Anak Dalam Diam Korek Telinga Sampai Gegendang Pecah, Sila AWASI Tingkah Anak Di Rumah!

lead image

Akibat korek telinga sendiri guna cotton buds, gegendang telinga budak ini berdarah teruk hingga koyak dan luka.

Banyak kali rasanya kami di theAsianparent Malaysia mengupas isu tentang bahaya pemakaian kapas putih yang boleh menyebabkan gegendang telinga pecah, terutama bila anak korek telinga dengan sendirinya tanpa pengetahuan ibu bapa.

Kalau nak pakai kapas putih ini boleh, tapi ibu perlu sentiasa simpannya di tempat yang lebih tinggi dan jauh dari pandangan anak.

Seperti yang berlaku pada seorang ibu bernama Zalila Ismail yang berkongsi di laman Facebook miliknya di mana anaknya menggunakan cotton bud untuk korek telinga dan semasa itu dia terlepas pandang.  

Korek telinga sendiri sampai berdarah teruk 

korek telinga

Akibatnya si kecil itu tiba-tiba menangis sambil memegang cotton bud itu dan menekap telinga kanannya.

Semasa insiden tersebut berlaku, ibu ini melihat ada darah yang mula keluar dari telinga anaknya dan selepas beberapa jam pendarahan terhenti dan kemudiannya berdarah kembali.

Setelah sampai ke klinik, doktor memberitahu agar membiarkan darah tersebut menjadi beku bagi membantu proses pemulihan. Namun keesokannya, ia masih berterusan berdarah dan dia mengambil keputusan untuk rujuk kepada pakar.

Sampai sahaja di hospital, kemera kecil di masukkan ke dalam telinga dan apa yang dilihat seolah lubang telinganya menjadi lopak air (darah).

Namun doktor meminta agar ia beku sendiri kerana tidak boleh melihat lebih terperinci kerana di dalamnya banyak darah.

Selepas dua minggu,  kes tersebut dirujuk semula kepada pakar lalu doktor mengesahkan gegendang telinga anaknya sudah pecah, koyak dan luka. Namun, doktor mengatakan ia boleh sembuh. 

Jadi, peringatan untuk ibu dan ayah yang lain supaya waspada dengan tingkah laku anak di rumah dan simpan semua barang yang boleh membahayakan mereka di tempat yang lebih tersembunyi.

Punca gegendang telinga pecah 

gegendang telinga pecah

  • Tekanan yang tinggi
  • Menggunakan alat tajam untuk korek telinga
  • Perubahan mengejut kerana tekanan udara semasa berenang, menyelam atau duduk berhampiran bunyi yang kuat.

Tanda-tanda

  • Pesakit mengadu rasa sakit di bahagian telinga secara tiba-tiba.
  • Ketidakselesaan di bahagian telinga
  • Bunyi berdesing dalam telinga (tinnitus)
  • Kurang pendengaran
  • Bernanah, berdarah

Komplikasi yang boleh berlaku

  • Risiko hilang pendengaran kekal.
  • Jangkitan telinga tengah

Semoga perkongsian ini bermanfaat dan menjadi iktibar kepada ibu bapa yang lain. 

Untuk dapatkan lebih banyak informasi dari theAsianparent Malaysia, boleh terus download Aplikasi Keibubapaan #1 Di Asia Tenggara kami.

 

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Sumber: Pakar Borong Barang Baby, MyHealth

Baca juga: 

BAHAYA: Berhenti Guna Putik Kapas Untuk Korek Telinga Anak Anda Lagi!

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

app info
get app banner