Ini Apa Yang Bayi 3 Bulan Sudah Pandai Lakukan, Dah Mampu Mengangkat Kepala & Cuba Bergolek

Ini Apa Yang Bayi 3 Bulan Sudah Pandai Lakukan, Dah Mampu Mengangkat Kepala & Cuba Bergolek

Bayi 3 bulan kebanyakannya sudah panda untuk mengangkat kepala mereka sendiri, namun anda masih perlu sokong leher bayi ketika angkat.

Sebagai ibu bapa baru tentu perkembangan bayi menjadi keutamaan anda sekarang, bimbang jikalau bayi tidak mengikut perkembangan yang sepatutnya. Bagi anda yang mempunyai bayi berusia 3 bulan banyak sebenarnya kemahiran baru yang dipelajari bayi. 

Pada usia ini, bayi anda sedang berusaha keras untuk lebih bergerak. Apabila otot kepala dan leher jadi semakin kuat, tak lama lagi dia mungkin akan bergolek. Ini bermakna tak lama lagi anda perlu menukar lampin bayi di atas lantai sebagai langkah berjaga-jaga.  

Selain itu bayi anda sekarang sudah pandai mengeluarkan suara apabila anda mengagah mereka. Dan ketika inilah anda boleh mengasah kemahiran bahasa mereka dengan berbual. 

Anda boleh berbual mengenai apa saja, walaupun sekadar memberitahu apa yang anda sedang lakukan, seperti menukar lampin bayi. Katakan seperti “mama nak tukar lampin baby, mesti dah lama ni rasa tak selesa kan? Kesian sayang mama.” 

Bayi 3 bulan sudah mula mengangkat kepala

bayi 3 bulan

Pada usia ini struktur otot bayi anda semakin kuat. Sekiranya anda meletakkan bayi dalam posisi meniarap dia akan mulai mengangkat kepalanya dengan sendiri!

Baca juga: Panduan Lengkap : Tumbesaran & Milestone Bayi 3 Bulan

Mungkin juga ‘tummy time’ yang dilakukan selama ini membuahkan hasil. Jadi rajin-rajin biar bayi berlatih agar tulang lehernya akan terus menjadi kuat dan bayi lebih stabil apabila mengangkat kepala. 

Apa yang anda boleh lakukan dalam sesi melatih bayi ini, duduk di hadapan bayi dan hayunkan mainan di hadapannya, ini dapat memotivasikan mereka untuk terus berlatih. 

Sudah pandai bergolek?

Jika anda letakkan bayi anda meniarap, dia mungkin mengejutkan anda dengan bergolek terlentang semula. Ini kerana sendi-sendi paha, lutut dan sikunya sudah lebih kuat dan lebih fleksibel, membuat lebih mudah baginya untuk mengemudi dirinya.

Bayi anda akan belajar bergolek tanpa amaran, mengejutkan anda dan dirinya sendiri! Sebab itulah anda tidak boleh sekali-kali meninggalkan bayi anda tanpa pengawasan apabila menukar lampinnya.

Anda juga mungkin perasan bayi anda melambai-melambai tangan dan menendang kakinya. Dan jika anda mengangkat kakinya ke atas dengan tapak kaki menyentuh lantai, dia akan menolak menggunakan kakinya.

Dia boleh merapatkan kedua tangan dan membuka jari-jarinya, tapi dia akan menggunakan tangan yang digenggam rapi untuk memukul barang yang tergantung. Usaha memukul mainan atau sesuatu objek merupakan satu pencapaian yang penting! Galakkan perkembangan kemahiran tangannya dengan menghulurkan mainan dan perhatikan sama ada dia mengambilnya.

Bayi sudah mengenali ibu ayah

bayi 3 bulan

Menjelang 3 bulan, dan kadangkala lebih awal, bayi anda sudah menjalin hubungan rapat dengan anda dan mengenali muka anda. Dia masih suka bersenyum dengan orang yang tidak dikenali, terutama sekali jika orang itu bertentang mata dengannya dan bersuara mesra atau bercakap dengannya. Namun begitu, dia sudah mula mengetahui siapakah orang-orang dalam hidupnya dan sudah boleh menentukan siapa yang lebih disukainya antara mereka.

Menurut artikel dari Baby Center, Lobus parietal iaitu bahagian otak yang mengawal koordinasi tangan-mata serta membolehkan seseorang itu mengenali objek, kini mula berkembang dengan pantas. Dan lobus temporal, yang membolehkan pendengaran, bahasa dan bau-bauan, juga lebih responsif dan aktif. Oleh itu, apabila bayi mendengar suara anda, dia akan memandang terus kepada anda dan mula bersuara gembira atau cuba bercakap dengan anda.

Boleh membaca untuk bayi 3 bulan?

Membaca kepada anak, tidak kira usia muda, akan mendatangkan hasil. Ia membantu anak anda menguasai kemahiran mendengar lagu naik turun bahasa.

Cuba ubah nada suara anda, menggunakan loghat berlainan, menanyi, dan menyuarakan apa yang anda sedang lakukan ketika itu supaya hubungan suara dan bunyi antara anda dan bayi menjadi sesuatu yang menarik baginya. Jangan bimbang jika dia melihat ke arah lain atau hilang perhatian – dapatkan semula perhatiannya dengan mencuba sesuatu yang lain, atau berikan dia masa untuk berehat. Sesuaikan interaksi anda dengan respon dan minatnya.

Terdapat banyak buku-buku yang baik untuk dibacakan kepada bayi. Pilihlah buku yang mempunyai gambar-gambar yang besar dan berwarna-warni dengan perkataan-perkataan yang mudah -- atau buku tanpa teks yang mempunyai gambar untuk anda menceritakan.

bayi 3 bulan

Buku yang dikhaskan untuk kanak-kanak yang lebih besar jika mempunyai imej yang jelas dan kemas, dan warna-warna terang juga boleh memikat bayi. Selain itu, anda juga boleh membaca puisi yang disasarkan telinga orang dewasa. Bahan bacaan yang tidak difahami bayi masih boleh menyeronokkan dia jika nada dan aspek musiknya menarik (dan anda juga akan terhibur).

Bagaimana kalau bayi masih tidak mahir perkara di atas?

Ingatlah bahawa setiap bayi adalah unik dan akan mencapai tahap-tahap perkembangan fizikal yang utama mengikut masanya sendiri. Kemahiran-kemahiran yang ditetapkan merupakan panduan yang menunjukkan potensi yang boleh dicapai oleh bayi anda - jika bukan sekarang, mungkin tidak lama lagi.

Sumber: Baby Center

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner