Menu Dan Tip-Tip Memberi Makan Bayi Apabila Tumbuh Gigi

Menu Dan Tip-Tip Memberi Makan Bayi Apabila Tumbuh Gigi

Memberi makan bayi saat tumbuh gigi memang selalu menjadi drama para ibu bapa. Daripada jadi stres, cuba tip-tip dan beberapa cadangan ini dahulu.

Ibu-ibu sekalian pasti dah tahu betapa susahnya apabila anak sedang tumbuh gigi. Mereka mula kekecohan, badan panas, cirit-birit, tapi yang paling buat para ibu bapa stres; susah makan!

Gigi susu kanak-kanak biasanya mula kelar satu persatu (atau 2 sekaligus) pada usia 6 bulan sampai 2 1/2 tahun. Supaya anda bersiap sedia, catatkan jadual tumbuh giginya dari awal.

Bagaimana cara memberi makanan kepada bayi ketika tumbuh gigi?

Kebanyakan bayi yang sedang tumbuh gigi cenderung susah makan, hingga tidak mau makan sama sekali selama beberapa hari.

Bayi mungkin kekecohan beberapa hari, kerana menunjukkan semua tanda-tanda tumbuh gigi tetapi tiada gigi keluar selepas itu.

Biasanya, masa paling buruk bagi bayi adalah ketika gigi pertamanya keluar dan saat gigi gerahamnya tumbuh di usia 1 tahun ke atas.

Tidak ada cara yang tepat untuk memastikan berapa lama proses yang diperlukan gigi untuk dapat keluar sepenuhnya dari gusi. Proses ini lah yang menyebabkan rasa tidak selesa pada bayi, hingga dia enggan makan.

Untuk menyiasatinya, tawarkan makanan yang cair seperi bubur, buah atau sayuran yang dikukus lalu dihancurkan. Yang paling tepat, berikan makanan yang boleh langsung dikunyah tanpa ditelan.

Sebaiknya masukkan makanan ke peti sejuk sebelum menghidangkannya. Makanan yang dingin dapat membantu meredam kesakitan pada gusinya.

Gunakan juga sendok yang dibuat dari getah, biasanya bayi suka menggigit sendok apabila tumbuh gigi.

Contoh menu memberi makan bayi saat tumbuh gigi

Jika bayi tidak mau makan apabila tumbuh gigi, sebaiknya jangan dipaksa. Biarkan mereka makan jika mereka ingin makan.

Namun anda boleh mencuba beberapa pilihan makanan ini untuk dihidangkan pada si kecil:

  • Timun atau lobak mentah yang sudah dikupas. Potong-potong dalam ukuran besar agar boleh digenggam oleh anak. Simpan di dalam peti sejuk terlebih dahulu agar dingin sehingga boleh meredakan kesakitan pada gusi anak.
  • Yogurt dingin. Selain meredakan kesakitan gusi, yogurt juga kaya dengan kalsium yang baik untuk pertumbuhan gigi.
  • Biskut bayi. Pilih biskut yang tanpa pemanis. Gula tambahan memang tidak baik untuk gigi bayi kerana boleh menghambat pertumbuhannya.
  • Puree dingin dari buah atau sayur kegemaran si kecil.

Perhatikan bayi anda apabila dia mengambil timun atau lobak kupas. Pastikan tidak ada gigitan yang terlalu besar saat bayi menggigitnya kerana boleh tersedak.

Semoga informasi ini berguna!

Rujukan: Baby Center, SF Gate, Made for Mums.

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Artikel(Cerita)
app info
get app banner