pada usia ini dan suka mencari kawan baru. Dia boleh bermain dengan kanak-kanak lain dan boleh bekerjasama dengan mereka.

Petua keibubapaan

Ibu bapa perlu menjelaskan tentang peraturan rumah dan galakkan anak berdikari dan melakukan sendiri sesuatu perkara. Galakkan anak kecil anda untuk bersosial dan bermain dengan kanak-kanak lain untuk meningkatkan kemahiran bergilir dan berkongsi.

Bila perlu berjumpa doktor

Jika anak anda kelihatan takut untuk berkawan, atau cenderung menjadi sangat agresif dengan anak-anak lain, tidak boleh berpisah dengan anda, dan tidak bertindak balas terhadap sekelilingnya segeralah mendapatkan nasihat doktor.

Perkembangan bahasa dan pertuturan

perkembangan anak 4 tahun ke atas

Ia adalah perkara biasa bagi anak anda pada usia ini untuk memulakan perbualan serta bertanya banyak soalan. Perbendaharaan kata juga semakin baik dan mereka mula bercakap dengan jelas, dan boleh menjawab soalan serta ingat nama penuhnya.

Petua keibubapaan

Bacalah dengan terang dan jelas kepada anak anda untuk membantu keupayaannya memahami ucapan, serta meningkatkan perbendaharaan kata.

Kerap berbual dengan mereka dan jangan takut menggunakan perkataan yang lebih rumit. Galakkan anak anda untuk mula menulis namanya di atas sekeping kertas.

Bila perlu berjumpa doktor

Sekiranya anak anda mengalami masalah pertuturan atau tidak dapat menyebut namanya, tidak memahami kata-kata atau arahan mudah, tidak boleh mempelajari kata-kata baru, dan perbendaharaan katanya tidak berkembang sejak tahun lalu, bertemulah dengan doktor anda untuk mendapatkan nasihat dan bantuan untuk menangani kebimbangan anda.

Kesihatan dan nutrisi

Pada 4 tahun 4 bulan, anak anda akan berukuran lebih kurang 101cm dan beratnya kira-kira 15kg. Pada usia ini, anak anda terus membesar, jadi penting untuk memberikan makanan yang sihat untuk perkembangan minda dan tubuh mereka.

Rehat yang cukup dan senaman ringan juga penting supaya tumbesarannya berkembang dengan baik.

Bila perlu jumpa doktor

Dapatkan nasihat doktor jika berlaku penambahan dan kehilangan berat yang drastik, demam pada suhu yang tinggi (melebihi 39 darjah C), perubahan emosi mendadak, bengkak dan sakit akibat jatuh.

Semoga info ini bermanfaat untuk anda!

Baca juga:

7 perangai nakal anak selepas mereka masuk usia 4 tahun pula!

 

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Penulis

Yaya

app info
get app banner