Manfaat Minyak Zaitun Untuk Ibu Hamil, Boleh Bantu Perkembangan Otak Bayi!

Manfaat Minyak Zaitun Untuk Ibu Hamil, Boleh Bantu Perkembangan Otak Bayi!

Kalau nak disenaraikan memang banyak sebenarnya manfaat minyak zaitun ini buat ibu mengandung! Jika anda baru tahu, harap tidak terlewat untuk diamalkan.

Kalau nak disenaraikan memang banyak sebenarnya manfaat minyak zaitun ini buat ibu mengandung! Jika anda baru tahu, harap tidak terlewat untuk diamalkan.

100 gram minyak zaitun terdapat 884 kalori, mineral, Vitamin A, Vitamin E dan kandungan lemak tidak tepu. 

Penggunaan minyak zaitun ketika hamil juga dapat mengelakkan dari berlaku pelbagai masalah yang biasa terjadi pada ibu hamil. 

Malah manfaat minyak zaitun bukan setakat bagus untuk ibu malah untuk kandungan juga pelbagai manfaatnya. Ia mampu mempengaruhi perkembangan janin di dalam kandungan. Kesihatan bayi anda di dalam kandungan dapat dijamin sepanjang si ibu mengamalkan minyak zaitun ketika hamil. 

Ini antara manfaat minyak zaitun

#1. Mengurangkan regangan kulit (stretch mark)

Ibu hamil memang tidak boleh lari dengan masalah kulit seperti ini. Namun dengan pemakaian minyak zaitun ia mampu mengelakkan kulit daripada regang. 

Minyak zaitun memiliki kandungan zat asid linoleic yang mampu membantu menyembuhkan kulit serta mengimbangkan air di dalam kulit. Selain itu kandungan polifenol sebagai bahan antioksida dapat membantu memperbaiki kulit ketika kulit mengalami kerosakan.

Oleskan minyak zaitun pada kulit terutama pada bahagian yang mengalami regangan kulit. Urut secara lembut sehingga meresap.

manfaat minyak zaitun

#2. Mencegah jangkitan yang menganggu perkembangan janin 

Jangkitan yang terjadi semasa hamil adalah sering dialami ibu hamil namun jika tidak dirawat dengan baik ia akan membahayakan bayi dalam kandungan. Sebelum keadaan bertambah teruk, ibu hamil boleh mengamalkan pengambilan minyak zaitun secara oral agar kesihatan lebih terjamin. 

Minyak zaitun ketika diamalkan semasa hamil dapat meningkatkan sistem imunisasi badan. Sifat antibakteria semula jadi di dalam minyak zaitun dapat meningkatkan kesihatan tubuh hari demi hari. 

Kandungan Vitamin A dalam minyak zaitun juga boleh membantu meningkatkan imunisasi badan ibu hamil. Lantas ibu hamil akan kurang terkena jangkitan.

#3. Membantu meningkatkan perkembangan otak janin 

manfaat minyak zaitun

Apa yang lebih menarik, manfaat minyak zaitun juga dapat membantu perkembangan otak bayi sejak di dalam kandungan lagi! Tentu anda sebagai ibu bapa inginkan anak-anak lahir menjadi orang yang bijak bukan?

Maka dengan mengamalkan pengambilan minyak zaitun setiap hari dapat membantu menjaga kesihatan ibu mengandung juga bantu perkembangan otak si manja dalam kandungan. 

Pengambilan minyak zaitun serta makanan bernutrisi yang lain dapat merangsang perkembangan otak bayi dengan lebih hebat.

#4. Menjaga kesihatan jantung bayi dalam kandungan

Dengan kandungan omega-3 di dalam minyak zaitun ini ia dapat memastikan jantung bayi di dalam kandungan menjadi lebih sihat. 

Saranan kami sentiasa masak makanan ibu hamil dengan menggunakan minyak zaitun. Tidak kiralah menu seperti pasta atau ayam dan ikan yang digril. Bukan saja sihat malah sedap pula tu!

#5. Mencegah bayi lahir cacat

manfaat minyak zaitun

Bayi lahir cacat atau birth defect tentu menjadi kerisauan ibu bapa bukan? Selain pengambilan asid folik, minyak zaitun juga dipercayai dapat mencegah bayi dilahirkan cacat. Malah ia juga dapat mengelakkan kelahiran bayi pramatang dan komplikasi kehamilan lain.

Jadi ibu-ibu, apa lagi tak salah untuk mengamalkan minyak aitun ini dari awal kehamilan lagi. Sesungguhnya makanan sunnah ini memang banyak kebaikannya. Lebih elok jika anda amalkan bersama makanan sunnah lain seperti kurma, buah delima dan banyak lagi! Selamat menjalani kehamilan sihat! Ibu sihat bayi pun sihat. 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Artikel ini telah mendapat kebenaran theAsianparent Indonesia untuk diterjemah. 

Baca juga:

my.theasianparent.com/makanan-sunnah-untuk-ibu-mengandung-2

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Penulis

Nur Izzati

Artikel(Cerita)
app info
get app banner