5 perkara penting yang diterapkan Shah Rukh Khan pada anak-anaknya

5 perkara penting yang diterapkan Shah Rukh Khan pada anak-anaknya

Keluarga Shah Rukh Khan sentiasa kelihatan bahagia dan gembira. Apa rahsianya? Ini 5 peranan penting yang diterapkan dalam keluarganya.

Keluarga Shah Rukh Khan sering menjadi tumpuan media di serata dunia. Bukan saja kerana mereka keluarga pelakon terkenal, tapi ia juga kerana Shah Rukh Khan merupakan suami dan ayah yang penyayang.

Tengok saja Instagram peribadi pelakon ini, selalu beliau muatnaik gambar keluarganya diiringi ungkapan kerinduan, kebanggaan dan kebahagiaan mereka.

Pada 16 September yang lepas, Shah Rukh Khan telah memuatnaik satu gambar dengan kapsyen yang cukup menyentuh hati ibu bapa:

“Anak-anak kita bukan tanggungjawab kita, mereka adalah kayu pengukur kemampuan kita sebagai ibu bapa. Jika seseorang berkata: “Anak aku bermasalah”, aku ingin kata pada mereka untuk tak melihat anak sebagai anak yang bermasalah.

Ini kerana, masalah yang sebenar adalah potensi kita sebagai ibu bapa. Mereka adalah bukti yang menunjukkan kita boleh melangkaui kemampuan lebih dari yang kita tahu.

Anak adalah kemampuan kita sebagai ibu bapa, bukan tanggungjawab.”

Selain dari petikan di atas, ini antara 5 perkara yang diterapkan dalam keluarga Shah Rukh Khan. Bagus sekali untuk kita ikut!

5 perkara penting yang diterapkan dalam keluarga Shah Rukh Khan

keluarga shah rukh khan, srk, anak perempuan srk, Anak Shah Rukh Khan, gaya Shah Rukh Khan jaga anak, Shah Rukh Khan, anak shah rukh khan bercinta,

1. Jadikan anak sebagai kawan

Salah satu perkara penting yang diterapkan oleh SRK ketika mendidik anak-anak adalah, selalu berusaha untuk menjadi rakan mereka. Ini akan membuatkan hubungan lebih rapat dan erat.

“Saya sayangkan mereka bukan kerana mereka adalah anak-anak saya, tapi kerana saya mendapat persahabatan dari mereka.

Saya sedar apabila mereka dewasa, mereka adalah kawan terbaik saya. Saya gembira dapat kawan baik yang tak pernah saya miliki sebelum ini.”

Anaknya Aryan turut berkata hal yang sama pada hari lahir SRK yang ke-51.

Aryan memberi ucapan: “Dia boleh bermain seperti kanak-kanak, memberi nasihat seperti seorang kawan dan melindungi seperti seorang bodyguard.

2. Mengajar anak menghormati agama

“Saya tak mengajar anak-anak saya ‘apa itu Hindu, apa itu Muslim,” kata SRK

Dia berkata dari awal, dia mendidik anaknya untuk menghormati kewujudan agama. Lebih-lebih lagi dia dan Gauri mempunyai latar belakang agama yang berbeza.

Dia percaya anak-anaknya perlu tahu tentang Tuhan dan tidak mempermainkan agama. Dia mengajar anak-anaknya untuk menghormati semua agama.

3. Waktu bersama anak lebih berharga daripada wang

keluarga shah rukh khan, srk, anak perempuan srk, Anak Shah Rukh Khan, gaya Shah Rukh Khan jaga anak, Shah Rukh Khan, anak shah rukh khan bercinta,

Walaupun sibuk, SRK sentiasa cuba meluangkan masa bersama anak-anak. Dia mengajar anaknya Suhana mengayuh basikal, pergi ke pertandingan taekwondo Suhana dan Aryan dengan menjadi penyokong yang paling kiat bersorak.

SRK juga selalu menjemput anak-anaknya di sekolah.

3. Melindungi anak

Namanya yang besar sudah tentu menyebabkan SRK menjadi sorotan media sentiasa. Kerana ini, dia selalu melindungi anaknya dari media dan menghantar anaknya untuk belajar di luar negara.

“Saya tak nak anak-anak saya terlibat dalam kehidupan sebagai public figure. Cukup hanya saya.”

keluarga shah rukh khan, srk, anak perempuan srk, Anak Shah Rukh Khan, gaya Shah Rukh Khan jaga anak, Shah Rukh Khan, anak shah rukh khan bercinta,

4. Membuat peratuan untuk orang yang mahu keluar dating dengan anaknya

Sebagai seorang ayah kepada anak perempuan yang semakin dewasa, cantik dan menarik, tentunya Shah Rukh Khan memiliki peraturan untuk bakal teman lelaki anaknya. Antaranya:

  • Lelaki yang ingin mendekati Suhana harus memiliki pekerjaan.
  • Orang itu harus menghormati dan menghargai Suhana
  • Bagaimana cara orang tersebut memperlakukan Suhana, SRK akan melakukan hal yang sama padanya.
5. Mengutamakan kebahagiaan anak

Ketika bercakap tentang anak-anaknya, Shahrukh Khan pernah berkata:

“Tidak ada satupun dari anak saya yang mempunyai perangai sama seperti saya, dan saya bersyukur. Mereka adalah anak-anak yang baik.

Satu-satunya persamaan kami adalah lesung pipit.

Saya ingin mereka membesar dengan sihat dan bahagia serta mampu melakukan apa saja yang mereka inginkan.”

Untung betul keluarga Shah Rukh Khan ini kan? Jadi ibu bapa, ada tak nilai-nilai penting ini yang anda mahu didik pada anak? Jom kongsikan ia dengan kami!

 

 

 

 

 

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman The AsianParent Malaysia

Sumber: Artikel asal ditulis oleh Fitriyani; diterjemah dengan izin dari theAsianparent Indonesia

Baca juga:

Wah, Ketat Betul 7 Syarat SRK Bagi Pada Bakal Boyfriend Anaknya Ni!

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner