Bubur kacang hijau ada banyak kebaikan untuk bayi anda! Ini cara buatnya

Bubur kacang hijau ada banyak kebaikan untuk bayi anda! Ini cara buatnya

Ramai ibu bapa yang tidak tahu akan manfaat kacang hijau untuk bayi, selain rasanya yang enak, ia juga dapat membantu perkembangan bayi!

Ramai ibu bapa yang risau dengan perkembangan bayi mereka disebabkan anak tidak makan sayur. Namun tahu tak antara salah satu makanan dan sumber sayuran yang boleh bantu perkembangan bayi adalah kacang hijau, atau juga dikenali dengan Mung Bean?

Dan menariknya, ramai kanak-kanak yang suka dengan rasa kacang hijau ini. Jadi sekiranya anak anda memilih untuk makan atau tak suka makan sayur, ini adalah pilihan terbaik untuk mereka.

Khasiat kacang hijau

Kacang ini adalah salah satu sumber protein berasaskan tumbuhan terbaik. Ia kaya dengan asid amino penting, seperti fenilalanin, leusin, isoleusin, valin, lisin, arginin dan banyak lagi. 

Asid amino penting adalah yang tidak dapat dihasilkan oleh badan anda sendiri.

Kacang bercambah mengandungi lebih sedikit kalori dan lebih banyak asid amino dan antioksidan bebas daripada yang tidak tumbuh.

Lebih-lebih lagi, bercambah mengurangkan kadar asid fitik, yang merupakan antinutrien. Antinutrien dapat mengurangkan penyerapan mineral seperti zink, magnesium dan kalsium (4).

 Jom kita lihat 4 manfaat kacang hijau untuk bayi seperti di bawah ini.

#1. Membantu perkembangan

kacang hijau in english, kacang hijau, manfaat kacang hijau untuk bayi, khasiat kacang hijau, kacang hijau, manfaat kacang hijau, resepi bubur kacang hijau, bubur kacang hijau untuk bayi

Ia mengandungi vitamin A, C, E, K dan B-6. Vitamin-vitamin ini dapat membantu kesihatan anak anda.

Seperti contoh, vitamin A adalah baik untuk kesihatan mata mereka. Selain itu, kacang hijau juga mempunyai sumber protein sebanyak 20-24%.

Malah ia juga mengandungi zat besi yang dapat mengurangkan risiko anemia pada anak anda.

#2. Tak mudah sakit

Kacang hijau mengandungi flavonoid yang berperanan sebagai pencegah mikro dan keradangan.

Kandungan ini boleh menjaga sistem imunisasi anak anda dengan melawan bakteria dan virus yang masuk ke dalam badan mereka. 

Ia juga kaya dengan antioksidan yang mana membantu meneutralkan molekul yang berpotensi berbahaya yang dikenali sebagai radikal bebas.

Dalam jumlah yang tinggi, radikal bebas dapat berinteraksi dengan komponen selular dan menimbulkan malapetaka. Kerosakan ini dikaitkan dengan keradangan kronik, penyakit jantung, barah dan penyakit lain.

Kajian tabung uji mendapati bahawa antioksidan dari kacang hijau dapat meneutralkan kerosakan radikal bebas yang berkaitan dengan pertumbuhan barah pada sel paru-paru dan perut.

Menariknya, kacang hijau yang tumbuh nampaknya mempunyai profil antioksidan yang lebih mengesankan dan mungkin mengandung antioksidan sebanyak enam kali lebih banyak daripada yang biasa.

Walau bagaimanapun, kebanyakan penyelidikan mengenai kemampuan memerangi penyakit antioksidan kacang hijau adalah dari kajian tabung uji. Lebih banyak penyelidikan berasaskan manusia diperlukan sebelum cadangan dapat diberikan.

#3. Menambah kecergasan

kacang hijau in english, kacang hijau, manfaat kacang hijau untuk bayi, khasiat kacang hijau, kacang hijau, manfaat kacang hijau, resepi bubur kacang hijau, bubur kacang hijau untuk bayi

Kaya dengan kandungan asid folik yang dapat membantu menguatkan daya ingatan anak anda. Asid folik juga pentung untuk membantu perkembangan otak si manja anda.

#4. Menguatkan tulang dan gigi

Ia juga kaya dengan kalsium dan fosforut, mineral yang penting untuk menguatkan tulang dan gigi anak anda.

Resepi bubur kacang hijau

Bila dah tahu manfaat kacang untuk bayi ini pasti anda tak sabar nak berikannya kepada anak anda bukan?

Tapi kalau bayi anda baru saja berusia 6 bulan atau belum cukup setahun tak kan nak beri resepi yang bergula pula kan?

Jangan risau! Ini adalah resepi untuk bayi yang sihat dan sudah tentunya tanpa gula!

Bahan-bahan:

  • Segenggam kacang hijau
  • 400 ml air
  • 250 ml jus epal
  • 10 sudu susu formula
  • 1 lobak dipotong dadu

kacang hijau in english, kacang hijau, manfaat kacang hijau untuk bayi, khasiat kacang hijau, kacang hijau, manfaat kacang hijau, resepi bubur kacang hijau, bubur kacang hijau untuk bayi

Cara memasak:

  • Sangai (masak tanpa minyak) sehingga masak, kemudian tumbuk dan ayak.
  • Rebus lobak dan ambil air rebusan
  • Campurkan air rebusan, jus epal dan kacang hijau yang dah diayak dan gaul hingga rata.
  • Masakkan adunan ke atas api hingga mendidih dan masukkan susu formula sedikit demi sedikit sambil dikacau.
  • Angkat dan hidangkan pada bayi anda.

Jadi apa tunggu lagi? Jom cuba resepi ini dan lihat perubahan pada perkembangan anak anda. 

Lagi satu, kacang hijau juga dikatakan boleh merangsang pertumbuhan sel dan tubuh terutamanya di kulit kepala. Wah, lepas ini makin cepatlah rambut si kecil ini tumbuh!

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Awalsehat

Baca juga: Anak Anda Suka Pisang? Jom Cuba 5 Idea Puri Pisang Yang Unik Ini

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner