Tragis, Ibu Kepada 7 Orang Anak Nekad Gantung Diri Pada Hari Lahir Anaknya

Tragis, Ibu Kepada 7 Orang Anak Nekad Gantung Diri Pada Hari Lahir Anaknya

Ibu kepada 7 orang anak ini nekad membunuh diri di hari lahir anak perempuannya. Bagaimana harus anaknya itu lalui hari lahirnya dengan ingatan ibunya telah pergi.

Tragis bila memikirkan orang yang selama ini nampak normal dan ceria tetapi sebenarnya sedang bergelut di dalam dengan kemurungan. Ada pelbagai jenis kemurungan yang dihidapi, dan antara yang paling berbahaya ialah yang tidak menunjukkan apa-apa simptom. 

Seperti kisah yang berlaku kepada seorang ibu kepada 7 orang anak ini, dia telah menggantung diri di rumah pada hari lahir anak perempuannya. 

Entah bagaimana anak perempuannya harus hidup dengan ingatan ibunya telah pergi pada hari kelahirannya. 

Suami dan anak-anak kepada Louise Giles, 41, yang kelihatan riang dalam diam dia telah mengunjungi pakar psikologi beberapa hari sebelum kematiannya dan diberitahu bahawa dia mengalami salah satu jenis kemurungan.

jenis kemurungan

Namun, dia tidak memberitahu diagnosis itu kepada siapa pun dan mengambil nyawanya sendiri ketika suaminya David Giles bekerja dan anak-anaknya Dylan dan Shannon di sekolah.

Menurut laporan Mirror, berita kematiannya tersebar dengan cepat di kalangan rakan dan saudara-mara, hampir 40 orang berkumpul di luar rumahnya.

Ia merupakan hari-hari yang biasa bagi keluarga Giles, setiap pagi suaminya akan mengucapkan selamat kepada Louise sebelum ke pejabat. 

Jiran temui mayatnya tergantung

Namun, setelah beberapa panggilan tidak dijawab dari ahli keluarga lain dia menjadi risau dan meminta jirannya, Ashley Harris, untuk memeriksa Louise.

"Saya mengetuk pintu tetapi tidak dijawab, jadi saya memutuskan untuk mencuba pintu belakang di kebun," kata Encik Harris.

"Ia ditutup tetapi saya melihat melalui tingkap dan saya dapat melihat telefon bimbitnya di sebelah dan ada seseorang sedang menghubunginya.

"Saya dapat melihat apa yang saya kira adalah bayangan Louise sebelum saya menyedari itu adalah Louise, dan kakinya tidak menyentuh lantai."

Giles berkata: "Kami tidak tahu mengenai jenis kemurungan yang dialaminya itu, kami tidak tahu apa-apa tentang konsultasi dia dan pakar psikologi itu. Semua jiran, rakan dan ahli keluarga menganggap dia normal.

"Kami meluncur ais pada hari Ahad sebelum kematiannya, saya langsung tidak melihat apa-apa perubahan pada dirinya.

Saya sentiasa bersama dengan Louis, satu-satunya masa saya tidak berada bersama dia adalah ketika saya bekerja. Kami menghabiskan setiap petang dan hujung minggu bersama-sama," kata Giles. 

Setelah mayatnya ditemui, lebih daripada 30 orang anggota keluarganya yang turut bersedih termasuk Shannon yang sepatutnya menyambut hari lahirnya. 

Ahli patologi Fawaz Musa mengesahkan bahawa Louis Giles meninggal dunia akibat menggantung diri pada 30 Januari tahun ini dan dia dikatakan meninggal pada pukul 10.05 pagi.

Penuh carian di Google tentang cara membunuh diri

jenis kemurungan

Polis memuat turun data dari telefon bimbitnya dan menemui banyak carian Google yang berkaitan dengan bunuh diri sebelum kematiannya yang tragis.

Dalam satu kenyataan, keluarga menggambarkan Louise Giles sebagai seorang isteri, ibu, anak perempuan dan pengasuh yang penyayang. Dia selalu mengukit senyuman di wajahnya dan tujuh orang anaknya sangat menyayanginya."

Kes ini diputuskan sebagai kes bunuh diri. Pembantu koroner Berkshire, Katy Thorne QC, mengesahkan Louise didiagnosis mengalami kemurungan pada Januari tahun ini.

"Pada 30 Januari, suaminya meninggalkan rumah untuk membawa anak-anak ke sekolah dan kemudian pada pagi itu, ibunya sempat melihatnya pada pukul 8 pagi.

"Keluarganya tidak dapat menghubungi Louise sehingga suaminya meminta jiran untuk pergi untuk memeriksa rumah itu. Mereka mendapati mayatnya tergantung dari ruang tangga dengan tali gaun.

Louise Giles dengan niat mengambil sendiri nyawanya,” Kata Thorne. 

Menulis penghormatan terakhir dalam talian, seorang ibu yang bersedih, Towner berkata: "Betapa hebatnya kamu, sekarang adalah waktu paling sukar bagi kami semua untuk hidup tanpa kamu di sini. Janganlah kemurungan lagi, harap kamu tenang disana.

jenis kemurungan

"Betapa cantiknya kamu sebagai wanita luar dan dalam. Kamu semestinya ada di sini bersama kami, saya tidak percaya ini berlaku. Kami semua kecewa dan patah hati, kamu tidak sepatunya pergi terlalu cepat, kami akan sentiasa mengingatimu setiap hari.”

Sekiranya ibu-ibu mengalami kemurungan percayalah, mengambil nyawa sendiri bukanlah solusinya. Fikirkan perasaan anak-anak dan keluarga.

Ibu ini telah memberikan kesan yang cukup besar terutama sekali buat anaknya yang pada masa yang sama sepatutnya menyambut hari lahirnya waktu itu. 

Bayangkan setiap hari lahirnya selepas ini dia akan mengingati ibunya telah mengambil nyawanya sendiri, peritnya perasaan dia waktu itu. 

Sumber: Mirror

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga:

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Penulis

Nur Izzati

Artikel(Cerita)
app info
get app banner