Manfaat Menambahkan Bawang Putih Pada Makanan Pejal Si Kecil

lead image

Saat si kecil masuk usia 6 bulan, jangan lupa untuk menambahkan bawang putih dalam makanan pejalnya kerana khasiatnya memang menakjubkan!

Bawang putih dipercaya memiliki manfaat kesihatan bagi orang dewasa. Namun ternyata, ia juga memiliki manfaat untuk bayi dan kanak-kanak!

Bayi yang berusia bawah 1 tahun memang tidak digalakkan untuk mengambil gula dan garam, namun bawang putih boleh membantu membuat rasa makanan pejal lebih enak dan berperisa.

Selain itu, aroma bawang yang harum membuat selera makanan bayi lebih meningkat.

Ia bukan hanya bermanfaat untuk meningkatkan nafsu makan, malah kandungan dari makanan ini juga baik untuk kesihatan si kecil, diantaranya:

  • Sumber Vitamin C, B6, dan B1. Serta mengandungi mangan, selenium, zat besi, dan potassium.
  • Mengandungi bahan Allicin yang berfungsi sebagai antivirus dan antibakteria yang bermanfaat untuk kekebalan imun tubuh.
  • Allicin juga memiliki manfaat untuk mengurangi gejala asma.
  • Mampu melawan kolesterol jahat, menurunkan tekanan darah, dan mengurangi risiko penyakit strok dan serangan jantung di masa depan.

Manfaat bawang putih adalah sangat besar sehingga kami rasakan anda wajib untuk memasukkannya ke dalam makanan pejal si kecil anda.

Namun, untuk mendapatkan manfaatnya, ada cara tertentu yang harus anda lakukan.

  • Pastikan anda memberikan bawang yang segar. Bukan yang diproses atau dibotolkan.
  • Masak dengan menghancurkan atau mencincang bawang agar si kecil anda tidak tersedak atau tercekik.
  • Jangan menggoreng bawang sehingga kering kerana itu akan menghilangkan khasiatnya.

Rujukan: sg.theasianparent.com

Ada isu keibubapaan yang buat anda risau? Jom baca artikel atau tanya dan dapat terus jawapan dalam app theAsianparent kami! Download theAsianparent Community di iOS dan Android sekarang!

Penulis

Febby

app info
get app banner