Pengasuh Curi Minum Susu Bayi, Sedangkan Dia Hidap Hepatitis B Yang Boleh Berjangkit Melalui Air Liur!

Pengasuh Curi Minum Susu Bayi, Sedangkan Dia Hidap Hepatitis B Yang Boleh Berjangkit Melalui Air Liur!

Pengasuh kantoi minum susu badan anak asuhan dari botol hingga dikhuatiri bayi tersebut menghidap penyakit berjangkit

Sebelum ini, kita biasa dengar kes pengasuh dera bayi. Tapi kali ini lebih menakutkan iaitu akibat mencuri minum susu badan, anak asuhan melalui botol susu, bayi dikhuatiri terkena penyakit berjangkit.

Secara tak langsung, ia pastinya membuatkan ibu bapa bimbang tentang keselamatan anak dan curiga dengan pengasuh yang menjaga si kecil.

Perlakuan pengasuh itu kantoi apabila ibu bapa bayi tersebut melihatnya menerusi kamera CCTV di rumah mereka. Bahkan ada perkara lain yang mengejutkan turut berlaku! 

 

Akibat mencuri minum susu badan anak asuhan, bayi terkena penyakit berjangkit

akibat mencuri

Seorang ibu bernama Zhang yang berasal dari China mengupah seorang pengasuh yang diambil dari agensi pembantu rumah yang terkenal. Dia turut diberitahu penjaga yang bernama Jiang mempunyai pengalaman berpuluh tahun dan sangat disyorkan oleh pelanggan terdahulu.

Atas jaminan tersebut, Zhang mengupah pembantu rumah tersebut namun rasa curiga selepas beberapa hari dia bekerja. Salah satu yang Zhang sedari adalah wanita itu tidak peka dengan kebersihan.

Bagi membuktikan rasa curiga itu, lantas Zhang mengambil keputusan dengan memasang kamera CCTV di rumahnya dan terkejut dengan apa yang dilihatnya.

Selain curi minum susu bayi, ini antara yang mengejutkan…

Dalam satu rakaman CCTV, Zhang melihat pengasuh anaknya itu mencuri minum susu bayinya terus dari botol yang sama anaknya minum.

Lantas, Zhang merasa geram dan takut apabila wanita tersebut minum separuh daripada botol itu dalam beberapa saat. Akibat terlalu marah, ibu terbabit menghampiri wanita tersebut dan menuntutnya melakukan ujian darah di hospital kerana air liurnya telah menyentuh botol anaknya.

Selepas mendapat keputusan ujian darah, mimpi ngeri Zhang menjadi kenyataan apabila wanita tersebut adalah penghidap Hepatitis B! Penyakit ini boleh tular melalui cairan badan dan mudah dijumpai dalam air liur.

Dalam sesetengah kes yang kronik, ia boleh menyebabkan kegagalan hati dengan gejala seperti selsema, sakit perut, hilang selera makan, kulit jadi kuning dan memerlukan vaksin pada peringkat awal.

Jika bayi menghidap penyakit ini ia boleh mempengaruhi fungsi hati dan menyebabkan kanser.

Agensi pembantu rumah pura-pura tak tahu 

mencuri susu anak asuhan

Apa yang lebih menyedihkan, agensi pembantu rumah tersebut berpura-pura tidak tahu mengenainya dan memberitahu pengasuh menyediakan sijil hospital yang jelas serta tidak mengalami masalah penyakit berbahaya.

Meskipun telah memberi vaksin pada anaknya namun ibu ini tetap berasa takut jika anaknya terkena jangkitan.

Walaubagaimanapun, Zhang dan suaminya telah failkan kes mereka ke mahkamah dan mahu saman agen serta penjaga tersebut kerana tindakan mereka menipu maklumat pekerja berpenyakit yang boleh membahayakan majikan.

Perkara yang perlu disemak sebelum memilih penjaga/pengasuh

Sebagai ibu bapa yang bekerja tentunya sukar memilih mereka yang ada kriteria yang baik untuk menjaga si kecil. Namun, anda harus mencari seseorang yang sesuai dan betul-betul sayangkan budak.

Berikut adalah beberapa perkara yang boleh membantu anda memilih pengasuh atau pembantu rumah. 

– Semak latar belakang : Pastikan pengasuh atau penjaga anak kecil anda tidak mempunyai rekod jenayah yang lampau.

– Pasang kamera CCTV : Pasang kamera CCTV yang memudahkan anda memantau aktiviti penjaga sekaligus mendedahkan bagaimana mereka menjaga anak.

– Pilih agensi yang terbaik : Dapatkan nasihat dari rakan atau ahli keluarga semasa memilih agensi pembantu rumah jika mereka pernah mengambil perkhidmatan dari agensi tersebut.

– Sentiasa mempercayai naluri ibu : Naluri ibu akan memberitahu anda perkara yang betul dan ia juga boleh digunakan untuk mempercayai seseorang.

Justeru, berhati-hatilah ibu semasa memilih pengasuh anak. Pastikan mereka benar-benar baik, sihat dan selamat untuk menjaga si kecil. Semoga bermanfaat.

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus download Aplikasi Keibubapaan #1 Di Asia Tenggara kami.

Pengasuh Curi Minum Susu Bayi, Sedangkan Dia Hidap Hepatitis B Yang Boleh Berjangkit Melalui Air Liur!

Sumber: Penulis asal Aulia Trisna. Artikel ini mendapat keizinan dari theAsianparent Indonesia untuk diterjemah. 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga:

Tolong! Kenapa susu badan saya ada darah? Boleh saya bagi pada anak tak?

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner