Resepi & Cara Membuat Roti Yang Jauh Lebih Sedap, Jom Cuba Buat Ibu Untuk Anak-Anak

Resepi & Cara Membuat Roti Yang Jauh Lebih Sedap, Jom Cuba Buat Ibu Untuk Anak-Anak

Cubalah resipi hebat ini!

Anda tahu cara membuat roti yang betul? Ini kerana kebanyakkan orang tidak suka membuat roti di rumah atas sebab sukar untuk membuatnya. Anara faktor- faktor yang menyebabkan resepi roti gagal termasuklah seperti: 

  1. ragi/yis yang tidak aktif,
  2. adunan roti yang tidak menjadi,
  3. roti itu keras.

Sudah hampir lima tahun saya membuat roti sendiri. Bukan nak cakap saya ni pakar membuat roti, tetapi jika anda mengikuti langkah-langkah ini dengan teliti, membuat roti sebenarnya tidak sukar.

Hari ini saya ingin berkongsi resepi doh yang mudah untuk semua. Resipi doh ini dipanggil Crazy Dough atau Universal Dough. Satu resipi doh ini boleh membuat pelbagai jenis roti. Hanya dengan satu resipi ini, saya telah berjaya membuat:

Cara membuat roti, anda mesti mencubanya! 

Breadstick Keju

Tambah sedikit serbuk keju parmesan ke dalam resipi ini dan bentukkan doh roti menjadi batang yang nipis

cara membuat roti

Roti Burger dan Roti Ban Kosong

resepi roti

Pizza

resepi membuat doh roti

Roti Bantal

resepi membuat doh

Roti Gulung Sosej

resepi roti sedap

cara membuat roti

resepi roti

 

resepi membuat doh roti

kredit: lecremedelacrumb – roti lain yang dibuat dengan menggunakan resipi doh yang sama

Resipi ini akan menghasilkan doh sebanyak 1.8kg. Doh sebanyak ini, cukup untuk membuat 4 pizza berukuran 10 inci diameter. Baki doh yang tidak digunakan boleh disimpan dalam peti sejuk selama 3 hari, atau dibekukan dalam peti sejuk untuk masa yang lebih lama. Apabila anda mahu menggunakannya, keluarkan doh dari peti sejuk, tunggu hingga cair dan gunakan seperti biasa.

Resepi roti

Bahan-bahan yang diperlukan

1 cawan (220 ml, 220 g) susu suam
2 sudu teh gula
80 g yis segar (atau 4 sudu teh yis kering aktif atau 4 sudu teh yis segera)
6⅔ cawan (1 kg) tepung serbaguna
3 sudu teh serbuk penaik
3 sudu teh garam (saya hanya menggunakan secubit garam sahaja, dan 1 ½ sudu teh untuk pizza)
1 ½ cawan (360 ml, 360 g) yogurt biasa
2 telur

Langkah-langkah

  1. Panaskan ketuhar kepada 220°C
  2. Dalam mangkuk kecil, campurkan susu suam dengan gula dan yis. Ketepikan sehingga yis menjadi aktif. Air itu akan menjadi keruh dan berbuih. Itulah cara anda tahu yis anda masih hidup.
  3. Masukkan campuran yis yang sudah aktif bersama dengan semua bahan-bahan yang lain ke dalam mesin pengadun atau mesin pemproses makanan. Kalau anda tidak memiliki mesin pengadun, adunan ini boleh diuli dengan tangan selama 10-15 minit. Hasil resipi ini adalah doh yang lembut, . Jika doh terlalu kering, tambahkan sedikit demi sedikit susu atau air. Jika ia terlalu lekit, tambahkan sedikit tepung.
  4. Anda boleh menggunakan Crazy Dough ini serta merta. Bentukkan doh itu ke dalam bentuk yang anda suka, tutup dengan kain yang basah dan ketepikan selama 15-20 minit supaya ia boleh mengembang. Masukkan ke dalam ketuhar yang panas dan bakar selama 15-20 minit atau sehingga kekuningan.

Resepi & Cara Membuat Roti Yang Jauh Lebih Sedap, Jom Cuba Buat Ibu Untuk Anak-Anak

Selamat mencuba.

kredit: kitchennostalgia

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga 

Variasi 5 resepi roti yang mudah dibuat, anak pasti suka nak makan

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner