Beza Mak-Mak Sewaktu Hamil, Dulu Mengidam Anak Jadi Imam, Kini Idam Anak Rupa Korean Look

Beza Mak-Mak Sewaktu Hamil, Dulu Mengidam Anak Jadi Imam, Kini Idam Anak Rupa Korean Look

Mengaji dan solat waktu mengandung memang ibu perlu buat selalu kerana ia sekaligus dapat membuatkan bayi rasa keikhlasan itu.

Bila tahu diri sedang berbadan tua, pastinya setiap ibu mengandung itu akan diberikan nasihat dan bimbingan agar sentiasa solat waktu mengandung dan melakukan ibadah sunat yang lain. Ini sekaligus dapat memudahkan proses kelahiran bayi nanti.

Bahkan, ia bukan sekadar untuk memudahkan proses bersalin tetapi demi kebaikan ibu dan bayi yang di dalam kandungan itu agar dia dapat membesar dengan sihat seperti mana maksud yang terkandung dalam bacaan
surah semasa bersolat dan Al-Quran.

Jom kita ikuti perkongsian dari pemilik Facebook bernama Intan Dzulkefli ini di bawah:

Solat waktu mengandung dan sentiasa mengaji Al-Quran

solat waktu mengandung

Menurut Intan, dia sempat berbual dengan seorang sahabat solehah dan sahabatnya itu berkongsi khabar gembira bahawa dirinya bakal menimang cahaya mata tidak lama lagi.

Kemudian sahabatnya itu, berkongsi nasihat ustazah yang diterima melalui kuliah Dhuha. Iaitu Perbezaan bakal ibu solehah dan tidak semasa hamil.

"Wanita semasa di zaman salafussoleh bila mengandung mengidam nak anak jadi imam besar, jadi ulama', atau sekurangnya tahfiz Al-Quran.

"Belum lahir anak itu, sudah berniat nak mewakafkan anak untuk agama. Namun, bukan setakat berniat dan memasang angan, bahkan sudah dipersiapkan model didikan terbaik supaya anak yang dilahirkan itu nanti bermanfaat untuk ummah,".

"Apatah lagi, semasa hamil, si ibu akan sibuk menjaga ibadah, menjaga kata-kata, menjaga aurat dengan memakai pakaian taqwa.

"Sementara Al-Quran menjadi peneman sejak dari sebelum kahwin hinggalah lahir anak itu. Anak-anak pula dibesarkan dalam suasana melazimi tadarus dan mencintai Al-Quran.

Ibu hamil pada masa sekarang....

Beza Mak-Mak Sewaktu Hamil, Dulu Mengidam Anak Jadi Imam, Kini Idam Anak Rupa Korean Look

Namun pada zaman sekarang, ibu mengidam biasanya lebih fokus pada bab makan di mana mereka akan menikmati makanan sepuasnya sebelum berpuasa sebulan terutama ketika berpantang.

Malah ada yang mengidam nak anak muka persis arabic, korean look, rupa anak selebriti popular dan sebagainya.

Sementara si ibu pula lebih banyak pegang telefon bimbit berbanding memegang al-quran. Tak kurang juga yang lebih banyak membaca Facebook dan Whatsaap dari membaca Al-Quran.

Malah ramai solat waktu mengandung dan baca alquran semata-mata nak anak cantik dan mudah bersalin sahaja.

Jangan biarkan Al-Quran berhabuk

budak budak dulu

Sememangnya fadhilat amalan surah tertentu tiada salahnya namun biarlah niat itu betul.

Selain itu, jangan sebelum dan selepas bersalin membiarkan Al Quran berhabuk tanpa disentuh.

Jangan sesekali berselfie sambil tunjukkan perut dan bila bergambar mesti pegang bawah perut untuk orang tengok baby bump. Padahal itu aurat!

Tak cukup dengan itu, sebelum anak lahir, siang malam dah buat senarai kelengkapan barang baby tanpa memikirkan didikan yang akan diberikan pada anak itu kelak.

Justeru ingatlah para ibu dan bapa sekalian bahawa zuriat itu bukan hanya rezeki tapi ia adalah amanah paling berat untuk pasangan suami isteri itu sendiri.

Bahkan, anak ibarat kain putih dan ibu bapalah yang akan mencorakkan mereka dengan Islam atau sebaliknya.

Tunaikan kewajipan kita untuk anak-anak mengenal Allah, Rasulullah dan AlQuran.

Langkah kehamilan sihat

- Sebaiknya anda merancang untuk membuat rawatan antenal dari awal. Ini kerana penjagaan antenatal yang baik amat penting untuk kesihatan bayi anda.

- Mengamalkan diet yang sihat dan seimbang. Ramai wanita hilang selera makan terhadap makanan tertentu tetapi ia boleh digantikan dengan makanan yang lain dan mengandungi nutrisi yang sama.

- Memastikan diet anda merangkumi banyak buah-buahan dan sayur-sayuran sekurang-kurangnya lima hidangan sehari.

- Sertakan protein seperti ikan, daging, telur, kacang dan sejumlah susu setiap hari.

- Mengelakkan makanan yang mungkin berbahaya sewaktu hamil kerana dibimbangi boleh mendatangkan risiko buruk pada bayi dalam kandungan.

- Asid folik wajib diambil sewaktu mengandung kerana ia membantu mencegah spina bifida dan lain-lain kecacatan pada tiub neural bayi.

- Senaman ringan sewaktu hamil dapat memberikan kekuatan dan ketahanan yang diperlukan bagi menampung berat badan anda yang bertambah sewaktu sedang berbadan dua.

- Menambah perasaan ceria dapat membantu anda menangkis kemurungan semasa mengandung.

- Memandangkan alkohol boleh sampai kepada bayi dengan cepat maka anda harus henti mengambilnya sewaktu mengandung kerana ia bahayakan bayi dalam kandungan.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber : Intan Dzulkefli 

Baca juga 

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner