Maklumat Penting Tinggi, Berat & Imunisasi Bayi 3 Bulan, Parents Wajib Tahu

Maklumat Penting Tinggi, Berat & Imunisasi Bayi 3 Bulan, Parents Wajib Tahu

Ini berat dan ketinggian normal bagi bayi berumur tiga bulan. Jika semuanya dalam keadaan baik, ibu tak perlu risau ya!

Salah satu kebimbangan ibu bapa adalah bagi memastikan bayi sihat secara normal seperti mana kanak-kanak lain. Perkara yang paling utama adalah ketinggian dan berat bayi yang harus berada dalam fasa normal dan positif

Jika anak anda baru masuk usia 3 bulan, jom semak berat bayi 3 bulan dan berapa ketinggian yang normal untuknya. Pemeriksaan berkala sangat penting bagi memastikan bayi berkembang dengan sihat.

Menentukan ketinggian dan berat bayi 3 bulan 
berat bayi 3 bulan, berat anak 3 bulan, berat bayi tiga bulan, berat bayi, berat dan ketinggian bayi, berat dan ketinggian bayi 3 bulan, tiga bulan, berat si kecil, berat si kecil umur tiga bulan, berat si kecil umur 3 bulan, berat si manja, berat si manja umur 3 bulan

Kredit: Baby Center

Setiap bayi memiliki tahap perkembangan dan kondisi kehamilan yang berbeza, maka kita tidak boleh mengklasifikasikan berat dan ketinggian setiap bayi adalah sama untuk umur tiga bulan ini. 

Walaupun perkembangan mereka berbeza-beza, namun mereka harus berkembang seiring dengan pertambahan usia kerana dari situ, doktor dapat menentukan sama ada perkembangan bayi normal atau sebaliknya. 

Bayi yang berumur kurang dari enam bulan mengalami penambahan ketinggian kira-kira satu setengah hingga satu inci setiap bulan dan mengalami kenaikan berat badan kira-kira 5 hingga 7 auns dalam masa seminggu. 

Ketinggian bayi 3 bulan 

Ketika si kecil masuk usia tiga bulan, biasanya mereka akan mengalami penambahan ketinggian hingga 60cm. Bagi bayi perempuan, secara normalnya sekitar 55.8 cm hingga 63.8 cm. Sementara bayi lelaki pula mencapai 57.6 cm hingga 65.3cm. 

Namun, bagi bayi yang dilahirkan pramatang perkembangan mereka tentunya berbeza. Ini kerana, doktor tidak akan mengukur perkembangan mereka sama dengan bayi yang lain meskipun seusia.

Walau bagaimanapun, doktor akan mengukur perkembangan bayi prematur dengan kaedah dan kriteria yang lain.

Berat bayi 3 bulan 
berat bayi 3 bulan, berat anak 3 bulan, berat bayi tiga bulan, berat bayi, berat dan ketinggian bayi, berat dan ketinggian bayi 3 bulan, tiga bulan, berat si kecil, berat si kecil umur tiga bulan, berat si kecil umur 3 bulan, berat si manja, berat si manja umur 3 bulan

Kredit: Popmama

Ketika umur tiga bulan, bayi lelaki biasanya mencapai berat sebanyak 5.1 hingga 7.9 kg. Manakala bayi perempuan pula memiliki berat kira-kira 4.6 hingga 7.4 kg. Ia berdasarkan standard pertumbuhan WHO. 

Doktor akan merujuk dalam skor-z dan grafik persentil bagi memastikan perkembangan bayi dalam ukuran yang betul berdasarkan usia kelahiran bayi. 

Faktor pemakanan bayi 

Secepat mana perkembangan bayi adalah berdasarkan banyak faktor terutamanya penyusuan sama ada  susu badan atau susu formula.

Susu badan atau susu ibu ini merupakan satu-satunya nutrisi yang paling diperlukan bayi hingga umurnya enam bulan. Walau bagaimanapun, ada sesetengah bayi tidak mendapat susu badan yang cukup kerana masalah tertentu. 

Selain itu, doktor juga akan melakukan pemeriksaan terhadap sistem pembuangan bayi seperti berapa kali bayi buang air besar, air kecil dan jumlah pembuangan tersebut. Jika semuanya positif maka tiada apa yang perlu dikhuatiri. 

Vaksin atau imunisasi untuk bayi 3 bulan 

Berikut adalah rekod imunisasi bagi bayi yang berumur tiga bulan. Imunisasi ini penting bagi memastikan bayi sihat dan melindungi si kecil dari sebarang risiko penyakit yang berbahaya. 

DTaP/DT (dos 2) – perlindungan terhadap Difteria, Tetanus dan Pertusis.

Hib (dos 2) – Haemophilus Influenzae type B. 

IPV (dos 2) – Human Papillomavirus. 

Semoga bermanfaat dan jangan lupa follow Facebook theAsianparent Malaysia

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Penulis asal Aulia Trisna. Artikel ini mendapat keizinan dari theAsianparent Indonesia untuk diterjemah. 

Baca juga:

Jom Semak Jadual Lengkap Berat Ideal Bayi Mengikut Umur Dan Jantina Ini!

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner