Bahaya Guna Baby Walker, Bayi MAUT Dilanggar Lori, Ini Amaran Penting Buat Ibu Bapa!

lead image

Siapa sangka sebenarnya, penggunaan baby walker ini membawa bahaya. Jadikan kisah ngeri ini sebagai pengajaran ya ibu ayah? Pantau anak anda!

Tragik. Hanya itu yang mampu diucapkan apabila mendengar berita tentang bahaya penggunaan baby walker ini. 

Penggunaan baby walker telah banyak menimbulkan pro dan kontra. Pakar masih berdebat apakah manfaat dan bahaya baby walker. Namun baru-baru ini, tak sangka penggunaan baby walker akhirnya membawa padah!

Seorang bayi dilaporkan menggunakan baby walker untuk berjalan, lalu dilanggar lori apabila baby walkernya tiba-tiba meluncur ke jalan, tanpa sempat dielak lori tersebut!

Kronologi kejadian penggunaan baby walker membawa padah

penggunaan baby walker, bahaya baby walker, baby walker, walker untuk bayi, keburukan penggunaan baby walker, baby walker sesuai umur berapa, umur bayi yang sesuai naik walker, baby walker yang bagus untuk bayi, penggunaan baby walker bila

Dipetik dari Bangkok Post, seorang bayi dilaporkan maut ketika menggunakan baby walker akibat dilanggar lori di hadapan kedai milik ibu bapanya. 

Insiden itu terjadi di Soi Suksawat, bandar Phra Samut Chedi, Prakan, Thailand pada hari Khamis pukul 2 petang waktu tempatan. 

Pemandu lori tersebut, Sanan Sopapong (61) mengatakan, dia sedang memandu lorinya, dan tiba-tiba di tengah perjalan, sebuah baby walker meluncur laju ke tengah jalan dalam jarak yang sangat dekat.

Dia yang terkejut cuba untuk mengelak, tetapi baby walker itu masih terkena roda belakang lori terbabit. 

Setelah insiden itu terjadi, polis segera ke lokasi kejadian dan menemui Wilawan Pitpan (30), ibu mangsa, menangis dan memegang tubuh anak lelakinya itu. Kepala dan lutut kanan bayi tersebut cedera parah. 

Lori yang melanggar mangsa diparkir sekitar 5 meter hadapan kedai, sambil pemandunya menanti ketibaan polis. 

Kecelakaan Akibat Penggunaan Baby Walker

penggunaan baby walker, bahaya baby walker, baby walker, walker untuk bayi, keburukan penggunaan baby walker, baby walker sesuai umur berapa, umur bayi yang sesuai naik walker, baby walker yang bagus untuk bayi, penggunaan baby walker bila

Sambil menangis, ibu mangsa menjelaskan sebelum kematian bayinya ini, dia memang meletakkan mangsa di dalam baby walker untuk bermain. Bayinya itu dikatakan bermain berhampiran pintu masuk kedai mereka.

Namun, terdapat penghalang yang berukuran satu meter di hadapannya.

Ketika sibuk chatting dengan saudaranya, bayi itu telah melanggar penghalang terbabit dengan baby walker yang digunakannya, mengakibatkan walker itu meluncur laju ke jalan dan berhadapan dengan lori yang sedang melalui jalan tersebut. 

Kami di theAsianparent Malaysia mengucapkan takziah buat keluarga mangsa. Kejadian ini haruslah dijadikan pengajaran buat semua ibu bapa di luar sana agar lebih berhati-hati dan tidak lalai ketika mengawasi anak yang duduk dalam baby walker

Bagaimana Memastikan Penggunaan Baby Walker Yang Selamat?

penggunaan baby walker, bahaya baby walker, baby walker, walker untuk bayi, keburukan penggunaan baby walker, baby walker sesuai umur berapa, umur bayi yang sesuai naik walker, baby walker yang bagus untuk bayi, penggunaan baby walker bila

Disadur dari Parenting Firstcry, sangat disarankan untuk ibu bapa agar tahu langkah berjaga-jaga yang selamat jika ingin memberi anak guna baby walker secara aktif. 

Berikut antara langkah keselamatan yang penting untuk penggunaan baby walker:

  • Pastikan baby walker diguna hanya di permukaan datar dan rata
  • Jauhkan bayi dan baby walkernya dari tangga atau lopak air
  • Anda atau orang dewasa lain harus sentiasa dekat dengan bayi untuk mengawasinya
  • Lepaskan benda atau permukaan yang tajam dan runcing dari sekitar baby walker sebelum digunakan. Benda yang berat dan mudah pecah di sekitar area bermain bayi juga harus dipindahkan

Dari kes ini, kita sebagai ibu bapa haruslah pengambil pengajaran. Pengawasan teliti harus dilakukan jika bayi anda menggunakan baby walker.

Jika anda harus melakukan benda lain dan tidak boleh mengawasi bayi yang sedang menggunakan baby walker, mintalah bantuan orang terdekat. Tidak pun, jangan letak bayi dalam baby walker tersebut. 

Waspada dan berhati-hatilah ketika mengawasi anak ya? Semoga Tuhan sentiasa melindungi buah hati kita. 

Semoga bermanfaat.

Artikel ini asalnya ditulis oleh Nia Lara Sari dan mendapat kebenaran theAsianparent Indonesia untuk diterjemah.

Peringatan: Anda tidak dibenarkan menyiar artikel ini di mana-mana laman web atau status Facebook yang lain, tanpa pemberian kredit dan pautan yang tepat lagi berfungsi pada artikel asal di laman theAsianparent Malaysia

Baca juga:

Doktor pakar minta ibu bapa BERHENTI guna baby walker, ini sebabnya

 

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Penulis

Ayu Idris