Hati Suami Mula Berubah? Pikat Hati Si Dia Dengan 8 Tips Ini, Mungkin Ia Jadi Tiket Anda Ke Syurga?

Hati Suami Mula Berubah? Pikat Hati Si Dia Dengan 8 Tips Ini, Mungkin Ia Jadi Tiket Anda Ke Syurga?

Orang kata usia perkahwinan pada 5 tahun pertama adalah paling mencabar. Dalam 5 tahun inilah kita banyak mengenal pasangan kita, dan waktu inilah kita perlu membiasakan diri kita dengan orang yang kita cintai.

Apabila suami mula berubah hati apa yang perlu dilakukan? Pertama sekali nilai diri sendiri terlebih dahulu sebelum menilai pasangan. Dan jika anda sudah tahu puncanya, anda boleh mulakan projek memikat suami!

Orang kata usia perkahwinan pada 5 tahun pertama adalah paling mencabar. Dalam 5 tahun inilah kita banyak mengenal pasangan kita, dan waktu inilah kita perlu membiasakan diri kita dengan orang yang kita cintai.

Jika tinggi toleransi bersama pasangan maka lebih mudahlah lima tahun pertama anda. Andainya tidak, mungkin salah seorang boleh berubah hati, lebih-lebih lagi si suami. 

Apa-apa pun anda perlu bersikap positif, jangan lakukan semua ini dengan niat untuk memperbaiki rumah tangga anda. Fikirkan anak-anak, dan tempat mu wahai isteri di syurga nanti. 

Projek memikat suami

projek memikat suami

#1. Jaga penampilan diri & suami

Selain menjaga penampilan diri sendiri, untuk sentiasa tampi wangi dan sedap mata suami memandang. Penampilan suami juga menjadi tanggungjawab isteri tau! 

Anda digalakkan untuk trim misai suami, cabut ubannya, pakaikan produk penjagaan kulit padanya, potong kukunya.. Ya! Potong kuku. Janganlah pula anda berpendapat ini perbuatan hamba, kerana memang ramai isteri berpendapat begitu. Jangan terkejut kerana ini telah dinyatakan di dalam hadith.

Ya Fatimah, barangsiapa wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya serta memotong kumisnya dan mengerat kukunya, Allah akan memberinya minum air dari sungai-sungai di Syurga, diringankan baginya sakaratul maut, akan didapati kuburnya menjadi sebuah taman Syurga, Allah mencatatkan baginya bebas dari api Neraka, dan selamat dari Titian Sirat.”

#2. Menyahut apabila dipanggil

Selalu tak bila suami kita panggil waktu kita sedang memasak ke, melayan anak ke mesti kita malas nak menyahut atau kadang-kadang pura-pura tak dengar. 

#3. Hadiahkah sesuatu yang menjadi hobi kegemarannya

Ini kalau mampu belilah, saya dulu pernah menghadiahkan suami permainan video Playstation sebagai hadiah hari jadi. Seronoknya dia bukan main lagi. Bukan apa, eloklah suami tu ada di rumah ralit melayan permainan video dari membuat hobi yang bukan-bukan. Kalau suami anda jenis yang suka aktiviti sport, hadiahkanlah kasut bola ke, kasut basketball ke, apa-apalah confirm si dia semakin sayang! Lagi-lagi bila tahu isterinya cukup supportive.

#4. Temaninya makan

projek memikat suami

Foto: Baituljannah

Bila dah ada anak susah nak dapat time untuk makan bersama bukan? Kita mesti berusaha sebenarnya untuk curi time makan berdua seperti zaman-zaman dating dulu.  Apabila anda siap masak, panggil suami untuk makan bersama. Anak-anak boleh diberi makan terlebih dahulu. Jadi anda punyai lebih masa untuk menemaninya. 

#5. Tingkatkan pengetahuan

Cari topik apa yang disukai suami, kemudian anda boleh buat sedikit kajian dan tahu dengan lebih mendalam mengenai topik itu. Lelaki suka dan berasa ia seksi apabila pasangannya tahu mengenai apa yang diminatinya. 

#6. Lakukan projek bersama

Untuk mengikat pertalian kasih bersama suami, kita perlu sentiasa ada aktiviti baru untuk dilakukan. Seperti cari satu projek, contohnya melukis atau ubah suai rumah bersama. Tetapkan satu hujung minggu dan bincang bersama suamia apa yang mahu dilakukan. 

#7. Jangan merendahkan suami

Jangan sesekali merendahkan suami anda jika dia tidak tahu mengenai apa yang anda katakan. Lelaki memang mempunyai ego yang tinggi, jadi apabila mereka dipandang remeh, akan mulalah mereka menjauhi.

#8. Berasmara

Walau sesibuk manapun anda dengan tugasan kerja dan anak-anak, jangan lupa waktu untuk berasmara. Ini kunci utama dalam mencari cara bermanja dengan suami dan menambat hati suami. 

Anda tak perlu membina jadual untuk betul-betul “memilih” bila nak berhubungan intim. Cukuplah sekadar mengatur masa seminggu sekali keluar berdua dengan pasangan, makan di restoran dan balik berasmara.

projek memikat suami

Jadi boleh cubalah projek memikat suami ni? Ingat lakukan semua ini kerana Allah swt, inshaAllah akan dipermudahkan. Kadang-kadang tawar hati dalam rumah tangga ini biasa. Kalau tak suami, isteri yang berasa begitu. Namun itu semua terserah kepada pasangan bagaimana nak tackle masalah seperti ini. Rumah tangga memang tak lekang dengan dugaan, jadi ikhtiar adalah jalan terbaik!

Sumber: AkuIslam

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga:

Oh Isteri, Lakukan 7 Perkara Ini Kalau Nak Suami Sentiasa Rindu

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Penulis

Nur Izzati

Artikel(Cerita)
app info
get app banner