Akibat Tantrum Teruk Di Sekolah, Murid 7 Tahun Ini Kena Tangkap Polis

Akibat Tantrum Teruk Di Sekolah, Murid 7 Tahun Ini Kena Tangkap Polis

Aduhai, kejadian ini berlaku di sebuah sekolah di mana kanak-kanak ini dikatakan mengamuk teruk sampai kena tahan polis. Apa yang berlaku sebenarnya?

Tahukah anda tentang ciri anak tantrum? Mereka dikatakan suka menangis, melalak dan mengamuk sampai tak boleh nak kawal.

Sampai kekadang ibu ayah malu bila anak buat perangai secara tiba-tiba terutama semasa berada di tempat orang ramai.

Bayangkan si kecil yang tadi elok berpimpin tangan dengan kita tapi secara tiba-tiba mengelupur atas lantai, teriak dan melalak macam tempat itu dia yang punya.

Aduhai, anak. Mengucap panjang ibu bila melihat perilaku mereka yang secara tiba-tiba itu.

Ditahan polis sebab tantrum teruk

ciri anak tantrum

Walaubagaimanapun, zaman kanak-kanak ini adalah fasa untuk si kecil belajar mengenal dunia. Malah sewaktu ini bukanlah masanya untuk mereka berfikir tentang perkara yang lain.

Pun begitu, berbeza dengan Kaia Rolle, 7 tahun yang ditahan polis atas kesalahan yang memang tak masuk akal.

Buat pengetahuan anda, kanak-kanak ini ditahan polis disebabkan gurunya membuat laporan yang anak muridnya itu tantrum teruk di sekolah.

Menurut laporan media di sana, pegawai polis berkenaan mengambil gambar mugshot kanak-kanak tersebut di sekolah. Pendek kata, seolah-olah macam penjenayah besar!

Ambil cap jari kanak-kanak itu

Bukan hanya ambil gambar, polis juga turut mengambil cap jari Kaia sebelum dibebaskan daripada tahanan.

Lebih sadis lagi, video yang tular itu turut memperlihatkan kanak-kanak itu merayu minta dilepaskan oleh polis. Kasihannya!

Malah perbuatan polis berkenaan dikecam hebat oleh netizen yang beranggapan sekolah tidak patut berbuat sedemikian kepada kanak-kanak yang masih kecil kerana mereka belum tahu baik dan buruk tentang sesuatu perkara.

Sepatutnya pihak sekolah panggil ibu bapa budak tersebut bukannya pihak polis sampai kena tahan.

Apapun, menurut laporan lagi polis itu telah hilang kerja kerana perbuatannya itu tidak mendapat kebenaran pihak atasan.

Ciri anak tantrum melebihi batasnya

tantrum anak

Tantrum secara normalnya masih boleh dikawal dan ditenangkan bila ibu ayah tahu cara memujuk yang betul bagi kanak-kanak normal.

Tapi, berbeza pula dengan kanak-kanak mengamuk yang di luar batasnya kerana mereka cenderung melakukan perbuatan yang boleh mencederakan diri sendiri mahupun orang sekeliling. 

 Di sini kami bincangkan apakah ciri anak tantrum yang di luar kawalan hingga sukar untuk memujuk mereka semula malah ia mengambil masa yang agak panjang untuk kembali tenang. 

#1. Sering mengamuk

Kanak-kanak yang belum bersekolah biasanya lebih banyak menghabiskan masa di rumah bersama ahli keluarga.

Sebab itu, ibu dan ayah perlu perhatikan berapa kali mereka tantrum sama ada 10 hingga 20 kali sehari.

Jika lebih dari lima kali, ini berkemungkinan mereka berisiko untuk mengalami masalah jiwa yang serius.

#2. Mengamuk dalam tempoh yang panjang

Waktu normal anak mengamuk adalah paling kurang 5 ke 20 minit. Tapi jika melebihi dari tempoh tersebut, dia mungkin mengalami gangguan mental.

#3. Melakukan sentuhan secara fizikal

tantrum anak Kredit: The Daily Wire

Bukanlah sesuatu yang pelik kalau anak tantrum menendang atau memukul orang yang berada di sekeliling mereka.

Sebab itu tantrum pada anak yang tidak normal boleh dilihat pada perilaku mereka semasa mengamuk.

Jika mereka sering melakukan perbuatan seperti memukul, mencubit atau menendang maka itu adalah perbuatan yang di luar batas.

Ini menunjukkan si kecil mungkin mengalami gangguan pada dirinya sendiri.

#4. Marah sampai cederakan diri sediri

Bila lihat anak mengamuk sampai cederakan dirinya sendiri itu merupakan tanda yang dia mengalami masalah kesihatan mental tertentu.

Lebih berat lagi, mereka cenderung untuk menggigit, mecakar atau menghentakkan kepala ke arah dinding bila terlampau marah.

#5. Tak mampu tenangkan diri

Kebiasannya, tantrum pada anak ini berlaku disebabkan mereka inginkan perhatian daripada kedua-dua ibu bapanya kerana lapar, mengantuk, sakit dan sebagainya.

Sebab itu, anda perlu bijak menenangkan anak semasa tantrum kerana mereka tak pandai mengawal situasi ini dengan sendiri.

Akibat Tantrum Teruk Di Sekolah, Murid 7 Tahun Ini Kena Tangkap Polis

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus download Aplikasi Keibubapaan #1 Di Asia Tenggara kami.

Sumber : Al-Jazeera English, Hello Sehat

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner