Kajian: Hand Sanitizer Ternyata Berbahaya Bagi Kesihatan

Kajian: Hand Sanitizer Ternyata Berbahaya Bagi Kesihatan

Bagi ibu ayah yang biasa menggunakan hand sanitizer, mari kita baca artikel ini. Ternyata alat pembersih tangan ini berkemungkinan bahaya bagi kesihatan anda dan keluarga.

Alat pembersih tangan atau hand sanitizer merupakan salah satu barang yang biasanya ada dalam beg para ibu.

Ia juga diletakkan dalam beg sekolah anak, agar mereka lebih sering membersihkan tangan mereka.

Namun tahukah ibu ayah bahawa hand sanitizer ternyata berbahaya bagi kesihatan?

Ini sebab kenapa hand sanitizer berbahaya bagi kesihatan

Endoscrine disruptors adalah bahan kimia yang dapat mengganggu sistem endokrin tubuh dan dapat menghasilkan perkembangan yang kurang baik terhadap reproduksi, saraf, serta kekebalan tubuh, baik terhadap manusia maupun hidupan liar.

Bisfenol-A, atau kita kenal dengan BPA adalah Endoscrine disruptors.

Anda mungkin mengetahuinya sebagai salah satu material yang digunakan pada beberapa plastik dan juga bekas makanan.

Jangan biarkan anak bermain dengan bon tanda terima atau pembayaran, terutama setelah menggunakan hand sanitizer.

Amat penting untuk anda tidak membiarkan anak bermain dengan resit pembayaran, kertas tiket, dan juga kertas yang sama sepertinya. Terutama setelah menggunakan hand sanitizer.

Tahukah anda yang BPA juga terdapat pada kertas thermal yang biasa digunakan untuk membuat kertas resit, tiket parking, dan tiket kereta?

Bahan kimia ini digunakan untuk memekatkan pewarna pada kertas agar pencetakannya dapat terlihat dengan jelas.

Faktanya adalah orang-orang yang berurusan dengan kertas sebegini secara tidak langsung telah mengalami peningkatan kadar BPA di dalam urin dan darah mereka.

Apa kena mengena BPA dengan hand sanitizer?

Di sinilah punca di mana hand sanitizer ternyata berbahaya bagi kesihatan.

Penyelidikan yang diterbitkan dalam jurnal PLOS ONE menunjukkan bahawa BPA menyerap lebih cepat dan secara meluas apabila kita menggunakan hand sanitizer terlebih dahulu sebelum memegang kertas resit.

Pakar kajian menjelaskan bahawa hal ini terjadi kerana beberapa hand sanitizer boleh mengandungi campuran bahan kimia yang kemudian menyerap ke dalam kulit, lalu penyerapannya meningkat 100 kali ganda kerana tindakbalas lipofilik, seperti BPA.

“Istilah mudahnya adalah hand sanitizer membuka liang kulit anda lalu membenarkan BPA untuk masuk ke dalamnya.”

Itu penjelasan Laura Vandenberg yang mempelajari Endocrine disruptors di Universiti Massachusetts-Amherst, kepada Newsweek.

Bukan hanya itu saja.

Menurut penyelidikan di Microb Drug Resist, hand sanitizer juga mengandungi triclosan, di mana ia tidak hanya membunuh bakteria yang buruk, malah bakteria yang baik untuk kulit anda.

“Penggunaan triclosan yang meluas mungkin akan meningkatkan risiko kesihatan masyarakat dalam mengembangkan pertahanan dari antibakteria terhadap bakteria,” terangnya.

Tambahan lagi, triclosan dapat terhubung dengan hati dan menyukarkan pernafasan. Triclosan dengan kadar rendah juga dapat mengganggu fungsi tiroid.

Produk hand sanitizer mungkin berperanan penting dalam penjagaan kebersihan tangan ibu ayah dan si kecil, maka panduannya adalah dengan tidak menggunakannya secara berlebihan!

Tidak ada cara yang lebih baik dalam membersihkan tangan keluarga kecil anda dengan cara lama, yakni dengan air dan sabun.

Jadi, gunakanlah kaedah lama ini selagi boleh dilakukan ya, ibu ayah!

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner