Ini Bukan Anak Patung – Dia Bayi 8-Bulan Dengan Rambut Ala Rapunzel!

Ini Bukan Anak Patung – Dia Bayi 8-Bulan Dengan Rambut Ala Rapunzel!

Bayi berusia 8 bulan ini, Bella Cole, dikurniakan rambut yang cukup lebat, hitam berkilat, dan sihat. Dia sangat comel dan cantik sehingga ramai yang ingat dia anak patung! Jom ikuti kisahnya dan belajar petua melebatkan rambut bayi.

Ketika baru dilahirkan, antara perkara pertama yang keluar dari mulut doktor yang menyambutnya lahir adalah, “Wah, lebatnya rambut!”

Inilah yang berlaku kepada bayi yang berusia 8 bulan, Bella Cole. Ketika bayi lain lahir dengan secalit rambut di kepala, bayi Bella mempunyai satu set rambut yang sangat lebat, hitam pekat, dan sedikit kerinting – bak budak setahun dua!

Bayi Berambut Lebat Ala Rapunzel

Ibunya, Phillipa Rabbitts, 27 tahun dari Essex, England, memberitahu, ketika Bella lahir, badannya adalah hanya seberat 4 pounds (1.8kg). Namun, perkara pertama yang menarik perhatian orang lain adalah rambutnya.

Ini Bukan Anak Patung – Dia Bayi 8-Bulan Dengan Rambut Ala Rapunzel!

Source: Mirror.co.uk

Jika dibawa keluar berjalan-jalan, pasti ramai yang akan ingat dia sedang membawa anak patung, dek kerana tubuh yang kecil dan rambut yang menawan.

Bella Suka Didandan

Bella seolah-olah tahu yang keistimewaan dirinya adalah set rambut di kepalanya. Dia amat seronok jika ia dibasuh dan disikat. Malah, jika diurut kepala, dia turut gembira.

“Menyikat dan mendandan rambut Bella mengambil sedikit masa. Dia pula tidak tahu duduk diam,” kata ibunya, Phillipa.

Tetapi, mengeringkan rambut si kecil yang lebat itu agak rumit. Bella tidak suka menggunakan pengering rambut. Jadi, terpaksalah si ibunya menggunakan tuala. Disebabkan rambutnya yang sangat subur, proses itu mengambil masa yang agak lama.

Pada waktu malam pula, Phillipa selalu perasan yang Bella akan menolak rambut yang jatuh ke dahinya sambil buat mata ala diva.

Tumbesaran Badan yang Perlahan

Menurutnya lagi, doktor sedang mengawasi perkembangan Bella kerana berlaku sedikit gangguan dalam tumbesaran. Pada usia 8 bulan, badannya kekal kecil. Buat masa ini, dia makan menggunakan tiub.

Ini Bukan Anak Patung – Dia Bayi 8-Bulan Dengan Rambut Ala Rapunzel!

Source: Goodhousekeeping.com

 

“Kami selalu bergurau. Perkara yang membesar pada Bella hanyalah rambut, bukan yang lain!,” kata Phillipa.

Kini, Bella diberi nama timangan ‘Boo’ oleh ibu bapanya. Ia diambil dari karakter kanak-kanak comel dari filem Monster Inc.

Petua Melebatkan Rambut Bayi

Cemburu pula rasanya apabila melihat rambut si kecil yang galak dan lebat ini, kan? Ia cukup lebat dan berkilat. Jika anda ingin rambut si kecil anda secantik rambut Bella dan ingin tahu petua melebatkan rambut bayi, kami akan kongsikan tip-tipnya di sini.

  • Campur sedikit madu dan sedikit minyak zaitun dan sapukan di kepala bayi setiap hari untuk melebat dan menghitamkan rambut. Biarkan seketika dan basuh hingga bersih.
Ini Bukan Anak Patung – Dia Bayi 8-Bulan Dengan Rambut Ala Rapunzel!

Source: Ayushveda.com

  • Campur santan kelapa, madu dan buah avakado untuk dilumurkan di kepala bayi. Biarkan beberapa minit dan basuh hingga bersih.
  • Lumatkan beberapa biji pisang dan campurkan dengan sedikit madu dan minyak zaitun. Jika ada yogurt, tambahkan sekali. Lumur di kepala bayi, biarkan beberapa minit, dan basuh.

Adakah anda mempunyai petua melebatkan rambut bayi yang lain? Kongsikan dengan kami petua yang anda gunakan. Pasti ibu-ibu yang lain juga ingin tahu!

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Penulis

Noor

Artikel(Cerita)
app info
get app banner