5 Sebab Rasa Bosan Sebenarnya Baik Untuk Perkembangan Si Manja!

lead image

Kita tidak perlu takut dengan perkataan "saya bosan"

Ibu bapa hari ini lebih “hands-on” berbanding sebelum ini. Ini adalah sangat bagus tetapi tidak tanpa kesulitan. Anak-anak hari ini adalah lebih sibuk daripada biasa, menghadiri satu kelas ke kelas pembelajaran yang lain dengan masa yang tidak berstruktur yang sangat sedikit untuk bermain dan, ya, mungkin rasa bosan.

Kita tidak perlu takut mendengar anak-anak kita berkata "Saya bosan". Malah, ramai pakar berkata kebosanan boleh menjadi suatu perkara yang baik untuk anak anda. Berikut adalah sebabnya.

rasa bosan

Rasa Bosan Membolehkan Anak Memperkaya Kehidupan Dalaman Mereka

"Kanak-kanak perlu diselumbungi dalam kebosanan mereka sendiri untuk untuk menjadi cukup tenang supaya mereka boleh mendengar diri mereka sendiri," ahli psikologi Dr. Vanessa Lapointe berkata kepada The Huffington Post. "Apabila kita tidak dikelilingi oleh apa-apa pada masa itulah kita akan cepat berfikir."

Membantu Membangunkan Imaginasi

"Bersendirian seperti kertas yang kosong adalah sesuatu yang indah," kata pelawak yang kini menjadi penulis; Meera Syal kepada BBC. Kebosanan mendorong anak anda untuk mencari cara-cara untuk menghiburkan dirinya. Contohnya Syal, dia akhirnya menghiburkan dirinya dengan "membuat cerita, melukis gambar-gambar, dan pergi ke perpustakaan."

Daripada menenangkan anak anda dengan hiburan menggunakan tablet, biarkan mereka memanfaatkan sumber-sumber mereka sendiri untuk mewujudkan dan membangunkan diri mereka sendiri.

Berikan Peluang Belajar Berfikir Sendiri

Jika ia menjadi tanggungjawab anda untuk mengisi agenda harian anak-anak anda dengan aktiviti-aktiviti, mereka mungkin mempunyai masa yang lebih sukar membuat keputusan untuk diri mereka sendiri pada masa akan datang. "Peranan anda sebagai ibu bapa adalah untuk menyediakan kanak-kanak untuk mengambil tempat mereka dalam masyarakat. Sebagai seorang dewasa bermaksud berkongsi diri dan mengisi masa lapang anda dengan cara yang akan membuat anda gembira,” Lyn Fry memberitahu Quartz.

anak bosan

Membantu Mencari Minat Tersendiri

Kerana kebosanan membolehkan anak anda untuk berfikir untuk diri mereka sendiri, ia memberikan mereka lebih banyak sebab untuk meneroka perkara-perkara yang menarik minat mereka dan bukannya apa yang dikenakan ke atas mereka. "Ia adalah salah satu permintaan yang paling menindas orang dewasa bahawa kanak-kanak perlu ada minat dan bukannya mengambil masa untuk mencari apa yang menarik minat dia. Kebosanan penting kepada proses mengambil masa seseorang, "kata-kata dari ahli analisa jiwa Adam Phillips pada tahun 1993 (dipetik dalam artikel Quartz itu).

Membolehkan Anak Berehat

Menurut Screen Free Parenting, rangsangan berterusan tidak baik untuk otak sesiapa termasuk anak anda. Kebosanan membolehkan minda anak anda untuk berehat dan pulih. Ini juga dikaitkan dengan corak tidur yang lebih baik.

Semoga bermanfaat.

Baca juga: https://my.theasianparent.com/tabiat-didik-anak-yang-salah

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner