Anak Muntah Atas Karpet & Sofa Jangan Ditenyeh! Ini 5 Cara Betul Bersihkan Muntah

Anak Muntah Atas Karpet & Sofa Jangan Ditenyeh! Ini 5 Cara Betul Bersihkan Muntah

Selalunya bila anak muntah, ia merupakan sesuatu yang tidak dijangka. Apatah lagi apabila anak muntah akibat sakit, menyebabkan parents kena bersihkan kotoran sama berulang kali!

Anak muntah merupakan salah satu perkara yang akan dialami oleh semua ibu ayah, tetapi ia mungkin lebih memeningkan kepala apabila si kecil tidak sengaja muntah merata-rata!

Apatah lagi jika muntah anak terkena pada perabot atau barangan rumah seperti sofa, karpet, cadar dan barangan yang diperbuatkan dari fabrik.

Hakikatnya, membersihkan kotoran akibat anak muntah merupakan perkara paling melecehkan. Jadi kami di theAsianparent ingin berikan ibu ayah tips untuk membersihkan muntah dari beberapa barangan di rumah.

5 Cara Untuk Membersihkan Kesan Anak Muntahanak muntah

Pastinya perkara pertama yang perlu dilakukan adalah mengalihkan muntah tersebut. Perkara yang perlu anda lakukan adalah membersihkan muntah dengan segera sebelum ia kering.

Tetapi sekiranya muntah telah kering, pastikan anda renjis dengan air sejuk terlebih dahulu untuk ‘melonggarkan’ muntah dari permukaan fabrik.

Walau bagaimanapun, setiap barangan memerlukan pendekatan pembersihan yang berbeza kerana permukaan yang berlainan.

Berikut 5 cara membersihkan muntah dengan betul:

#1 Keringkan Kesan Muntah Terlebih Dahulu

Apa pun permukaan sama ada karpet, tilam atau cadar, pastikan anda bermula dengan mengeringkan muntah sebelum membersihkannya! Taburkan serbuk penaik atau tepung jagung pada noda dan biarkan selama 10 hingga 15 minit.

Kemudian vakum semuanya dengan muncung hos.

#2 Sembur Dengan Air Panas dan Tekap

bersihkan kesan muntah

Basahkan sedikit sahaja bekas muntah tersebut dengan air suam yang disembur, kemudian gunakan kain yang bersih dan kering seperti tisu dapur untuk menekap kesan basah.

#3 Menghilangkan Kesan Muntah dari Karpet

Bagi melakukan ini, ada beberapa cara yang boleh dilakukan. Bahan-bahan yang digunakan boleh didapati dari dapur sahaja.

  1. Tuangkan air soda ke noda, tekap dengan tisu dapur dan ulang sehingga kesan muntah hilang.
  2. Sembur cuka putih dengan nisbah air 1:1; biarkan ia menyerap selama 15 minit, kemudian tekap dengan tisu dapur sehingga kering.
  3. Ulang sehingga noda hilang. Jika ini tidak berfungsi, cuba sembur pada larutan nisbah 2:1 bahagian air dengan cuka putih, kemudian letakkan kain putih yang lembap di atas noda, kemudian seterika pada tetapan stim untuk memindahkan noda.
    Anak Muntah Atas Karpet & Sofa Jangan Ditenyeh! Ini 5 Cara Betul Bersihkan Muntah

    sumber: bci270

  4. Gunakan pembersih karpet atau ‘carpet stain remover’ yang boleh didapati di pasaran.
  5. Gunakan mesin pembersih karpet atau dapatkan khidmat pencuci karpet untuk kesan yang benar-benar degil.

#4 Membersihkan Muntah Dari Tilam atau Sofa

Sebaik sahaja mengalihkan muntah, tekapkan kain untuk memerangkap sebarang kesan basah. Kemudian campurkan jumlah air dan cuka putih yang sama dalam botol semburan, basahkan kesan tersebut itu kemudian tekap sekali lagi. Ulangi sehingga noda hilang.

Anda mungkin ingin menggunakan kaedah ini pada sofa yang mahal contohnya. Sekiranya anda masih khuatir, hubungi pembersih profesional.

#5 Membersihkan Kotoran Dari Fabrik

Sebaik sahaja anda telah memusnahkan muntah berlebihan, letakkan bahan pembersih kotoran dan biarkan beberapa minit. Kemudian cuci pakaian menggunakan suhu paling panas yang boleh digunakan untuk fabrik tersebut.

Bagaimana Nak Hilangkan Bau Muntah?

cara hilangkan bau muntah

Menghilangkan bau muntah yang berlarutan adalah langkah akhir yang perlu dilakukan selepas selesai membersihkan kesan muntah. Kalau dibiarkan, pasti tak selesa pula terutama jika ada tetamu bertandang ke rumah!

Nah, ini 3 cara untuk menyelesaikan misi pembersihan kali ini:

  1. Gunakan Serbuk Penaik! Taburkannya serbuk penaik di sekeliling kawasan yang terjejas, biarkan selama satu jam atau lebih, kemudian habis. Anda boleh menggunakan ini untuk menyegarkan kasut, sofa, permaidani, upholsteri dan permaidani secara umum.
  2. Cuka Campurkan nisbah 1:1 cuka bersama air, dan sembur di bahagian terkena muntah bagi menghilangkan bau. Tetapi kalau anda tidak suka bau cuka, kami mengesyorkan anda membuka tingkap untuk mengudara di bilik pada masa yang sama.
  3. Spray bilik yang meneutralkan bau adalah lebih baik daripada penyegar udara biasa yang hanya menutupi bau dengan bau wangi.

Tips Tambahan

Oh ya, ingin kami sarankan beberapa tips tambahan ini ya:

  • Jangan sekali-sekali menggosok atau tenyeh kesan muntah pula. Ini akan menyebabkan ia masuk lebih dalam ke dalam fabrik dan menjadikan ia lebih sukar untuk dikeluarkan.
  • Sekiranya anda sensitif terhadap bau, letakkan setitik minyak wangi/ parfum yang kuat, lotion atau ubat gigi di bawah hidung sebelum bermula.
  • Letakkan tangan anda di dalam beg plastik sambil membersihkan kotoran.
  • Jika tidak mempunyai vakum, anda perlu mengikis seberapa banyak muntah yang mungkin menggunakan pisau atau sudu terlebih dahulu.
  • Selepas membersihkan kawasan tersebut, buang kandungan dalam vakum. Ini akan membantu mencegah bau dan pertumbuhan bakteria di dalam vakum.

Semoga bermanfaat untuk anda.

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus download Aplikasi Keibubapaan #1 Di Asia Tenggara kami.

Anak Muntah Atas Karpet & Sofa Jangan Ditenyeh! Ini 5 Cara Betul Bersihkan Muntah

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: realhomes

Baca juga:

Anak Cirit Birit, Muntah 40 Kali Selepas Makan Jajan Dalam Kotak Mainan!

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner