Bayi Lelaki 16 Bulan Mati Terjerut Tali Puting Semasa Menghisapnya, Parent Harus Lebih Berhati-Hati

lead image

Biasanya digunakan untuk keselesaan dan menenangkan bayi yang cerewet, puting perlu digunakan dengan cermat.

Apabila ibu ini menyerahkan bayi untuk hisap puting, dia tidak akan terfikir bahawa ia akan membawa maut kepadanya. Tetapi itulah apa yang telah terjadi. Dalam kemalangan yang tidak diduga di Malaysia, seorang bayi lelaki berusia 16 bulan meninggal dunia kerana dicerut oleh tali neon puting itu.

Seperti laporan ini, bayi itu cuba untuk melompat turun dari buaian, apabila kejadian itu berlaku ibunya, Narumon Pasupah, mendapati dia tercekik dengan tali dengan tubuhnya tergantung dari buaian. Pada masa tragedy itu, dia baru sahaja melangkah keluar untuk mengambil salah satu daripada empat orang anaknya dari sekolah.

Ibu berusia 33 tahun itu terkejut melihat badan bayi itu yang tidak bermaya telah bertukar biru pada masa dia menjumpainya di sana. Walaupun telah dikejarkan ke hospital, bayi itu telah meninggal.

Siapa yang akan mengaitkan apa-apa risiko dengan sesuatu seperti puting, yang sebenarnya bertujuan untuk menenangkan bayi? Biasanya digunakan untuk keselesaan dan menenangkan bayi yang cerewet, puting perlu digunakan dengan cermat. Sebagai ibu bapa baru, menenangkan bayi anda adalah salah satu keutamaan utama anda.

Walaupun ia pasti bukan pengganti kepada jururawat atau memberinya makan, jika bayi yang cerewet dan mahu menghisap walaupun setelah kenyang susu ibunya (atau susu formula), puting mungkin dapat memuaskan hati beliau. Jika anda memilih untuk menawarkan bayi puting, ingat perkara berikut:

Kelebihan bayi hisap puting

Menenangkan bayi cerewet: Seperti hal yang lain, ini mungkin tidak akan berkesan kepada semua bayi. Walaubagaimanapun, kebanyakan bayi berasa selesa dan selamat kerana mereka sedang menghisap sesuatu seolah-olah sedang menyusu.

Pakai dan buang: Jika bayi anda sudah biasa menggunakan puting dan sudah tiba masanya untuk dia berhenti menggunakannya, anda hanya perlu membuangkannya. Jika anak anda lebih suka menghisap jari atau jari kaki beliau, ia mungkin sukar untuk memberhentikan tabiat itu.

Menyediakan gangguan sementara: Jika tiba masanya untuk mendapatkan suntikan atau perlukan darahnya untuk diuji atau apa-apa prosedur lain yang tidak selesa, puting boleh menawarkan gangguan sementara. Oleh kerana dia mengaitkan puting dengan keselesaan dan keselamatan, ia akan menjadikan dia kurang meragam.

Keburukan bayi hisap puting

Bayi mungkin akan terbiasa menggunakannya: Jika bayi anda menggunakan puting untuk tidur dan ia terjatuh keluar dari mulutnya, bersedia untuk bangun kerap semasa mereka menangis.

Boleh membawa kepada isu-isu pergigian: Jika puting itu tidak dihentikan pada masa yang betul, ia boleh membawa kepada isu-isu gigi seperti gigi tidak sejajar.

Apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan jika beri puting untuk bayi?

Elakkan daripada menggunakan puting setiap kali bayi menangis: Kadang-kadang anda hanya perlu membuaikannya atau dia mungkin tidak selesa dengan posisinya. Berikan puting hanya antara suapan.

Pilih puting yang betul: Pilih silikon satu keping, yang boleh dicuci menggunakan mesin basuh pinggan mangkuk. Puting yang mempunyai beberapa bahagian meningkatkan risiko tercekik.

Bayi tidak mahukannya? Jangan menggunakannya: Idea ini adalah untuk menolong bayi itu berada di dalam keadaan selesa dan ‘tenteram’. Jika ia kelihatan seperti bayi yang tidak memerlukannya, elakkan memaksanya untuk menggunakannya. Jika dia tidak terganggu kerana ia jatuh daripada mulutnya ketika tidur, biarkan ia kekal begitu. Anda tidak perlu meletakkan ia kembali.

Pastikan ia bersih: Simpan beberapa puting berguna supaya anda boleh membersihkan mereka tanpa takut bayi menjerit dan menangis menunggu puting baru yang bersih. Kerap mendidih puting atau membasuhnya dengan cecair pencuci untuk memastikan puting bayi anda bebas dari kuman.

JANGAN mengikat tali di puting: Jangan sekali-kali menggunakan tali atau tali yang cukup panjang yang mungkin boleh mencekik leher bayi anda. Kemalangan hanya menunggu untuk berlaku dan satu masa pengabaian dapat membuktikan ia cukup berisiko.

Hanya pastikan anda berhentikan tabiat itu pada masa yang tepat kerana risiko menggunakan puting lebih besar daripada manfaatnya apabila bayi anda semakin membesar.

Walaupun sesetengah bayi akan berhenti menggunakannya dengan sendiri, bayi lain mungkin memerlukan bantuan. Ia adalah terbaik jika bayi anda dipisahkan daripada putingnya di antara umur dua dan empat. 

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga 

Cara-Cara Menghentikan Anak Anda Menghisap Puting

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner