Ibu, jangan rasa bersalah melakukan 6 perkara ini, no 4 paling tak mengapa!

Ibu, jangan rasa bersalah melakukan 6 perkara ini, no 4 paling tak mengapa!

Ibu, anda rasa seperti orang menilai setiap gerak geri anda? Memang susah untuk puaskan hati semua orang tapi jangan rasa bersalah lakukan 6 perkara ini!

Dari hari pertama kita bawa si kecil kita itu balik ke rumah, setiap pilihan yang kita buat pasti akan menimbulkan persoalan atau rasa bersalah. Kita rasa bersalah pada semua benda dan  juga takut dengan tanggapan orang luar yang sentiasa menghakimi dan mempertikaikan keputusan kita sebagai seorang ibu.

Hakikatnya, tidak banyak cara yang salah untuk membesarkan anak. Asalkan kita beri anak makan, jaga makan pakai, sentiasa ada untuk mereka dan sayangkan mereka. 

Apa kata sekarang ini, kita beri diri kita dan ibu-ibu yang lain masa untuk berehat. Hentikan perbuatan memalukan keputusan ibu atau menghakimi mereka dengan pendapat anda.

Sebagai seorang ibu, kita tidak boleh lari dari rasa bersalah, tapi kita boleh mula dengan perkara yang kecil dengan 6 perkara yang anda tak perlu rasa bersalah untuk lakukan pada anak anda.

rasa bersalah, ibu rasa bersalah, bersalah, perkara yang orang nilai, bersalah pada anak

Memang kita perlu mengehadkan masa anak menonton tv. Kita juga perlu berhati-hati dalam memilih rancangan yang akan ditonton oleh mereka.

Membiarkan anak menonton rancangan seperti Dora The Explorer atau Dexter Laboratory tidak akan merosakkan otak anak.

TV telah wujud sejak berzaman-zaman. Ibu bapa kita juga membesar dengan menonton kartun di TV. Jadi memang terbukti ia tidak memberi kesan-kesan yang teruk pada mereka.

Ibu bapa yang meluangkan masa di rumah dengan anak kecil pasti tahu yang membiarkan anak menonton Sesame Street selama 30 minit dapat memberikan anda masa untuk diri sendiri. Tambahan lagi, Elmo memang boleh membuat anak anda lebih bijak

2. Rasa bersalah ambil epidural

Semua wanita tahu yang bersalin itu sakit dan epidural adalah penyelesaian untuk sakit tersebut.

Bersalin bukan pertandingan, jadi jika anda rasa anda mahu mengharungi sakit bersalin tanpa bantuan perubatan ia adalah keputusan anda.

Untuk ibu-ibu yang mahu mengambil epidural, silakan. Itu bukan bermakna anda lemah. Jadi tak perlu untuk rahsiakan dari pengetahuan umum yang anda mengambil epidural. Anda berhak membuat keputusan untuk diri anda sendiri!

3. Rasa bersalah beli makanan bayi di pasar raya

rasa bersalah, ubu rasa bersalah, bersalah, perkara yang orang nilai, bersalah pada anak

Mentaliti yang diterapkan untuk kita adalah kita perlu menyediakan makanan sendiri untuk bayi kita. Ia merupakan penipuan terbesar untuk ibu bapa di zaman serba canggih ini.

Mungkin ada yang menyiapkan makanan bayi atas kerelaan. Tapi, tak kurang juga ada ibu bapa yang terpaksa melakukannya sebab takut atau malu dengan cakap-cakap orang sekeliling.

Makanan bayi yang sudah tersedia di pasar raya memang mudah dan menjimatkan masa. Jadi kenapa nak susah-susah sediakan makanan untuk anak bila ada yang sudah tersedia?

4. Rasa bersalah untuk ambil ubat tahan sakit selepas bersalin

Seperti epidural, anda jangan rasa bersalah jika anda perlukan sesuatu yang lebih kuat dari ibuprofen untuk menahan sakit selepas bersalin.

Kesakitan selepas bersalin memang banyak, faraj koyak, jahitan faraj, payudara bengkak dan masalah untuk susukan anak. Untuk sesetengah wanita, ada pelbagai sakit lain selain pembedahan.

Jadi hentikan idea yang wanita paling banyak 'merana' lebih berjaya. Ini bukan pertandingan. Nasib baik ada perubatan moden yang boleh bantu anda untuk menahan sakit.

5. Rasa bersalah beri formula pada anak

Susukan anak dengan susu ibu memang bagus dan baik untuk bayi. Tapi kenyataannya, payudara tidak boleh memberi bayi anda super powers. Ia juga bukan penentu kepandaian anak.

Jadi apa kata kita jangan kecam atau menilai ibu bapa yang beri anak formula. Formula juga memberikan nutrisi pada bayi dan memberikan kesihatan pada bayi.

Ibu-ibu juga mempunyai sebab tersendiri untuk memilih formula. Jadi ibu tak perlu rasa bersalah untuk membuat apa-apa pilihan untuk susukan anak.

6. Rasa bersalah bila anak merengek di tempat awam

Kita memang tak boleh nak jangka mood anak kita. Mereka boleh meltdown pada bila bila masa. Dan JANGAN LUPA yang SETIAP ibu bapa menghadapi masalah yang sama.

Jadi anda tak perlu rasa bersalah atau malu jika anak anda mula merengek dan buat perangai di tempat awam. Kerana semua ibu bapa faham apa yang anda lalui.

Selalunya orang yang judge bila anak merengek di tempat awam adalah orang yang belum punya anak. Jadi, abaikan mereka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman The AsianParent Malaysia

Sumber rujukan: Scary Mommy

Baca juga:

 

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner