Jadi seorang ibu buat anda cepat tua 11 tahun dari usia asal! - Kajian

lead image

Para pengkaji terkejut apabila menemui salah satu kesan menjadi seorang ibu adalah sel dalam badan wanita jadi 11 tahun lebih tua!

Tugas jadi seorang ibu bukanlah satu perkara mudah. Dari mengandungkan anak selama sembilan bulan hingga melahirkan anak, menyusu, menjaga, menjadi seorang ibu memerlukan banyak pengorbanan.

Kita semua tahu menjadi seorang ibu memberi kesan kepada kita dalam pelbagai cara. Tapi menurut kajian baru-baru ini, salah satu kesan menjadi seorang ibu mungkin lebih drastik dari apa yang anda fikirkan!

Apa kesan menjadi seorang ibu?

Anna Pollack, seorang epidemiologi dari Universiti George Mason dan kumpulannya menemui, wanita lepas bersalin menunjukkan tanda-tanda penuaan genetik yang lebih cepat. Mereka menguji bahan genetik hampir 2,000 wanita di AS dan kongsikan keputusannya.

“Kami terkejut yang kajian ini menunjukkan keputusan yang luar biasa,” Anna berkata.

Kesan menjadi seorang ibu: “Ia bersamaan dengan 11 tahun penuaan selular yang dipercepatkan”

kesan menjadi seorang ibu, ibu nampak tua, cara menangani stress, tekanan, ibu tertekan, pengorbanan ibu

Mereka menemui yang telomeres (sejenis penanda genetik yang menunjukkan umur seseorang pada tahap selular) wanita yang telah melahirkan anak adalah 4.2 lebih pendek dari wanita yang tak mempunyai anak.

Ini bersamaan dengan 11 tahun penuaan dipercepatkan!

Anna yang juga seorang ibu berkata lagi,

“Semasa saya bercakap dengan rakan-rakan yang mempunya anak, kami rasa yang mempunyai anak telah membuatkan kami rasa lebih tua.

“Tapi secara saintifiknya, keputusan ini bersesuaian dengan apa yang kita faham sebelum ini.

Kita semua tahu yang mempunyai anak telah dikaitkan dengan risiko lebih tinggi untuk mendapat sakit jantung dan kencing manis. Beberapa kajian juga telah mengaitkan panjang telomere dengan risiko kematian dan risiko mendapat penyakit yang serius.”

Dia juga menambah yang dia tak mengatakan wanita patut berhenti mempunyai anak atau ibu akan mati awal.

Ini kerana banyak faktor lain yang dapat memberi kesan kepada telomeres seseorang termasuklah merokok, berat badan berlebihan dan stress.

Kesan menjadi seorang ibu: Apa cara berkesan untuk mengawal stress?

kesan menjadi seorang ibu, ibu nampak tua, cara menangani stress, tekanan, ibu tertekan, pengorbanan ibu

Dengan mengetahui cara untuk menangani stress yang melampau dan kesan menjadi seorang ibu yang lain, ia boleh membantu anda untuk menjaga diri dan keluarga dengan lebih baik.

Seorang ibu berurusan dengan pelbagai perkara setiap hari.

Kajian mengatakan, stress yang melampau mempunyai impak negatif pada kesihatan seseorang. Salah satu dari kesan menjadi seorang ibu adalah ia boleh menyebabkan stress yang melampau.

Oleh itu, kita perlu tahu bagaimana cara untuk menangani dan menguruskan segala tekanan ini.

1. Tahu tanda-tanda

Dengan mengetahui apa yang boleh membuatkan anda stress boleh membantu anda untuk mengelakkan perkara ini dan boleh menguruskan masa apabila anda merasa terlalu stress.

Ini juga akan membantu anda dari mendedahkan diri pada tekanan.

2. Berehat

Jangan takut untuk berehat. Jika anda rasa terlalu penat untuk menjaga anak anda, minta tolong suami, keluarga atau kenalan rapat untuk bantu anda.

Tak salah untuk minta bantuan lebih-lebih lagi jika ada orang yang sanggup untuk membantu anda.

3. Ketahui apa yang boleh buat anda kurang stress

Untuk sesetengah ibu, membaca buku atau keluar berjalan boleh membantu mereka untuk kurangkan stress. Ada juga yang suka memasak atau menonton televisyen.

Fokus pada aktiviti yang menenangkan anda dan mengurangkan tahap tekanan anda.

4. Ambil nafas dalam-dalam atau meditasi

kesan menjadi seorang ibu, ibu nampak tua, cara menangani stress, tekanan, ibu tertekan, pengorbanan ibu

Mengambil nafas dalam-dalam dan senaman meditasi telah diketahui dapat mengurangkan stress. Cuba lakukan senaman ini untuk membantu anda bertenang dari masalah anda.

5. Bersenam dengan keluarga

Ia mungkin kedengaran seperti perkara yang memenatkan, tapi senaman sangat membantu untuk anda kurangkan stress. Ia buat badan anda kuat dan melegakan anda.

6. Ketawa

Ambil masa untuk menghiburkan diri anda dan ketawa. Beritahu cerita kelakar pada anak anda atau luangkan masa untuk bermain dengan anak anda.

Jika anda fokus pada perkara yang menghiburkan diri, pasti anda rasa relaks.

7. Kumpulan sokongan

Mempunyai kumpulan yang terdiri dari kaum ibu yang boleh buat anda bercakap tentang masalah anda adalah sangat membantu.

Berhubung dengan ibu-ibu lain adalah idea yang bagus kerana mereka faham dengan situasi yang anda lalui dan boleh membantu anda menangani stress.

Jika anda mempunyai kehidupan yang sihat dan ceria, serta sentiasa senyum dan ketawa, pasti anda kelihatan muda dan kesihatan anda bertambah baik.

 

 

 

 

 

 

 

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Artikel asal ditulis oleh Jan Alwyn Batara dan diterjemah dengan izin dari theAsianparent Singapore

Baca juga

Ibu dengan anak ramai lebih berisiko tinggi dapat sakit jantung – Kajian

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!