Amaran Seorang Ibu: JANGAN Gendong Bayi Ketika Memasak Di Dapur Kalau Tak Mahu Menyesal!

Amaran Seorang Ibu: JANGAN Gendong Bayi Ketika Memasak Di Dapur Kalau Tak Mahu Menyesal!

Kalau ibu ayah selalu buat macam ni, elok hentikan sekarang walau apapun alasannya!

Cara gendong bayi dengan memakai baby carrier perlu juga bertepatan dengan aktiviti supaya tidak membahayakan bayi kan?

Keperluan menguruskan rumah tangga sering membuatkan ibu melakukan pelbagai kerja rumah dalam masa yang sama. Jadi pastinya ramai ibu yang mengambil keputusan untuk memakai gendongan bayi atau baby carrier sambil menyelesaikan kerja.

Bahaya Gendong Bayi Sambil Memasak, Wanita Melecur Akibat Dapur Meletup

Seorang ibu, Molly Landis merupakan salah seorang ibu yang melakukan perkara ini. Bayi yang hanya berusia 4 bulan perlu didukung jadi si ibu perlu memasak sambil memakai baby carrier untuk mengelakkan puterinya dari menangis.

Tetapi dia agak bertuah pada malam itu kerana bayinya sudah tidur di buaian. Padahal biasanya pasti si kecil itu akan menangis jika tidak berada dalam baby carrier.

Berikut perkongsiannya:

Biasanya saya tidak post perkara sebegini atau sebarang maklumat peribadi tetapi selepas berkongsi cerita ini dengan kawan rapat, saya rasa elok saya kongsikan kisah ini.

Pada hari Selasa lalu, saya terlibat dalam kemalangan di mana dapur saya meletup dan api terkena ke wajah, leher dan dada saya. Ini menyebabkan luka terbuka dan wajah dan dada saya melecur.

Ya ini kejadian dahsyat dan menyakitkan tetapi saya tidak dapat berhenti memikirkan betapa bertuah saya sebenarnya. Sebagai seorang ibu, saya sering meletakkan bayi saya yang berusia 4 minggu di dalam penggendong bayi tetapi pada malam ini seorang malaikat penjaga sedang mengawasi saya dan bayi saya!

Buat pertama kali dalam hidupnya, anak saya tertidur dalam ayunannya dan saya tidak memakai gendongan ketika di dapur. Luka paling teruk saya adalah di bahagian dada, di mana kepala anak saya selalu berada.

Mesej saya di sini adalah untuk berhati-hati berhati-hati terhadap aktiviti yang kita lakukan semasa memakai gendongan untuk bayi kita! Sejak ini berlaku, ramai ibu yang mengatakan mereka juga sering melakukan perkara ini.

Kita mungkin tidak pernah terfikir perkara ini tetapu saya sangat bersyukur bayi saya tiada berdekatan dengan letupan tersebut.

10 Aktiviti Yang Dilarang Ketika Menggendong Bayi

Pengalaman Molly Landis yang biasa memasak sambil menggendong bayi tersebut dapat kita jadikan pelajaran berharga untuk lebih hati-hati lagi saat melakukan aktiviti sambil memakai baby carrier walaupun dengan cara gendong anak yang betul.

Sebelum melakukan aktiviti sambil memakai baby carrier, elakkan melakukan 10 aktiviti ini ya:

#1 Memasak dengan Objek Panas atau Tajam

cara gendong bayi

Di dapur pastinya ada barangan yang tajam dan panas, jadi sebaiknya elakkan memakai baby carrier sekiranya anda sedang memasak. Ini termasuk ketuhar, dapur gas, pisau, air mendidih, ketuhar gelombang mikro dan banyak lagi.

#2 Menebas Rumput

Ini merupakan perbuatan yang sangat bahaya, bukan sahaja kerana mesin pemotong rumput ada bilah yang tajam tetapi ada risiko objek terpelanting.

Bayi akan memerlukan sesuatu untuk melindungi matahari kemungkinan batu melompat, perlindungan matahari, dan pelindung telinga untuk melindungi pendengaran mereka.

Sekali lagi, sebaik-baiknya babywearing sambil memotong rumput sebaiknya dielakkan ya.

#3 Berenang

Walaupun ibu boleh mendapatkan jenis baby carrier yang hebat seperti slings ring mesh, ini sebenarnya tidak dimaksudkan untuk digunakan semasa berenang atau sebarang aktiviti dalam air.

Ini kerana anda memerlukan fokus penuh untuk menjaga kedua-dua kepala ibu dan anak supaya sentiasa di atas air, yang akan menjadi sangat sukar ketika bayi  berada dalam posisi tetap di tubuh si ibu.

#4 Menunggang Basikal

pakai baby carrier

Jika anda ingin menunggang motosikal dengan bayi, pilihan yang paling selamat adalah membeli lampiran kerusi bayi dan topi keledar bayi. Kanak-kanak juga boleh menaiki sebuah kompartemen treler kecil di belakang basikal anda.

#5 Membersihkan Rumah Dengan Bahan Kimia

Jika menggunakan bahan kimia yang keras semasa pembersihan, sebaik-baiknya elakkan bayi dari berdekatan dengan tempat pembersiha tersebut. Ini bermakna jangan sekali-kali menggendong bayi walaupun untuk menyembur lipas!

#6 Mengangkat Objek Berat

 Jika ingin memindahkan perabot, dapatkan seseorang untuk menjaga bayi terlebih dahulu Bukan sahaja mengendong bayi sambil berat mengangkat berbahaya kerana anda berpotensi jatuh, terjatuhkan benda pada bayi dan lain-lain tetapi ia juga akan meletakkan banyak tekanan pada lantai pelvis dan abdominal selepas bersalin.

#7  Memanjat tangga / Permukaan Yang Tidak Stabil

Jika ada potensi untuk tersadung, jangan lakukannya semasa menggendong bayi. Ini termasuk menaiki atau menuruni tangga, berjala di permukaan yang tidak stabil seperti batu, dan sebagainya. 

#8 Berjalan Di Tempat Curam

baby carrier terbaik greenchildmagazine

Sekiranya melalui kawasan berbukit-bukau atau curam, pastikan anda elak sama sekali ya! Keadaan mungkin tidak stabil dan ini merisikokan pemakai untuk jatuh di atas bayi dahulu walaupun cara gendong bayi secara berhadapan atau di belakang tubuh ibu.

Bahaya!

#9 Berlari

Berlari sambil menggendong bayi anda dalam penggendong boleh membawa kepada sesuatu yang dipanggil "shaken baby syndrome". Tulang si kecil tidak bersedia untuk pergerakan jolting yang datang serentak ketika orang dewasa sedang berlari ya ibu ayah!

Ibu ayah perlu mendengar naluri dan ikut isyarat anak. Idealnya, jika anak  dapat berkomunikasi dengan jelas pastikan anak beritahu sekiranya tidak selesa atau mengalami sakit supaya anda boleh berhenti dengan serta-merta.

#10 Senaman Tertentu

Jangan cuba pakaian bayi sambil melakukan crab walk, tricep dips, angkat berat, atau melakukan planking! 4 contoh senaman ini tidak boleh dilakukan sama sekali semasa membawa menggendong bayi.

Ibu ayah, mulai sekarang kita wajib lebih berhati-hati lagi ya semasa melakukan berbagai pekerjaan rumah sambil menggendong bayi. Ini kerana musibah bolehterjadi pada kita dan si manja pada bila-bila masa tanpa diduga.

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus download Aplikasi Keibubapaan #1 Di Asia Tenggara kami.Amaran Seorang Ibu: JANGAN Gendong Bayi Ketika Memasak Di Dapur Kalau Tak Mahu Menyesal!

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: theAsianparent Indonesia

Baca juga:

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Mana-mana pandangan dan pendapat di dalam artikel ini adalah peribadi dan tertakluk hanya pada pengarang, ia tidak mewakili theAsianparent atau klien.
Artikel(Cerita)
app info
get app banner